SALTO en Fontys Sporthogeschool brengen de gymleraar in het basisonderwijs terug

Sfeerafbeelding Fontys

Stichting Algemeen Toegankelijk Onderwijs Eindhoven (SALTO) en Fontys Sporthogeschool (FSH) starten een samenwerking waardoor de gymleraar weer een plek krijgt in het Eindhovense basisonderwijs. Sinds de jaren ‘80 werd de gymles op de basisscholen veelal verzorgd door de klasse-leerkracht met aantekening. De kwaliteit en intensiteit van het bewegingsonderwijs is daardoor onder druk komen te staan. SALTO neemt nu acht net afgestudeerde en talentvolle docenten lichamelijke opvoeding in dienst. Daarnaast moet de inzet van stagiairs tijdens pauzes en bij naschoolse activiteiten de beweegtijd van leerlingen verder vergroten.

De acht nieuwe gymleraren komen bovenop de drie al aanwezige vakdocenten in eigen dienst en de combinatiefunctionarissen van Sportformule Eindhoven. De selectie van deze vakleerkrachten heeft plaatsgevonden in nauwe samenwerking met de Sporthogeschool. De beste onlangs afgestudeerden zijn geselecteerd en benaderd. Deze nieuwe vakleerkrachten verzorgen vanaf 9 november op alle SALTO-basisscholen, afhankelijk van de grootte van de school, gemiddeld 12 tot 24 gymlessen per week.

Op iedere basisschool worden door FSH bovendien vier eerstejaars stagiairs geplaatst. Mogelijk volgt later een uitbreiding met ouderejaars studenten. De net aangestelde vakleerkrachten begeleiden deze stagiairs onder extra supervisie van vak-experts van FSH.

Voorschot

Met de samenwerking nemen SALTO en Fontys Sporthogeschool een voorschot op de plannen van de overheid om meer te investeren in het bewegingsonderwijs. Uit verschillende recente onderzoeken* blijkt dat meer beweging gedurende schooltijd onder meer leidt tot een betere concentratie en schoolprestaties. Ook de staatsecretaris van onderwijs Sander Dekker onderschrijft dat** en stelt: “Bewegende kinderen leren beter”.

Sfeerafbeelding Fontys

Achtergrond

Sinds de jaren ‘80 is de vakleerkracht bewegingsonderwijs (de gymleraar) verdwenen van de basisscholen. De gymles wordt vanaf die tijd verzorgd door de klasse-leerkracht met een aantekening ‘vakbekwaam bewegingsonderwijs’. Over het algemeen levert dat een leskwaliteit en -intensiteit van een ander niveau dan de gymles van de hbo-opgeleide vakleerkracht. Daarnaast lijken maatschappelijke verschijnselen als bewegingsarmoede, overgewicht en obesitas (bij kinderen) een gevolg van gedrag dat in de kinderjaren al dan niet wordt aangeleerd en verankerd.

Samenwerking en Onderzoek

De samenwerking van SALTO en Fontys Sporthogeschool (FSH) betFontys | Afbeelding van Logo Salto FC_DEF A5 300 DPI - Klikken toont afbeelding groot in een nieuw vensterekent een forse investering in het Eindhovens bewegingsonderwijs. SALTO en FSH staan voor kwalitatief en kwantitatief hoogstaand onderwijs. FSH wil daarnaast in nauwe samenwerking met het werkveld bijdragen aan verantwoord en duurzaam bewegen met een rol voor kennis en onderzoek. De doelstelling op korte termijn is om kwalitatief hoogstaand bewegingsonderwijs te verzorgen en aan te tonen wat goed bewegingsonderwijs betekent.

De doelstelling op langere termijn is, om door middel van de koppeling met onderzoek door ouderejaars studenten van FSH, de positieve effecten van bewegingsonderwijs aan te tonen en daarmee het bewijs te leveren dat meer bewegen daadwerkelijk leidt tot betere schoolprestaties. Ook worden daarmee mogelijk de argumenten geleverd voor een eventuele verankering van vakleerkrachten bewegingsonderwijs in het basisonderwijs

Borging onderzoek

Om de koppeling met onderzoek nog verder te borgen onderzoekt SALTO de mogelijkheden om de recent aangestelde vakleerkrachten de FSH-master Master of Sports te laten volgen.

Daarnaast heeft het FSH-lectoraat Move to Be een rijke onderzoekstraditie m.b.t. het bewegingsonderwijs. Zo wordt onderzoek gedaan naar de rol van motivatie in het bewegingsonderwijs en het stimuleren van beweeggedrag in en rondom de school. Afgelopen schooljaar werd al met SALTO samengewerkt in het kader van een masteronderzoek gekoppeld aan de Master of Sports-opleiding van Fontys Sporthogeschool en het lectoraat Move to Be. Recent werd tevens een projectvoorstel ingediend samen met de Universiteit Maastricht, waarbij o.a. SALTO, Sportformule en de Lumens Groep betrokken zijn.