Projecten

Eckart College

Weerbaarheidstrainingen
Ieder jaar geven begeleiders en stagiaires van het SIC Zorg en Wél-zijn een driedelige weerbaarheidstraining op het Eckartcollege. De training wordt gegeven aan derdejaars scholieren van het MAVO, HAVO en VWO. Tijdens de bijeenkomsten worden verschillende thematieken besproken die samenvallen onder het overkoepelende thema weerbaarheid. Onderwerpen die hieronder vallen zijn onder andere: pesten, sociale vaardigheden, groepsdynamiek, empathie en sociale steun. De training is interactief, zodat de scholieren op een actieve en uitdagende manier aan de slag kunnen met weerbaarheid.

Sfeerafbeelding Fontys

Status: in uitvoering

Prestatiedruk
Het project Prestatiedruk is een project dat bestaat
uit een voorlichting met verschillende trainingen. Het Eckartcollege, een middelbare school in Eindhoven, merkte onder haar leerlingen veel prestatiedruk. Het SIC Zorg en Welzijn heeft een voorlichting ontwikkeld die gericht is op het herkennen van deze prestatiedruk. Binnen de voorlichting wordt kennis en bewustzijn gecreëerd over de verschillende gedragingen die bij prestatiedruk horen. Dit zijn de gedragingen piekeren, sociaal vergelijken en het aannemen van prestatievermijdingsdoelen. Vanuit deze voorlichting hebben de scholieren de mogelijkheid om trainingen te volgen die gericht zijn op de verschillende gedragingen, om zo te leren hoe ze het beste om kunnen gaan met piekeren, sociaal vergelijken, prestatievermijding en prestatiedruk in het algemeen.

Sfeerafbeelding Fontys

Status: in uitvoering

Vitalis

SamSam Taalcafé
Het SamSam Taalcafé is een concept dat ouderen en Nieuwe Nederlanders verbindt om samen de taal te oefenen. De ouderen hebben hier de rol van taalcoach en ondersteunen de Nieuwe Nederlanders bij het leren van de Nederlandse taal en cultuur. Zo kunnen de Nieuwe Nederlanders beter Nederlands leren spreken en hebben de ouderen wekelijks een activiteit om naar uit te kijken.

Sfeerafbeelding Fontys

Status: in uitvoering

Digitalis
Binnen Vitalis was en is er vanuit de bewoners veel
vraag naar het aanleren van digitale vaardigheden. Naar aanleiding van deze
vraag is het project Digi-talis opgezet waarin de ouderen de digitale wereld
leren kennen met behulp van een tablet. In deze training leren de deelnemers in
kleine groepjes de basisvaardigheden toepassen en krijgen ze op die manier
vertrouwen in hun eigen kunnen omtrent het gebruik van tablets. Naast het
vaardiger worden is het onderlinge contact met zowel andere ouderen als met de
student waardevol, aangezien ze zich op die manier meer betrokken voelen bij de
samenleving. Vanwege het enthousiasme van de bewoners hebben we dit project
uitgebreid naar meerdere vestigingen van Vitalis.
Sfeerafbeelding Fontys

Status: in uitvoering

Maatjestraject
Elke student heeft een maatje toegewezen gekregen waarmee hij/zij elke week praatje mee gaat maken. Elk maatje woont op het Genderstate te Eindhoven. Zo wordt het contact tussen de bewoners van Vitalis en de studenten van het SIC Zorg en Welzijn onderhouden.

Sfeerafbeelding Fontys

Status: in uitvoering

Leefcirkels
In een samenwerking van Vitalis met de minor HealthTec en het SIC Zorg en Welzijn, zijn studenten bezig met een onderzoek naar leefcirkels en looproutes van en naar de gesloten afdelingen op een locatie van Vitalis. Mensen die op een gesloten afdeling wonen komen vaak niet buiten die muren. Middels verschillende (technologische) hulpmiddelen kunnen deze mensen toch nog naar de gemeenschappelijke tuin of rondlopen in het gehele gebouw.

Sfeerafbeelding Fontys

Status: in uitvoering

Happy bots

Werken met Felix
Het project Happy bots is een project omtrent de zorgrobot Felix. Het doel is dat uiteindelijk Felix een toegevoegd waarde heeft binnen de GGZ. Dit kan vervolgens uitmonden in een professionele handleiding om met FELIX te kunnen werken. Met eventuele coachings- en trainingsmogelijkheden
als gevolg. De huidige SIC-studenten gaan ter voorbereiding op het projectaan de slag met de opzet van de onderzoeksvragen m.b.t. beschikbare behandelings-/begeleidingsmethodieken en een eerste werving van mogelijke contacten binnen de GGZ.

Sfeerafbeelding Fontys

Status: afgerond

Zorg Innovatie Centrum (ZIC)

ZIC-SIC projectl
ZIC-SIC is een project van het Zorg Innovatie Centrum (ZIC) is samenwerking met het SIC. De zorgvragers die op de afdeling worden opgenomen veranderd. De zorg zwaarte is hoger en complexer en onbegrepen gedrag en psychiatrische problematiek komen steeds vaker voor. Tijdens dit project zijn de studenten bezig om deze onderwerpen te onderzoeken en mogelijke aanbevelingen/interventies te ontwikkelen voor de zorgmedewerkers.

Sfeerafbeelding Fontys

Status: in uitvoering

Rouw en verlies
Rouw en verlies is een vast project van het SIC in samenwerking met het Zorg Innovatie Centrum (ZIC). De training is ontwikkeld voor de verpleegkunde (hbo-V) studenten die stagelopen bij het ZIC. De training Rouw en verlies wordt met name preventief ingezet om de studenten een beeld te
geven hoe het proces van rouw en verlies eruit kan zien bij iemand met dementie. Afwijkend gedrag dat stagiaires zullen tegenkomen of al tegen zijn gekomen op de afdeling, kan voortkomen uit een stukje onverwerkte rouw. Soms zelfs van heel ver uit het verleden. Hoe kun je ouderen met dementie ondersteunen als bij hen sprake is van rouw en verlies? Hoe kun je naasten van ouderen met dementie ondersteunen?En hoe houdt je oog voor elkaar bij verlieservaringen op de werkvloer? Dat zijn allemaal vragen die centraal staan in deze tweedelige training. Alle casuïstiek die wij in de training gebruiken, zijn afgeleid van de eigen ervaringen van de doelgroep. Dit maakt de training lekker interactief en erg leuk om te geven. De training heeft inmiddels al een aantal keer gedraaid en zal de komende tijd nog verder worden ontwikkeld.

Sfeerafbeelding Fontys

Status: in uitvoering

Summa College

Assertiviteitstraining
Er heeft een behoeftenonderzoek plaatsgevonden bij 3 klassen van het Summa College te Eindhoven om te kijken waar de behoefte ligt van de studenten. Uit dit onderzoek kwam naar voren dat de studenten het lastig vinden om hun eigen grenzen aan te geven en assertief te zijn op hun stage. Vanwege deze reden wordt er door het SIC Zorg en Wél-zijn een assertiviteitstraining ontwikkeld. Bij deze training komen theoretische thema's naar voren die vervolgens weer in een praktische vorm toegepast kunnen worden.

Sfeerafbeelding Fontys

Status: afgerond

Train de trainer
Vanuit het Summa College is gevraagd een training te ontwikkelen voor studenten van maatschappelijke zorg. Deze training helpt studenten trainings/coach vaardigheden te ontwikkelen en wordt daarom train de trainer genoemd. De vraag is gekomen vanuit het Summa omdat bij een van de assessments van de studenten verwacht wordt dat zij een eerstejaars leerling kunnen begeleiden. Door deze training te ontwikkelen en te volgen worden de studenten voorbereid op het assessment dat plaats gaat vinden. De training zal bestaan uit 2 of 3 bijeenkomsten en voor het eerst gegeven worden in april 2022.

Sfeerafbeelding Fontys

Status: afgerond

Ouderdomsimulatie
Deze training is een vervolg op de voorlichting over de doelgroep ouderen. Deze eerdere voorlichting had als doel de eerstejaars verpleegkundestudenten van het Summa kennis te laten maken met deze doelgroep. Gezien het succes, is er vanuit het Summa College gevraagd om een vervolg hiervan die nóg actiever is en gebaseerd is op het letterlijk kunnen inleven in de ouderen.

De verpleegkundestudenten gaan in deze training aan de slag met zogenaamde ouderdomssimulatiepakken die hen laten voelen hoe het is om als een oudere door het leven te gaan. Dagelijkse bezigheden worden gesimuleerd in een parcours die de deelnemers uit zullen voeren met de beperking van het simulatiepak, een wandelstok of een rolstoel. Daarnaast komen de studenten ook in contact met andere specifieke ouderdomskwaaltjes zoals gehoorverlies, door verschillende oefeningen uit te voeren met geluiddempende koptelefoons. Deze training heeft als doel om de studenten meer empathie te laten krijgen voor de ouderen.

Sfeerafbeelding Fontys

Status: afgerond

Kempenhaege

Verhalen vertellen
Project ‘’levensboek’’ is een interdisciplinair project in samenwerking met Fontys Verpleegkunde en ICT. Samen met deze twee opleidingen wordt gekeken naar een digitaal levensboek, vergelijkbaar platform als Facebook. Bewoners worden geïnterviewd en hun levensverhaal komt op dit platform te staan. De rol van de Toegepaste Psycholoog is het afnemen van de interviews en het opstellen van de manier van interviewen.

Sfeerafbeelding Fontys

Status: in uitvoering

Fontys

Vitaliteitsworkshop
In een samenwerking met het SIC Zorg en Wél-zijn en SIC Vitaliteit is er een workshop ontwikkeld binnen een reeks workshops met als overkoepelend thema ‘Vitaliteit’. De workshop wordt gegeven aan eerstejaars studenten van de opleiding Toegepaste Psychologie. Bij de workshop worden onderwerpen behandeld zoals: piekeren, prestatiedruk en coping.

Sfeerafbeelding Fontys

Status: in uitvoering