Sprint naar content
Profiel

Had mijn vader kinderen mogen krijgen?

Iedereen heeft het recht om kinderen te krijgen. Maar niet iedereen kan kinderen opvoeden en zorgen voor de juiste randvoorwaarden om kinderen te laten ontwikkelen.

Over de cursus

Veel hulpverleners worstelen met de taakverantwoordelijkheid richting ouder en kind. Hoe sluit je enerzijds aan bij de ouders met een verstandelijke beperking en behartig je anderzijds de belangen van het kind? Hoe geef je als jeugd- en gezinsprofessional meerzijdige partijdigheid vorm in deze gezinnen? Tijdens de cursus wordt dit dilemma belicht vanuit de positie van het kind.

De scholing wordt gegeven door Arjan Muller, werkzaam als orthopedagoog, cognitief gedragstherapeut binnen een organisatie voor mensen met een verstandelijke beperking en Lisette de Lepper, werkzaam als teamleider binnen een instelling voor mensen met autisme en zelfopgegroeid met een ouder met een verstandelijke beperking.

Beide hebben jarenlange ervaring in het werken met gezinnen waarbij de ouder(s) een verstandelijke beperking hebben.

 

Voor wie?

Ben jij een jeugd- of gezinsprofessional? Werk je met gezinnen met ouders met een verstandelijke beperking? Wellicht is deze eendaagse cursus interessant voor jou!

Als je een SKJ geregistreerd jeugd- en gezinsprofessional bent, krijg je door het volgen van deze cursus 7 punten t.b.v je SKJ-registratie.


Toelatingseisen

  • Je werk- en denkniveau is minimaal MBO niveau 4
  • Je werkt of hebt ervaring met gezinnen waarvan een of beide ouder(s) een verstandelijke beperking hebben

 

Placeholder for Fontys video
De trainers werken in de praktijk en hebben daardoor veel ervaring.'
Stijn

 

Inhoud en opbouw

Het grootbrengen van kinderen waarbij een of beide ouders functioneren op licht verstandelijk beperkt niveau gaat niet vanzelf. Ook het ondersteunen van deze gezinnen gaat niet vanzelf; als begeleider heb je hiervoor specifieke kennis en vaardigheden nodig. Zaken waarmee je te maken krijgt zijn bijvoorbeeld privacy, vrijwillig versus vrijblijvend, meerzijdige partijdigheid, bespreekbaar maken van de verstandelijke beperking, diagnoses, hoe bouw je een band op met de ouder en maak je zaken bespreekbaar? Welke mogelijkheden heb je als hulpverlener als je ziet dat een kind niet de juiste ontwikkelingsmogelijkheden krijgt? Hoe praat je over en met de ouders over hun kind? Als een kind geen signalen laat zien, hoe weet je dan als hulpverlener dat het kind iets nodig heeft?

Allemaal thema's en vragen die tijdens deze cursus aan bod komen. Tijdens de cursusdag is er veel ruimte voor inbreng van eigen casuïstiek. 

 
 

Meerwaarde

Aan het einde van de workshop heb je handvatten om in te zetten in de praktijk. Je kan:

  • De rechten van het kind en casuïstiek benaderen vanuit het perspectief van het kind;
  • De belangrijkste voorwaarden voor ontwikkeling observeren en beschrijven;
  • Vragen formuleren vanuit het perspectief van het kind;
  • Knelpunten formuleren vanuit het perspectief van het kind als gevolg van het ontbreken van basisvoorwaarden voor ontwikkeling;
  • Kan de cursist in zijn/haar eigen casus een afweging maken over de in te zetten hulpverlening.

 
Placeholder for Fontys video
Deze cursus is een meerwaarde voor iedere jeugd- en gezinsprofessional die met gezinnen werkt waarin een of beide ouders een verstandelijke beperking hebben.'

 

Praktische info

Opleidingstype
Cursus

Bekijk hier of je in aanmerking komt voor €1.000,- STAP-budget of andere subsidie
regelingen.

    Ruimte om lesdagen + tijden te plaatsen.

       

       

      Aanmelden

      Hieronder vind je de startdatum van deze cursus of opleiding en kun je je aanmelden.


      Wordt hier geen startdatum en aanmeldknop getoond?
      Dan is aanmelden op dit moment (nog) niet mogelijk.
      Neem gerust contact met ons op voor meer informatie over de cursus/opleiding. We helpen je graag verder!
      Alle contactgegevens vind je onderaan deze pagina.