Jana Kiesow

Voor effectieve leerstrategieën kun je bij Jana Kiesow terecht. De studente Toegepaste Psychologie loopt stage bij het Stedelijk College en begeleid daar zes leerlingen en ontwikkelt trainingen. Ze valt op door haar creatieve en leergierige houding en weet de juiste snaar te raken bij de leerlingen die ze begeleidt. 

De leerlingen kampen met problemen als plannen, organiseren, leren voor tentamens en het verstoren van lessen. Jana probeert inzicht te krijgen in het gedrag van elk individu. Op basis daarvan geeft ze feedback en advies. “Ik ontwikkel voor hen een effectieve leerstrategie. Ik geef handvatten hoe de leerlingen beter kunnen studeren, bijvoorbeeld met mindmaps, filmpjes of door te samenvatten.”

Confronteren
Een stagedag van Jana ziet er nooit hetzelfde uit en het wordt haar niet bepaald gemakkelijk gemaakt door de leerlingen. “Ze zijn onrustig en praten door elkaar. Het is moeilijk om de orde te bewaren. Ze lopen soms gewoon het klaslokaal uit. Het was dus wel lastig om de eerste training te geven, maar inmiddels gaat het al veel beter.”

Volgens Jana kan het lang duren tot er een klik is met een leerling. Ze geven geen inzicht in hun gedachten en gevoelens. Dankzij haar geduldige en open houding weet ze toch de juiste snaar te raken bij de leerlingen. “Er is een leerling waarmee het nu een stuk beter gaat dankzij mijn coaching. Ik heb hem geobserveerd en gefilmd tijdens de les. Die beelden waren confronterend voor hem, maar gaf hem wel inzicht. Ik vond het moeilijk om hem zo te confronteren. Ik ben een aardig persoon, dus dat ging tegen mijn aard in. Ik merk dat ik daar inmiddels in gegroeid ben.”

Vertrouwenspersoon
Een andere leerling die door Jana begeleid werd, had moeite met zijn docent wiskunde. Die had schijnbaar iets kwetsends tegen hem gezegd. “Die jongen was open tegen mij en vertelde alles. Dat was een bijzonder moment, want het was een bewijs dat ik vertrouwen had opgebouwd. Hij groette me daarna ook altijd in de wandelgangen, dan gaf hij mij een boks. Dat vind ik mooi; ik zie ons als gelijkgestemden. Ik moet immers ook nog leren. Daardoor werd ik voor leerlingen een vertrouwenspersoon.”

Ideeënbus
Jana wordt begeleid door Yvonne van der Burgt. Zij beschrijft Jana als een proactieve en betrokken student die actief om feedback vraagt en terugkoppeling geeft. Jana ziet haar manier van samenwerken als één van haar belangrijkste talenten. “Ik heb de trainingen samen met iemand anders ontwikkeld. Ik vind het leuk om samen te brainstormen en oefeningen te bedenken. Het is fijn om elkaar te helpen als je ergens tegenaan loopt.”

Daarnaast ziet Jana zichzelf als een creatief en leergierig persoon. “Ik heb goede ideeën hoe we iets kunnen vormgeven. Als er een probleem is, kan ik een creatief voorstel of aanpak bedenken. Of een mooie lay-out geven aan allerlei uitingen. Wat betreft leergierigheid vind ik het leuk om literatuur te duiken. Ik ben overal nieuwsgierig naar.”

Sfeerafbeelding Fontys

Jana Kiesow: “Ik ben overal nieuwsgierig naar”