Inhoud van de cursus

Opbouw cursus

De cursus bestaat uit 7 bijeenkomsten. Hieronder een overzicht van de inhoud van de verschillende bijeenkomsten (n.b. onder voorbehoud: data, onderwerp en docent kunnen wisselen).

Bijeenkomst 1

Dinsdag 7 april 2020: Personal branding

Lezing: Begin gewoon
Everybody has to start somewhere. Influencer LEONIE TER VELD (bekend geworden met haar blog Gewoon wat een studentje ’s avonds eet) vertelt haar persoonlijke succesverhaal, van beginnende blogger tot personal brand. Niet alleen de mooie dingen maar met ook de schaduwkanten (gebrek aan privacy, werkdruk, haters) komen voorbij. Social influencing kost tijd, veel tijd, evenveel energie en je hebt een dikke huid en een koppige instelling (vooruit, doorzettingsvermogen) nodig. Verlies nooit jouw doel uit het oog. Een personal brand duurt lang om op te bouwen en jouw reputatie – en dus waarde – kan in één dag worden afgefikt. Hoe ga je daarmee om? En wat kost het je? Ben je bereid die prijs te betalen? No pain no gain. Dan wel geld, dan wel tijd, dan wel je sociale leven of een andere droom die je ervoor moet opgeven.

Workshop: Wie ben jij?
Je gaat tijdens het tweede deel van de avond onder leiding van influencer EMILIE SOBELS (bekend van The Self-Made Summit en Hashtag Workmode) onderzoeken wie jij bent als personal brand. Dit zelfonderzoek met behulp van enkele vragen resulteert in een elevator pitch die je vanaf vandaag kunt gaan gebruiken. Waar of bij wie je ook bent: in 1 minuut kun jij vanaf nu jezelf verkopen. Je gaat tijdens het zelfonderzoek ook toetsen of je voldoet aan het ABC van personal branding: de kernwaarden Apart, Betrouwbaar en Congruent zijn essentieel voor jouw reputatie en waarde. Als laatste formuleer je de behoefte waarin jij als merk voorziet. Welk probleem los jij op voor jouw doelgroep?

Bijeenkomst 4

Dinsdag 12 mei 2020: Search Engine Optimization

Lezing & workshop: SEO skills
Digital content strateeg MARIA DE WIT, onder meer oprichter van ELLE.nl met 1,5 miljoen unieke bezoekers per maand, laat je zien hoe je technisch goede online content maakt. Technisch? Ja. Een leuk journalistiek inhoudelijk artikel heeft online meer nodig om te gaan vliegen. Mensen moeten het namelijk wel kunnen vinden in zoekmachines. Maria geeft een interactieve stoomcursus SEO (search engine optimization) waarmee je jouw blog, vlog of website kunt verheffen tot meer dan wat bits en bytes. Wie SEO goed beheerst, is heer en meester in Google en daarmee de concurrent mijlen voor.


Bijeenkomst 7

Dinsdag 26 mei 2020: Ondernemen

Lezing: Let’s talk money
Je hebt een goedlopende Instagram-account of veel volgers op Facebook. Dan is nu de tijd gekomen om te monetizen. Hoe kun je daadwerkelijk geld verdienen? Er zijn allerlei manieren. Denk bijvoorbeeld aan banners, buttons, native advertising, affiliates, samenwerkingen, brand ambassadorship en sponsoring. Belangrijk is om uit te zoeken wat bij jou merk past en wat niet. Eén verkeerde samenwerking kan je zorgvuldig opgebouwde reputatie laten wankelen. Je kunt dus niet zo maar alle adverteerders accepteren zonder je geloofwaardigheid kwijt te raken. JO-JANNEKE NIEUWLAND, influencer marketing specialist & manager bij influencer agency HelloSparkle legt uit welke strategie je hiervoor nodig hebt.

Lezing: Ethiek, wet & regelgeving
Facebook en Instagram hebben voor een enorme verschuiving gezorgd in advertising. In het begin was iedereen nog zoekende naar de regels en was er geen duidelijke wetgeving voor online adverteren. Inmiddels is die er wél. De Reclame Code Commissie (RCC) en Autoriteit Consument & Markt (ACM) zien erop toe dat bedrijven eerlijk concurreren en beschermen consumentenbelangen. Een voorbeeld daarvan zijn de hashtags #spon en #adv. Hoe het mis kan gaan, vertelt DEVID ILIEVSKI, onderzoeks- en misdaadjournalist en docent aan o.a. de Fontys Hogeschool Journalistiek, aan de hand van spectaculair foute maar boeiende voorbeelden zoals het Fyre Festival – een van de grootste internet scams ooit, waarbij rechtbanken zich nu nog steeds buigen over hoe strafbaar de modellen waren die zich lieten betalen om reclame voor het festival te maken.

Deze avond eindigt uiteraard met bubbels, want je ontvangt na afloop ook het officiële certificaat van Fontys Hogeschool Journalistiek.
Gefeliciteerd!

Bijeenkomst 2

Dinsdag 14 april 2020: Storytelling

Lezing: The art of storytelling
Een van de middelen – misschien wel de belangrijkste – die je bij content marketing kunt inzetten is storytelling. We all have a story to tell. Wie ben jij en waar sta je voor? Wat is het verhaal achter jouw merk/product? Volgens NADINE RIDDER, independent creative strategist en brand builder, komen verhalen in allerlei vormen en bevatten expressie en intentie. Ze kunnen de maatschappij voeden en beïnvloeden. Verhalen kunnen de perceptie van gisteren, vandaag en morgen kleuren. En ze kunnen trends creëren. Door jouw product of merk met een authentiek verhaal te brengen, dat past bij de beoogde doelgroep, creëer je betrokkenheid. Maar let wel: iets wat jij vertelt als waarheid, moet dicht bij jezelf liggen. Je moet erin geloven. En het moet wáár zijn. Geloofwaardigheid is key.

Workshop: Wat is jouw verhaal?
Na de pauze gaan we verder met een case studie. Je ontvangt van NADINE RIDDER een casus waarmee je in kleine groepjes aan het werk gaat. Bedenk aan de hand van de vijf regels voor storytelling een nieuwe verhaal in tekst en beeld voor deze casus.

Bijeenkomst 5

Dinsdag 19 mei 2020: Engagement en bereik

Lezing: Social media management
We willen allemaal groeien: meer bereik, meer verkoop, meer bekendheid. Voor een groot deel is dit geen hogere wiskunde, maar gewoon een kwestie van de juiste social media strategie. Welk kanaal zet je in en wanneer? Welke content zet je in en wanneer? Wat doe je met content die niet goed loopt? Welke samenwerkingen moet je aangaan? Hoe weet je of je goed bezig bent? KIRSTEN GORTER, contentmanager bij Somention The Fan Creating Social Agency, heeft er haar vak van gemaakt.


Lezing: Community management
Anno 2020 is het hoogste goed voor een merk engagement. Het gaat om verbondenheid van mensen met jou, waardoor je een legertje brand ambassadors creëert die van enorme waarde zijn. Earned media heet dat. En dát krijg je alleen maar door niet alleen te ‘zenden’ op social media, maar door te luisteren naar je volgers en het gesprek aan te gaan. Op die manier bouw je een community rondom jouw brand. Er is een wezenlijk verschil tussen content management en community management. Want een social media-pagina is nog geen community en een community zit niet per se op social media. Je kunt wél allerlei middelen op social kanalen inzetten om een community actief te houden, zoals live chats, oproepjes, competities, events, filmpjes. Kortom: wat is community management en hoe kun je een community inzetten, vergroten, controleren en optimaliseren? FRÉDERIQUE VILDERS, hoofd community management bij Somention The Fan Creating Social Agency, weet het antwoord.




Bijeenkomst 3

Dinsdag 21 april 2020: Content strategie

Lezing: Succesvolle content
Je zou denken dat kwaliteit de nummer één vereiste is voor succesvolle content. Maar niets is minder waar aldus JASPER OELERS, agency director bij Ad Alliance (voorheen Adfactor). Sterker nog, het komt niet eens voor in de tien geboden voor digitale content. Daarom kan een tenenkrommend promofilmpje van Natasja Fashion uit Boxtel viraal gaan. (En geld in het laatje brengen.) Huts! Wat werkt dan wel? Ontdek welke social media kanalen geschikt zijn voor jouw brand en bepaal daarna de bijbehorende content strategie aan de hand van de tien geboden en een content kalender op basis van het hero-hub-hygiene-model.

Workshop: Wat is jouw hero, hub & hygiene content?
Aansluitend op de lezing ga je samen me STEPHANIE MALJAARS, content marketing specialist bij Ad Alliance (voorheen Adfactor), je – uiteraard na een pauze – aan de hand tijdens een workshop waarin we in kleine groepen nieuwe hero, hub & hygiene content bedenken voor een (fictief) platform naar keuze: food, reizen, mode, beauty, tech of lifestyle. Er is hierbij ruimte om jouw eigen bedrijf of personal brand als voorbeeld in te zetten.



Bijeenkomst 6

Zaterdag 23 mei 2020: Fotografie

Workshop: Fotografie anno 2020
Geen avond maar een hele zaterdag trekken we uit voor het onderdeel fotografie. Waarom? Overdag is het licht beter en er is zo veel te zeggen en te oefenen dat een avond niet genoeg is. Wij zorgen voor een heerlijke lunch zodat je ook ’s middags weer vol aan de bak kan. Eén mooie foto kan meer bereiken dan duizend woorden. Gelukkig hebben we tegenwoordig zoveel slimme apps en smartphones dat het een stuk makkelijker is geworden dan vroeger. Maar vergis je niet! Fotografie blijft een vak. We focussen ons vandaag op drie onderdelen: productfotografie, portretfotografie en fotografie on the go met je smartphone. Alle technieken die je leert zijn specifiek gericht op fotografie voor online, zodat je ze zelf direct kunt toepassen op jouw eigen website, Instagram- of Facebook-pagina. Influencer ANKI WIJNEN (bekend van @zilverblauw en schrijver van de succesvolle fotografieboeken Snap! en Shoot!) laat ons meekijken door de lens van haar smartphone. En geeft meteen wat gouden tips voor het beheren van je social accounts.