Vraag en aanbod delen tijdens eerste netwerkbijeenkomst ‘Lerende Partnerships’

Sfeerafbeelding Fontys

Op donderdag 22 februari vond de eerste netwerkbijeenkomst binnen de partnerships van Fontys Sportkunde plaats in gemeenschapshuis De Bantuin in Venlo. Naast het delen van kennis en ervaringen tussen partners waren er een drietal inspiratiesessies vanuit de opleiding rondom actuele thema’s van sport en bewegen.

Gastheer was het team Sport van Gemeente Venlo. Naast de huidige partners (Sportief Valkenswaard, ‘Sport ’s Hertogenbosch, Eindhoven Sport, Maastricht Sport, Ecsplore Sittard Geleen, Vitalis Woonzorggroep en Heton Kerkrade) waren er ook andere geinteresseerden aanwezig vanuit diverse collega-onderwijsinstellingen alsook andere gemeentes uit West-Brabant.

Samen leren met en van elkaar
    Via diverse netwerkrondes werd er kennis gedeeld door good practices in de etalage te zetten, en vragen met elkaar te bespreken. Daarnaast werd er een update vanuit de opleiding (coördinatie partnerships) gegeven door een terugblik op semester 1 en een vooruitblik naar semester 2 te tonen in het huidige studiejaar. Ook werden de eerste resultaten gedeeld van de procesevaluaties van de huidige samenwerkingen.

Sfeerafbeelding Fontys

Tevens waren er drie inspiratiesessies vanuit de opleiding rondom actuele thema’s van sport en bewegen. Met dank aan collega’s van Fontys en Hogeschool West-Vlaanderen werd het werkveld meegenomen in de recente ontwikkelingen op vlak van technologie, gezonde leefstijl bij kinderen en vitaliteit bij werknemers.

Drie inspiratiesessies tijdens netwerkbijeenkomst:

1. Kansen voor technologie binnen bewegen  -  Hogeschool West Vlaanderen I Presentatie
    2. Aanpak voor een gezonde leefstijl onder basisschoolkinderen - Project KEIGAAF I Presentatie
    3. Vitaliteit op de werkplek - Project Move to Health I Presentatie
    Sfeerafbeelding Fontys Sfeerafbeelding Fontys

Kleur geven aan Partnership Venlo

Samen met betrokken van het Partnership werd er toegelicht hoe Venlo kleur geeft aan het Partnership Fontys Sportkunde. Allereerst lichtte Luc Meerts, beleidsadviseur sport en gezondheid, toe hoe er vanuit het sportbeleid keuzes zijn gemaakt voor de programmering en invulling van het partnership. Vanuit het leerbedrijf benoemde Koen Kramer hoe de lijnen lopen in de begeleiding en afstemming met de sportconsulenten. Hierin werd dan ook de relevantie en rol van sportconsulenten, programmamanager en opleidingsdocent en externe begeleiders verduidelijkt.

De presentatie van team Venlo werd gecompleteerd door de bijdrage van tweedejaarsstudenten die zelf werkplekleerervaringen presenteerden aan de hand van twee projecten voor middelbare scholieren: de Lifestyle visie & de beweegpas. Volgens velen een hoogtepunt van deze bijeenkomst. Tot slot was er ruimte voor vragen vanuit het publiek en werd er nog even ervaringen uitgewisseld bij de netwerkstands.