Sprint naar content

Samen Leren en Experimenteren binnen de Partnerships Fontys Sportkunde

Sfeerafbeelding Fontys

Op donderdag 26 april vond het symposium plaats van de partnerships Fontys Sportkunde plaats in Eindhoven. Naast het delen van kennis over het onderwijs van Sportkunde jaar 1 en 2, waren er vier themaworkshops rondom actuele kansen voor het werkveld.

Met ruim 60 deelnemers was er een mooie opkomst voor dit symposium, dat voor het eerst georganiseerd werd binnen de partnerships. Ongeveer de helft van de bezoekers had als doel om informatie op te doen uit het onderwijs, na te gaan welke kansen er voor het werkveld zijn en  te netwerken.

Een ideaal uitgangspunt voor kruisbestuiving, waar de directeur van Fontys Sporthogeschool, Matty van Est, ook in haar betoog mee aftrapte. ‘Het leren van anderen is juist heel waardevol in de stappen die we met elkaar willen zetten, voor innovatie en impact te kunnen realiseren, “ aldus van Est. Met daarbij de uitdaging om te werken aan gezamenlijke monitoring en evaluatie van gemeente sport- en beweegbeleid om de shift te maken naar de preventieve kant van de zorg.

Klik hier voor meer feiten over dit evenement en de algehele presentatie van deze middag. Voorafgaand aan het symposium heeft er met de huidige werkveldpartners een onderzoeksessie plaatsgevonden om samen te brainstormen hoe praktijkonderzoek gerichter ingezet zou kunnen worden in het werkveld.

In het eerste gedeelte namen Fontys-collega’s de bezoekers mee in de onderwijsontwikkelingen van het nieuwe curriculum  aan de hand van de vier onderwijsthema’s van de opleiding Sportkunde. Klik op onderstaande thema’s voor de presentaties terug te kijken.

Vier rollen binnen Fontys Sportkunde:

• Sportkunde is trainen, thema Sport & Presteren | Joost Oomen
  • Sportkunde is coachen, thema Sport & Gedrag | Maaike Salden en Servé Huijben
  • Sportkunde is ondernemen, thema Sport & Ondernemen | Ruben Walravens en Kevin Hoes
  • Sportkunde is organiseren, thema Sport & Organiseren | Pim Chermin

Kansen tot experimenteren met actuele kennisthema’s

Na de mogelijkheid tot bruggen bouwen tussen werkveld en onderwijs onder het genot van fruit en fris, startte deel 2. Hierin werd het brengen en halen van kennis gecombineerd.

Vier kansen voor het werkveld van sport en bewegen:

• Van gezondheidsbevordering op de werkvloer naar een vitale stad | Marjolein Janssen - Move to Health
  • De kracht van de buurtsportcoach: Doeltreffend in elke context? | Anneke von Heijden - Lectoraat Move to Be
  • Kansen voor technologie binnen bewegen - Eefje Battel | HOWEST Vlaanderen
  • Twee kanten van sport en bewegen: ALO en Sportkunde | Dianne van Vredendaal en Dennis Arts - Fontys Sporthogeschool

Tot slot was de ludieke afsluiter vanuit het thema ‘Beweegvriendelijke Omgeving’. Via deze link kunt u de vijf belangrijkste tips nogmaals bekijken in de vlog van Maartje Kunen, alsook de onderbouwing lezen in het bijbehorende artikel.