Sneak Preview

Sfeerafbeelding Fontys

Save The Music

Het is tegenwoordig voor veel jongeren behoorlijk lastig: welke opleiding wil ik gaan doen? Er is natuurlijk zoveel keuze dat het steeds moeilijker wordt om te weten wat nou het beste bij je past. Open dagen bezoeken is een goede manier om je te oriënteren, maar voor veel studenten is dit al een grote stap. De vraag is, hoe maak je dit makkelijker? Een paar studenten van Fontys Hogeschool voor de Kunsten hebben hier een antwoord op gevonden: zij hebben een Sneak Preview gemaakt over hun opleiding.

Jelle Ruijssenaars en Merel Brusselers zijn studenten Docent Muziek van Fontys Hogeschool voor de Kunsten. Voor hen was het al snel duidelijk dat ze voor een opleiding in de muziek wilden gaan. “Ik wist echt al zeker dat ik deze opleiding wilde gaan doen, en ook alleen maar op deze school,” vertelt Jelle mij. Beide zijn ze zo enthousiast bezig met de opleiding Docent Muziek, dat ze door hun docenten gevraagd werden om een sneak-preview van de opleiding te maken, om op die manier meer studenten te trekken en ook om jongeren een beeld te geven van de opleiding als de drempel voor hen nog te hoog ligt om al auditie te komen doen.

Zo kun je bij de sneak-preview onder andere video’s bekijken van studenten die vertellen waarom ze zo tevreden zijn over de opleiding en kun je allerlei tests doen, waaronder een check of je klaar bent voor een auditie en tips om je hier op voor te bereiden. “Het geeft een super goede indruk van onze opleiding en het is ook een goede manier om de drempel wat te verlagen,” zegt Merel over de sneak-preview. “Mensen verwachten vaak dat onze opleiding competitief is, wat het helemaal niet is. Ik denk dat het goed is dat mensen dat op deze manier kunnen zien,” vult Jelle haar aan.

Wanneer ik aan Jelle en Merel vraag wat volgens hen het beste is aan de opleiding Docent Muziek antwoordt Jelle direct. “Het docenten team en het lesaanbod.” Merel valt hem bij. “De sfeer is altijd heel chill. Iedereen kent elkaar, we worden ook vaak ‘de familie’ genoemd. Ik denk dat wij hierin ook anders zijn van andere opleidingen Docent Muziek.”

Zelf zijn Merel en Jelle erg enthousiast over de opleiding. Ze hebben veel tijd gestoken in het werken aan de sneak-preview, zelfs nog naast al het werk voor de opleiding zelf en ze hopen ook zeker dat de sneak-preview gaat zorgen voor meer inzicht in de opleiding voor aankomende studenten en natuurlijk voor meer aanmeldingen! Dus voor alle mensen die nog twijfelen en het misschien een beetje spannend vinden om al mee te lopen op de opleiding, verdiep je een keer in de sneak-preview om een goed beeld te krijgen van hoe het er aan toe gaat op de opleiding Docent Muziek van Fontys Hogeschool voor de Kunsten.

Auteur: Eilish Janssen, student Fontys Hogeschool Journalistiek