Restaurant Crédit Fontys: niets is wat het lijkt

Fotograaf: Lieselotte Pennings Fotograaf: Lieselotte Pennings

Tilburg, November 20, 2017 This article in English

Een restaurant waar je gratis kunt eten. Met dit daadwerkelijk uitgevoerd idee hebben derdejaars studenten van ArtCoDe zowel verwarring gezaaid als bewondering geoogst tijdens de Dutch Design Week (DDW) in Eindhoven. Het kan. "Maar je wordt er niet rijk van", concludeert hun docent Lucas Maassen.

Het is een goede gewoonte dat FHK-studenten een expositie verzorgen tijdens DDW. Meestal komt die voort uit onderzoek rond een thema. "Dit jaar was dat 'waarde'", aldus Maassen, die tevens vormgever is. "Wat is een plek waard en voor wie? Het is ook een reactie op de Dutch Design Week, waar het vaak gaat om materiële zaken en het verkopen daarvan. Hoe verhouden wij ons als kunstenaars en vormgevers ten opzichte van geld verdienen?"

Het idee ontstond om het nieuwe economisch centrum van Eindhoven te beginnen, waarin praktisch economisch onderzoek zou worden verricht: Wall Street. Als vorm werd een restaurant gekozen, met de welluidende naam Crédit Fontys. "Een restaurant is ideaal: laagdrempelig en je kunt goederen gemakkelijk verhandelen; een kop koffie is zo verkocht."

Reuring

Uitvalsbasis voor dit onderdeel van de DDW - van 21 tot en met 29 oktober - was een leegstaand gemeentelijk pand aan het Stadhuisplein. Maassen en de vier andere leden van zijn kunstenaarscollectief zijn door de Eindhovense wethouder vastgoed gevraagd om in die hoek van het centrum voor 'reuring' te zorgen. "Het is eigenlijk een vraag om gentrification is: om de buurt door kunstenaars op te laten krikken. Meestal gebeurt dat in achterstandswijken of op fabrieksterreinen, nu middenin de stad."

De ArtCoDe-studenten streken er al op 1 september neer, om te beginnen met vier workshops rond het thema. In één ervan moesten ze in vijf dagen tijd 1.000 euro verdienen.  Maassen: "Enkelen hebben hun talent gebruikt en maakten bedrijfsfilmpjes. Anderen gingen bij studentenhuizen lege kratjes bier ophalen voor het statiegeld en sommigen zijn gaan bedelen (foto)." Ook is een rommelmarkt gehouden. Spullen die tijdens de workshops werden ontwikkeld, zoals 'geldmachines' en meubels, zijn gedurende de DDW geëxposeerd.

Uiteindelijk moest de onderzoeksvraag worden beantwoord: kun je een restaurant beginnen waar het eten gratis is? "We haalden eerst reststromen op bij ketens als Hanos en Sligro en bij lokale bakkers. Onze koks maakten daar een soort tapas van. Gasten hoefden alleen voor de drankjes te betalen. Het antwoord was uiteindelijk 'ja, maar je wordt er niet rijk van'."

De groep beschouwde het ook niet als een commercieel restaurant, maar meer als een onderzoekscentrum. Voor sommige bezoekers van DDW bleek dat volgens de docent verwarrend: "Dat een restaurant tegelijk een designexpositie en onderzoek kan zijn. Niet alles is wat het lijkt. Er waren eveneens veel enthousiaste reacties, ook van plaatselijke politici die blij waren met deze extra 'openbare ruimte'."
Voor de studenten was het wekenlang hard werken, geeft Maassen aan. "Zo'n project is een pressurecooker waarin je snel aan conceptontwikkeling én -uitwerking doet. En ook nog in een realistische setting. De lat ligt hoog. Ik ben zelf een fan van deze manier van onderwijs. Om zaken in de praktijk te toetsen."