Studentondernemersregeling kent de eerste statussen toe

Op donderdag 22 september zijn de eerste 8 studenten voor de screeningscommissie van het Fontys Centrum voor Ondernemerschap (CvO) verschenen. Deze 8 studenten van verschillende opleidingen (Communicatie, CO IEMES, Engineering en Marketing Management) hoopten kans te maken op de faciliteiten die de Fontys studentondernemersregeling biedt.

De status studentondernemer geeft de student meer vrijheid in het combineren van een bedrijf en studie. Zo krijgen zij vanuit de regeling extra begeleiding van een (externe) coach, zijn er mogelijkheden in aanpassingen van aanwezigheidsplicht en is er een aangepaste toetsregeling en propedeuseregeling. Daarnaast kan de studentondernemer stage lopen en afstuderen op zijn eigen bedrijf.

Tijdens de screeningsavond werden de studenten getoetst op de ‘fit’ en ‘viable’ naar aanleiding van hun aangeleverde documentatie en presentatie. Er werd gekeken of de studentondernemer de drive heeft om te ondernemen en het bedrijf levensvatbaar is.
De screeningscommissie die bestaat uit verschillende professionals, docenten van diverse onderwijsinstellingen, ondernemers en Starterslift heeft op basis van een aantal pittige vragen een advies afgegeven of de student gebruik mag gaan maken van de studentondernemersregeling.

6 van de 8 studenten mogen zich Fontys studentondernemer noemen en gebruik maken van de faciliteiten die de studentondernemersregeling biedt. De status wordt toegekend voor het schooljaar 2016/2017. Ieder jaar wordt de status opnieuw bekeken en eventueel weer toegekend. Fontys creëert daarmee een klimaat waarin studentondernemers kunnen groeien en excelleren. De volgende 25 aanvragen voor de regeling liggen alweer klaar en zullen tijdens de volgende screeningsavond op korte termijn worden besproken. Met de studentondernemersregeling wil Fontys studenten dan ook stimuleren het maximale uit zichzelf te halen bij het ontwikkelen, groeien en doorgroeien van zowel hun onderneming als hun ondernemende gedrag.

Studentondernemers die ook gebruik willen maken van alle mogelijke faciliteiten uit deze regeling, moeten voldoen aan bepaalde criteria en eisen. Deze zijn terug te lezen op https://fontys.nl/Over-Fontys/Centrum-voor-Ondernemerschap/Studentondernemersregeling.htm