Symposium KwilT: waarom het werkt

KwilT Tilburg

De maatschappij vraagt van mensen dat ze zich zoveel mogelijk zélf kunnen redden, met ondersteuning van hun sociale netwerk en zo min mogelijk professionele hulp. Voor mensen met beperkte (gezondheids)vaardigheden is dat niet eenvoudig. Dat speelt ook in de buurt Fatima-oost in Tilburg, waar relatief veel ouderen en jongeren met (leer)problemen wonen.

In deze buurt zijn Prins Heerlijk, De Wever, TBV Wonen en het Fontys Centre of Expertise Health een project gestart om samenredzaamheid te bevorderen. Op verschillende manieren stimuleren de partners binnen dit project betekenisvolle contacten. Het project draagt de naam KwilT. Dit is een vrije vertaling van de uitspraak ‘ik wil het’, maar ook een verbastering van het woord Quilt, omdat dit stadsdeel namen draagt die naar textiel verwijzen.

Op de website van Fontys vind je meer informatie over het project KwilT.

Welkom op het KwilT-symposium

Graag nodigen we je uit voor het tweede KwilT-symposium, dat de partners op woensdag 30 oktober gezamenlijk organiseren. Het evenement vindt (fysiek) plaats in gebouw The Rise in Tilburg, van 13.00 tot 17.00 uur. Graag vooraf aanmelden via de link onderaan de pagina.

Van harte welkom!

13.30Ontvangst
14.00Opening en welkom door dagvoorzitter
14.05Wat is KwilT, wat betekent KwilT voor jongeren en ouderen? (Dick Sier, projectleider KwilT)
14.25Ontwikkelingen in het zorglandschap (Eveline Wouters, hoogleraar Tilburg University, lector Fontys Hogescholen)
14.50Switch2move: Dans en muziek voor fysieke, mentale en sociale verbeteringen (Frank Antonissen)
15.00Pauze
15.15Langer thuis blijven wonen voor ouderen en de rol van de gemeente Tilburg (Marcelle Hendrikx, wethouder gemeente Tilburg). Welke kansen en welke dilemma’s zijn er? Visie op deze vragen voor de toekomst en visie op KwilT.
15.40Uitreiking onderzoeksrapportage over de werkzame mechanismen van KwilT aan wethouder Marcelle Hendrikx; rol van praktijkonderzoek en learning community studenten (Eveline Wouters)
15.45KwilT: Waarom het werkt. Presentatie van onderzoeksresultaten (Hélène van den Nieuwenhoff, Fontys Centre of Expertise)
16.15Borrel en informeel napraten
Sfeerafbeelding Fontys