Sprint naar content

Theaterstudent Mahfoud Mokaddem toert met The Nation

Fotograaf: Sanne Peper Fotograaf: Sanne Peper

Tilburg, 18 december 2017 l  This article in English

De drang om te willen spelen. Dat leverde Mahfoud Mokaddem, vierdejaarsstudent van de Academie voor Theater, een rol op in The Nation, waarmee Het Nationale Theater nu door Nederland toert. "Ik heb talent genoeg om meer te kunnen spelen dan de stereotype Marokkaan."

"De enige ben ik niet", zegt de Rotterdammer lachend. Hij erkent wel dat moslims - Mahfoud spreekt veel met Marokkaanse, Turkse en Syrische jongens - niet snel naar een schouwburg zullen gaan: "Ze zien zichzelf daar niet terug. Het is misschien - ik vind dat een lelijke term - te 'wit'. Ze vinden het daarom absoluut te gek dat ik daar wel speel."

Geboren in een portiekflatje in Crabbehof, een Vogelaarwijk in Dordrecht, werd Mahfoud (nu 24 jaar) een jongen van de straat. Op een pleintje maakte hij met vrienden filmpjes van hun optredens als hiphopdanser. Aan de jeugdtheaterschool in de stad volgde Mahfoud als 13-jarige lessen, maar toen hij enkele jaren later werd aangenomen bij MBO Theaterschool Rotterdam, vond hij zichzelf daarvoor te jong. "Waarna het fout ging en ik weer een straatjochie werd."

Talent

Het was FHK-student Marcos Valster, een vriend van de jeugdtheaterschool, die het talent van Mahfoud herkende. "Marcos gaf in Dordrecht dansles met performances en vroeg me een keer te komen kijken. Ik ben gegaan, ging meedoen en gaf die les op een gegeven moment zelf. Toen sloeg de vonk over en voelde ik dat ik wilde gaan werken met mensen." Tijdens de lessen vielen hem Marcos' vaardigheden op. "Dat inspireerde mij om ook naar FHK te gaan."

Tijdens zijn stage bij het Ro Theater in Rotterdam zag hij de voorstelling over racisme Race, van Het Nationale Toneel en regisseur Eric de Vroedt. Bij de intermezzo's met spoken word-artiesten was iemand uitgevallen en Mahfoud rook zijn kans. Hij overtuigde de organisatie ervan om hem de microfoon te geven. "Ik sprak een spoken word-tekst uit over mijn wijk, die duidelijk maakte wat er in onze samenleving speelt. Eric de Vroedt was daar blijkbaar door geboeid."

Theatermarathon

De regisseur was bezig met de voorbereiding op The Nation: een vijf uur durende, maatschappijkritische theatermarathon over de op hol geslagen Nederlandse multiculturele samenleving. Mahfoud werd aangenomen voor de rol van... spin doctor! "Veel mensen verwachten dat ik de buitenlander uit een probleemwijk speel. Wat de regisseur echter heel goed heeft gedaan, is om mij de partner van een politicus te maken. Hij ziet in mij een fysiek sterke speler en ook wel een charmeur. Ik ben niet alleen Marokkaan, ik moet alle rollen aankunnen. Ik heb talent genoeg om meer te kunnen spelen dan de stereotype Marokkaan."

Mahfoud geniet met volle teugen van de tournee, ook al zijn de lange voorstellingen, repetities en reizen pittig. "Maar ik ben zo gedreven. Ik zie het nut ervan in, voor mij persoonlijk en voor mijn ontwikkeling als acteur en maker. Ik zie het ook als iets maatschappelijks, dat moet worden gezien en gedeeld."

Meer informatie over The Nation.