Sprint naar content

Prijzen Boulevard voor Jessie L'Herminez en Kat Ya

Sfeerafbeelding Fontys

Kat Ya ontvangt de Muziekprijs uit handen van Rien van der Vleuten, algemeen directeur FHK

Entreeprijs en Muziekprijs

Zondag 11 augustus werden de jaarlijkse Entreeprijs en Muziekprijs van Fontys Hogeschool voor de Kunsten (FHK) en Theaterfestival Boulevard ’s Hertogenbosch uitgereikt aan de meest veelbelovende FHK-studenten Theater en Muziek.

Theaterfestival Boulevard ondersteunt en volgt, adviseert en presenteert al jaren de talenten van de toekomst. Onder andere door voorstellingen en concerten van getalenteerde jonge, talentvolle podium- en muziekkunstenaars van FHK op te nemen in de programmering - dit jaar als onderdeel van het uitgebreide Blvrd Fabrikaat-programma. En met de jaarlijkse uitreiking van de Entreeprijs en de (dit jaar nieuwe) Muziekprijs. Voor de Entreeprijs en Muziekprijs selecteerden twee jury's vijf afstudeervoorstellingen (Entreeprijs) en vier -concerten (Muziekprijs).

Sfeerafbeelding Fontys

Jessie L'Herminez ontvangt de Entreeprijs

Jessie L’Herminez wint Entreeprijs

Jessie L’Herminez, student aan de opleiding Docent Theater, won de Entreeprijs 2013 met haar afstudeervoorstelling 'Ellis' van schrijver Ko van den Bosch. 'Ellis' is een speelse voorstelling geïnspireerd op Alice in Wonderland. Jessie mag nu, met artistieke en productionele begeleiding en een werkbudget van 10.000 euro, een voorstelling maken voor Theaterfestival Boulevard 2014.

Uit het juryrapport:
'Jessie hanteert ( ) bewust een open dramaturgie, durft risico’s te nemen en laat zien dat zij als regisseur goed in staat is om keuzes te maken en met lef inhoud om kan zetten in vorm, zoals in de 'huilscène', door zakken vol knuffels over het podium uit te strooien en door het gebruik van digitale beelden. Ook wordt met datzelfde lef het incest thema uitgediept, zonder dat het een therapeutische indruk wekt. Hoewel het volume hier en daar wel wat getemperd mag worden, wordt er door de acteurs energiek en met gevoel voor humor gespeeld en met name de moeder is een genot om naar te kijken. Al met al vindt de jury dat Ellis een boeiende, goed gemaakte voorstelling is geworden die mysterieus durft te zijn, zonder zich in vaagheid te verliezen.'

Kat Ya wint Muziekprijs

De Muziekprijs 2013 werd uitgereikt aan Kat Ya, student aan de Rockacademie, voor haar afstudeervoorstelling 'Music Box'. Zij mag nu, met artistieke en productionele begeleiding en een werkbudget van 5.000 euro, een productie maken voor Theaterfestival Boulevard 2014.

Uit het juryrapport:
'Popmuziek gecombineerd met versjes, theater, speeldoosjes, zeepbellen en zelfs een door de zaal hollende muis. Het publiek kreeg een mooi geheel voorgeschoteld waarbij geen enkel nummer voorspelbaar was. De jury zou graag zien dat ze in haar werk een diepere laag ontwikkelt, dat het geheel verder uitgebouwd wordt en alles samen een rijpere toon of ondertoon krijgt. De jury vindt haar setting uniek, een fantastische pianist, geloofwaardig en bewonderenswaardig naïef.'

FHK Talent doet ervaring op via Boulevard

Alle genomineerden (Entreeprijs én Muziekprijs) mochten hun voorstelling dit jaar spelen op Boulevard. Ook brachten Rowdy Pelgrim en Maaike Tubex (winnaars van de Entreeprijs 2011 en 2012) met succes hun nieuwe voorstellingen in Blvrd Fabrikaat. Het is van groot belang dat nieuwe theatermakers en muzikanten ervaring opdoen door veel op het podium te staan.

Volgend jaar vindt de 30 jarige jubileum-editie plaats van 7 t/m 17 augustus 2014.