Van Aruba naar Nederland

De 21-jarige Jozir Vrolijk komt uit Aruba. Hij kwam speciaal voor het onderwijs naar Nederland. Hij schreef zich in bij de opleiding Fiscale Economie aan de Universiteit Maastricht. Toen hij er na een tijdje achter kwam dat hij het daar niet zo naar zijn zin had, besloot hij wat anders te gaan doen. Na een korte oriëntatie kwam hij bij Fontys Lerarenopleiding Sittard terecht, waar hij nu al drie jaar met veel plezier de voltijdopleiding Leraar Algemene Economie en Leraar Bedrijfseconomie volgt.

“Toen ik drie jaar geleden naar de open dag van Fontys in Sittard ging, was ik meteen enthousiast. Ik kreeg veel informatie over de studie en hoorde dat ik een dagje mee kon lopen. Dat heb ik gedaan en het beviel me goed. Niet veel later schreef ik me in.”

Inmiddels heeft Jozir al drie stages gelopen. “Dat vind ik zo prettig aan deze opleiding: je mag veel stages lopen. De eerste volgt al vrij snel in het eerste jaar. Iets wat heel fijn is, want zo ervaar je meteen of het docentenvak bij je past. Bij mij is er echt sprake van een match. Als ik de hoogtepunten van de studie zou moeten benoemen, horen de stages daar zeker bij.”

Waardering

Iets anders wat Jozir zo enthousiast maakt over de opleiding, is de waardering die hij krijgt van leerlingen. “Toen een van mijn stages net was afgelopen, kwam ik twee oude leerlingen tegen in de Albert Heijn. Ze zeiden meteen dat ik terug moest komen. Vonden het jammer dat ik weg was gegaan. Ja, dat is natuurlijk wel fijn om te horen.”

Jozir krijgt als docent veel complimentjes van zijn leerlingen, maar diezelfde complimentjes heeft hij ook voor de leraren waar hij les van krijgt. “Het contact met de docenten bij FLOS is heel prettig. Je kunt altijd, op ieder moment van de dag, contact opnemen met je docenten. Als je een mailtje stuurt, krijg je binnen no time een antwoord. Als je een tentamen hebt, krijg je direct je cijfer terug. Als ik bij wijze van spreken om 10.00 uur een toets heb, hoef ik niet raar op te kijken als ik vier uur later mijn punt binnen heb.”

Als Jozir klaar is met deze studie, wil hij nog even doorstuderen. Daarna is hij van plan om terug te gaan naar Aruba om daar les te geven op een middelbare school. Maar voor het zover is, geniet hij eerst nog van het onderwijs in Nederland. En ja: dat kan hij wel waarderen. “Vooral de verdeling tussen de economische vakken en de onderwijskundige vakken is bij FLOS heel fijn. Je krijgt les in lesgeven, maar krijgt tegelijkertijd ook les over de stof die je in je eigen lessen moet behandelen. We hebben veel werkcolleges en heel weinig hoorcolleges. En vanaf het tweede jaar heb je iedere week wel een of twee dagen vrij, wat natuurlijk ook niet verkeerd is”, lacht de student.

Sfeerafbeelding Fontys

Profiel

• Jozir Vrolijk
  • 21 jaar oud
  • Woont in Maastricht
  • Volgt de opleiding Leraar Algemene Economie en Leraar Bedrijfseconomie (voltijd) bij Fontys Lerarenopleiding Sittard

Jozir als docent

“Ik hou ervan om een prettige sfeer te creëren in een klas. Dat doe ik met veel humor en door vriendelijk te blijven. Streng zijn is niet mijn sterkste kant, maar ook dat hoort er soms bij.”

Gouden tip

“Durf te vragen. Docenten zijn er voor je en helpen je graag. Domme vragen bestaan niet! En maak goed gebruik van je stages. Experimenteer: probeer dingen uit die je leuk vindt en vergelijk verschillende werkvormen met elkaar. Maar probeer bovenal te genieten van het lesgeven, want dat is toch waar het uiteindelijk allemaal om draait.”

Meer weten? Bezoek de opleidingspagina van Fontys Lerarenopleiding Sittard (FLOS)