Inhoud van de cursus

Opbouw cursus

De cursus bestaat uit 9 bijeenkomsten en een excursie naar de Dutch Design Week. Hieronder een overzicht van de inhoud van de verschillende bijeenkomsten (n.b. onder voorbehoud: data, onderwerp en docent kunnen wisselen).

Bijeenkomst 1

Dinsdag 17 september 2019

Introductie en rondleiding: ELLE Decoration

Welkom bij de leukste journalistieke cursus van het land. “Everything is designed, but few things are designed well.” En wij hebben het geluk dat we vooral met mooie dingen werken. Je zit – in het hoofdkantoor van uitgeverij Hearst – letterlijk bovenop het laatste nieuws en de meest prikkelende trends in de designwereld. Allereerst krijg je een rondleiding op de redactie van het tijdschrift ELLE Decoration, waar hoofdredacteur Evelien Reich laat zien hoe een redactie draait en hoe een tijdschrift wordt gemaakt, van de allereerste brainstorm tot de papieren editie in de winkel. Dit hele magische creatieproces hebben we verder in verschillende lezingen en workshops verwerkt. Elke cursusavond komt een andere expertise aan bod op het gebied van contentcreatie.

Lezing: trendanalyse

Als journalist moet je een neus ontwikkelen voor the latest, the coolest, the obscure en the ones to watch. Het creatieproces begint hier. Om te weten wat de moeite van jouw journalistieke pen waard is, begin je bij de basis: trendanalyse. Macrotrends waar we allemaal mee te maken hebben en microtrends en hypes die zich binnen de grotere verschuivingen manifesteren. We vervolgen deze eerste avond dan ook met een trendanalyse van de bekende trendwatcher Monique van der Reijden, bekend van o.a. diverse tv-woonprogramma’s op SBS6 en RTL4. Na deze avond weet je precies waar we staan in de designwereld en – beter nog – waar we naartoe gaan.





Bijeenkomst 4

Dinsdag 8 oktober 2019

Workshop: digital content creatie

Je zou denken: een goed verhaal is een goed verhaal, ongeacht waar je het vertelt. Mis. Er is een wereld van verschil tussen content online en content in print. Anno 2019 is de kans groter dat je voor een (persoonlijke) website of nieuwssite gaat schrijven dan voor printmedia. Digitale content verdient je volle aandacht. Journalist Lydian Coppus laat met een aantal simpele oefeningen zien hoe jouw artikel gaat opvallen in de digitale overload die we allemaal dagelijks consumeren. Je leert een aantal snelle trucs (o.a. de bucket brigade en APP-methode) die je uit de kast kunt trekken om te zorgen dat jouw tekst wordt gelezen. Klinkt ingewikkeld, maar is een kwestie van weten én doen.

Workshop: het designpalet

Trendanalyse, beeldkeuze, kleurkeuze, product shopping én een leuk inhoudelijk artikel erover kunnen schrijven… Alles komt samen in deze rubriek van ELLE Decoration: het palet. Een uitstekende oefening om je design voelsprieten en journalistieke spieren eens te flexen, vinden wij. Samen met Evelien Reich, hoofdredacteur van ELLE Decoration, duik je het diepe in en ontdek je hoe leuk het is om content te maken from scratch. Het palet is een trend – klein of groot – die je toelicht aan de hand van een inspirerende foto, kleurstalen, producten en een begeleidende geschreven trendanalyse. Liefst met een knettergoeie kop erboven. Dit is dan ook meteen de tweede individuele opdracht van de cursus en vanavond maak je alvast een begin aan deze schrijfopdracht.

>>> JE KRIJGT EEN DEADLINE VOOR OPDRACHT 2: HET PALET

Bijeenkomst 7

Dinsdag 12 november 2019

Bijzondere werkexcursie: Co van der Horst

Als journalist zit je vaak achter de laptop, maar je moet ook de deur uit om je nieuws bij elkaar te vergaren. Vandaag nemen we je mee naar de showroom van designwinkel Co van der Horst in Amstelveen. In tegenstelling tot wat veel mensen denken gaan redactionele content en commerciële belangen hand in hand. We maken een tijdschrift waar we zelf blij van worden, maar er moeten ook keiharde euro’s verdiend worden voor de baas. Een lastige spagaat voor veel media. ELLE Decoration-hoofdredacteur Evelien Reich laat zien waar content vandaan komt, hoe producties gemaakt worden en toont ondertussen dat ‘commercieel’ geen vies woord hoeft te zijn.

LET OP: DE AVOND BEGINT OP DE VASTE TIJD OM 18.30 UUR, MAAR VINDT PLAATS IN SHOWROOM CO VAN DER HORST. ADRES: BINDERIJ 2, 1185 ZJ AMSTELVEEN

Bijeenkomst 2

Dinsdag 24 september 2019

Workshop: de basis van een goed artikel

Om écht goed – en dan bedoelen we de geniale enkeling – te kunnen schrijven, heb je rauw talent nodig. Maar veel kun je ook leren. Journalistiek is niet voor niets een vak. Samen met journalist en creatief conceptontwikkelaar Lydian Coppus, werkzaam voor onder meer ELLE Decoration, LINDA. en ELLE, ga je aan de slag en ontdek je de basiselementen waaruit elk goed artikel is opgebouwd. Tijdens deze workshop ga je zelf aan de slag en kijken we gezamenlijk naar onderdelen als opbouw, koppen, intro’s, tone of voice en hoe je je artikel tot een sluitend ‘rond’ verhaal maakt. Je krijgt een flinke dosis schrijftips en -trucs mee die je kunt gebruiken bij het maken van alle thuisopdrachten. Kortom, na deze avond weet jij hoe je ass-kicking content creëert met die felbegeerde wow-factor.

Bijeenkomst 5

Dinsdag 29 oktober 2019

Workshop: Search Engine Optimization (digital content)

Je hebt – als het goed is – het onderwerp voor het online nieuwsartikel al gevonden tijdens de excursie naar DDW. Mooi, want vanaf vanavond heb je nog maar 36 uur de tijd om er een artikel over te schrijven. Zorg dat je voorbereid bent (tip: begin al eerder aan je artikel!). Want digital content strateeg Maria de Wit, onder meer oprichter van ELLE.nl, laat je nu zien hoe je technisch goede online content maakt. Technisch? Ja, want met een leuk journalistiek inhoudelijk artikel alleen kom je er helaas niet. Maria geeft een interactieve stoomcursus SEO (search engine optimization) waarmee je jouw online nieuwsartikel kunt verheffen tot meer dan wat bits en bytes. Wie SEO goed beheerst, is heer en meester in Google en daarmee de concurrent mijlen voor. Dat geldt niet alleen voor (nieuws)media maar voor elk bedrijf en elke website.

>>> JE KRIJGT EEN DEADLINE VOOR OPDRACHT 3: HET ONLINE NIEUWSARTIKEL



Excursie Dutch Design Week

Zaterdag 26 oktober ( onder voorbehoud )

Rondleiding: Dutch Design Week

Op uitnodiging van de organisatie van DDW reis je af naar Eindhoven om daar de ins en outs van het grootste designevent van Europa te ontdekken. Op 100 locaties tonen 2500 ontwerpers ideeën, antwoorden, experimenten, processen en oplossingen op het gebied van design, kunst en interieur. Houd rekening met een volle dag in Eindhoven. Je krijgt een exclusieve rondleiding waarna je op zoek gaat naar het onderwerp voor de derde en laatste schrijfopdracht, het online nieuwsartikel.

LET OP: DE DATUM EN HET EXACTE PROGRAMMA VAN DEZE EXCURSIE ZIJN NOG ONDER VOORBEHOUD

Bijeenkomst 8

Dinsdag 19 november 2019

Workshop: fotografie & styling on the go

Een mooie foto kan meer bereiken dan duizend woorden tekst. Ook van journalisten en redacteuren verwachten we dat ze kwalitatieve snapshots kunnen schieten. Gelukkig hebben we tegenwoordig zoveel slimme apps en smartphones dat het een stuk makkelijker is dan vroeger. Maar vergis je niet! Fotografie blijft een vak. We focussen ons vanavond vooral op fotografie voor social media, zodat je zelf direct de kunsten kunt toepassen op jouw eigen website, Instagram- of Facebook-pagina. Anki Wijnen van woonblog Zilverblauw en schrijver van de succesvolle fotografieboeken Snap! en Shoot!, laat ons meekijken door de lens van haar smartphone. Na de pauze krijgen deelnemers de mogelijkheid om in kleine groepen alle tips en tricks toe te passen bij het fotograferen van de laatste opdracht. En jawel, we hebben de inzet hoog gemaakt: de winnaars verschijnen met foto én naam op de Instagram van ELLE Decoration. Dat zijn maar liefst 159k redenen om je best te doen…

>>> JE KRIJGT EEN DEADLINE VOOR OPDRACHT 4: DE INSTAGRAMFOTO

Bijeenkomst 3

Dinsdag 1 oktober 2019

Lezing: interviewtechnieken

In het eerste deel van deze avond gaan we dieper in op een van de leukste maar moeilijkste journalistieke vormen: het interview. Een van de thuisopdrachten tijdens deze cursus is een interview: wie zou jij willen interviewen en waarom? Het kan een ontwerper zijn, een CEO van een designlabel, een trendwatcher, een hoofdredacteur van een woonblad of een interieurfotograaf… Schrijver en docent journalistiek Theo Dersjant zat tien jaar in de jury van De Tegel, de belangrijkste prijs voor Nederlandse journalistiek, in de categorie Beste Interview. Wie beter kan jou de nodige handvatten aanreiken voor deze grande dame van de journalistieke vormen? Aan bod komt alles van de voorbereiding op het interview tot het soort vragen, de struikelblokken die je kunt tegenkomen en de uiteindelijke uitwerking van je artikel.

Lezing: interviewen, de praktijk

Na de pauze vervolgen we de avond met Jeroen Junte, gerenommeerd journalist en schrijver van de eerste design- en architectuurgids van Nederland. Na al die jaren in de designwereld is hij een doorgewinterde interviewer met de nodige trucs in zijn rugzak. Hij legt uit aan de hand van case studies en anekdotes waar je tegenaan kunt lopen als journalist. En vooral: hoe je jezelf er weer uit kunt werken. Want de meeste interviews lopen niet zoals jij je vooraf hebt bedacht. Het kan dus verdomd handig zijn om te weten hoe je er toch nog een draai aan kunt geven. Always expect the unexpected.

>>> JE KRIJGT EEN DEADLINE VOOR OPDRACHT 1: HET INTERVIEW

Bijeenkomst 6

Dinsdag 5 november 2019

Lezing: design influencing, de praktijk

De banen in de journalistiek zijn dun gezaaid, maar gelukkig kan iedereen een eigen website of blog beginnen. Maar hoe val je op in het digitale oerwoud? Hoe vind je jouw unieke tone of voice en stijl? Iris Havekes van de blog en bijbehorende concept store C-More weet als geen ander wat wel en niet werkt online en laat dat zien aan de hand van haar eigen successen en missers. Bovendien is het wel zo leuk zijn als je onderaan de streep ook nog wat geld overhoudt aan je journalistieke aspiratie. Een blog is vaak een opstapje of een platform voor ander (betaald) werk. De meest succesvolle design influencers hebben een slim marketing- en/of ondernemersplan waarmee ze zichzelf als merk op de kaart zetten. Iris legt uit hoe je jouw pen kunt commercialiseren. Of omgekeerd: hoe je met een blog jouw ontwerp-/styling-/advieswerk kunt etaleren.

Lezing: design influencing, Instagram

Een van de belangrijkste tools voor een design influencer is het slim inzetten van sociale media. Theo-Bert Pot, beter bekend als The Nice Stuff Collector, begon ooit op Instagram (@theobert_pot) en groeide van daaruit door naar tv-stylist en fotograaf. Met 72k volgers en gemiddeld meer dan 2500 likes per post is hij met recht een social media-expert. Wat is zijn geheim? Aan de hand van heel praktische toepasbare tips laat Theo-Bert zien hoe je relaties opbouwt met volgers en hoe een succesvolle Instagrampost eruit ziet.

Bijeenkomst 9

Dinsdag 26 november 2019

Workshop: kleuranalyse

De laatste maar niet de minste avond: we beginnen met een workshop kleur analyseren onder leiding van Saskia Huiting van Studio Thuis. Zij werkt als kleurexpert voor onder meer IKEA en Histor. Kleur staat aan de basis van bijna elk ontwerp en zeker ieder interieur. Als journalist kijk je op een totaal andere wijze naar kleur en kleurtoepassingen dan als consument. Saskia geeft je de tools om zelf professionele kleuranalyses te maken. Na vanavond kijk je nooit meer hetzelfde naar je donkerblauwe fluwelen bank of je oudroze muur.

Lezing: ontwerper in de media

Als journalist ben je de brenger van nieuws maar niet (altijd) de bedenker. De ontwerper is als het ware jouw muze. Jij hebt de ontwerper nodig, maar het omgekeerde is ook waar: de designer heeft de journalist nodig om zijn of haar product onder de aandacht te brengen. Prijswinnend ontwerper Simone Post vertelt over haar studio, haar samenwerkingen met o.a. Vlisco, Kvadrat, Hema en Adidas , haar ambities voor een duurzamere maar mooiere wereld en haar relatie met de media. Uiteraard is er ruimte om vragen te stellen.

We sluiten de cursus af met bubbels, felicitaties en de uitreiking van een officieel certificaat van Fontys hogeschool voor journalistiek. Dit is de eerste stap richting een carrière als interieurjournalist. Gefeliciteerd!