Donna Frost

Beroepsmatige achtergond

Na haar diplomering als verpleegkundige in 1994 werkte Donna tien jaar als AGZ verpleegkundige in zowel (academische) ziekenhuizen als woonzorgcentra voor oudere mensen in Nieuw Zeeland en de Verenigde Koninkrijk. In deze periode is Donna bij diverse verbeterprojecten en praktijkgericht onderzoek projecten betrokken geweest. Ze raakte in het bijzonder geïnteresseerd in de manieren waarmee zorgverleners ondersteund kunnen worden om naar excellentie te streven ondanks de belemmeringen waarmee zij en zorgvragers geconfronteerd zijn. Na vijf jaar in een Practice Development rol in de ouderen zorg in Den Haag heeft ze de stap gemaakt naar docent zijn, bij Fontys, in 2008. Donna is promovenda aan de Queen Margaret University te Edinburgh. Haar promotieonderzoek richt zich op het concept 'Professional Artistry' binnen de verpleging, oftewel, de kunstenaarschap van excellente beroepsuitoefening onder verpleegkundigen en verpleegkundig specialisten.

Beroepsmatige achtergrond onderwijs

Donna heeft zes jaar bij Fontys Hogeschool Mens en Gezondheid gewerkt voor het Lectoraat Implementatie en Evaluatie van Evidence Based Practice. Gedurende die tijd heeft zij naast haar taak als docent onderzoeksvaardigheden een groot aantal afstudeerprojecten begeleid in zowel de bachelor opleiding Verpleegkunde als de masteropleiding. Sinds eind 2014 is zij een vast teamlid bij de masteropleiding.

Publicaties

Frost, D. & Snoeren, M. (2010) Het ontwikkelen en integreren van diverse bronnen van kennis: de rol van de Lecturer Practitioner. Onderwijs & Gezondheidszorg, (4) 6-10

Boomer, C. & Frost, D. (2011) Our journeys of becoming authentic researchers: becoming transformed through critical creative research. In: J. Higgs, A. Titchen, D. Horsfall, D. Bridges (Eds.) Creative Spaces for Qualitative Researching: Living Research. Sense Publishers. Ch 27

Snoeren, M. & Frost, D. (2011) Onderzoek en participatie binnen de zorg voor ouderen: wie zaait, zal oogsten. In: Niessen, T. & Cox, K. (eds.) Innoverend leren in Het ZorgInnovatieCentrum. Het creëren van ruimte voor vernieuwing. Den Haag: Boom Lemma uitgevers.

Snoeren, M. & Frost, D. (2011) Realising participation within an action research project on two care innovation units providing care for older people. International Practice Development Journal, 1 (2) [3].

Zijpp, van der T ., Lieshout, van F. & Frost, D. (2011) Challenging and supporting Advanced Practice Nurse students in the Netherlands to use active, creative and participative methods in their facilitation of learning. International Practice Development Journal, 1 (1) [7].

Lynch, B.M. & Frost, D.M. (2015) The experience of being a member of the Student International Community of Practice: a collaborative reflection. International Practice Development Journal, 5 (1) [9].

Sfeerafbeelding Fontys