Studenten over deze master

Martine Velzeboer

Sfeerafbeelding Fontys

Als verpleegkundig specialist op de polikliniek vaatchirurgie heeft Martine aandacht voor zowel de medische als verpleegkundige zorg. Hierdoor kan zij extra aandacht besteden aan de sociaal-emotionele kant die de aandoening veroorzaakt bij patiënten.   

De combinatie werken en leren spreekt Martine zeker aan: ‘tijdens de lessen bespreken we diverse casuïstieken uit de praktijk. Wanneer je theorie gaat toepassen in de praktijk word je er vaardig in. Als verpleegkundig specialist leer ik meer overstijgend en analytischer te werken.’ Met twee kinderen (2 & 4 jaar) is een goede planning voor Martine wel onmisbaar. ‘Studeren doe ik vaak ‘s avonds en in de weekenden. Vooral in het begin van de opleiding vond ik het wel eens vervelend om iets leuks af te zeggen. Gelukkig krijg ik ook veel hulp van mijn man en (schoon) ouders en is mijn omgeving erg begripvol. Wat ook helpt is de fijne sfeer op mijn werk en op school. Iedereen is ook erg gemotiveerd. 
Het lijkt een hele berg wanneer je aan de opleiding begint maar wanneer je het stapje voor stapje doet, dat komt allemaal wel! De tijd vliegt voorbij!' 

Annemieke Heutinck

Sfeerafbeelding Fontys

In een pilot zet de Regionale Ambulance Voorziening Brabant verpleegkundig specialisten in die ter plekke patiënten aanvullende zorg kunnen verlenen, bijvoorbeeld door wonden te hechten of extra pijnstilling te geven. De patiënt hoeft dan niet altijd mee naar het ziekenhuis.
Annemieke werkt hier als ambulanceverpleegkundige, in opleiding tot verpleegkundig specialist. ‘De komst van deze nieuwe functie is een uitgelezen kans om mijn ambities in te vullen binnen de veranderende organisatie van de acute zorg. De lessen in anamnese en lichamelijk onderzoek komen zeer goed van pas om de verdieping te zoeken binnen mijn werk als generalist. De leerstof wordt breed aangeboden zodat ik zelf de belangrijkste punten eruit kan halen die van toepassing zijn binnen mijn eigen werkveld.’
Werk en privé, hoe regel je dat? ‘Plannen, plannen en plannen. In het begin was dat een hele puzzeltocht, zeker omdat ik niet gewend was te studeren. Mooie uitspraak van S. Covey hierin is “begin met het einde voor ogen”.  Doelgericht werken met het beeld waar je het voor doet. Startende studenten zou ik willen adviseren: blijf bij vanaf het begin, probeer een eigen methode te vinden om snel overzicht te vinden en maak gebruik van hulplijnen zoals collega’s, medestudenten en familie.‘

Charlotte Schoenmaker

Sfeerafbeelding Fontys

Charlotte koos voor de huisartsenvariant van de masteropleiding omdat zij meer medische verdieping in de volledige breedte zocht. Als verpleegkundig specialist in opleiding werkt ze in een huisartsenpraktijk en op de huisartsenpost Oost-Brabant.

‘Het was zeker even wennen toen ik met de opleiding begon. Je gaat van de rol van professional weer naar de leerlingenrol. Dat maakt je kwetsbaar. De begeleiding vanuit de opleiding is gelukkig erg goed en heeft er aan bijgedragen dat ik snel de regie weer heb kunnen nemen over mijn eigen functioneren.
De praktijklessen vind ik erg leuk en leerzaam en we hebben voldoende tijd om te oefenen met lichamelijk onderzoek. We krijgen daar begeleiding bij van een huisarts en een verpleegkundig specialist. Mijn tip voor startende studenten? Zorg voor een goede planning en voldoende tijd voor ontspanning!’

Evelyn Naalden

Sfeerafbeelding Fontys

‘Mijn praktijkopleider zei: 'Het worden twee zware jaren, dus het moet wel een beetje leuk blijven'. En dat klopte. Met een nieuwe werkplek als verpleegkundig specialist ouderenzorg in de wijkverpleging kwam er in het begin veel op me af en moest ik een nieuw ritme vinden. Ik maakte een hele groei door, niet alleen professioneel maar ook persoonlijk. Het allerbelangrijkste is dat je er zin in hebt, het leuk vindt en gemotiveerd bent.
Bij Fontys zijn al meer verpleegkundig specialisten opgeleid in de wijkverpleging en er is voldoende ruimte en aandacht om mij te helpen het vak te implementeren. De begeleiding daarin ervaar ik als prettig en van het allereerste begin heb ik gevoeld dat die begeleiding erop is gericht om iedereen te laten slagen in zijn/haar doel.
Mijn motto is: volg de ontwikkelingen EN ontwikkel jezelf (naar idee van Loesje), maar in deze opleiding ontwikkel je nog meer ambitie, nog meer verpleegkundig leiderschap en nog meer (levens)ervaring.'