Inhoud van de cursus

Opbouw cursus

De cursus bestaat uit 9 bijeenkomsten en 1 excursie. Hieronder een overzicht van de inhoud van de verschillende bijeenkomsten (n.b. onder voorbehoud: data, onderwerp en docent kunnen wisselen).

Bijeenkomst 1

Dinsdag 21 september 2021

Introductie en rondleiding: ELLE Decoration, door Evelien Reich

Welkom bij de leukste journalistieke cursus van het land. Zoals Brian Reed eens zei: “Everything is designed, but few things are designed well.” Gelukkig komen er tijdens deze cursus vooral mooie dingen voorbij. Je zit – in het hoofdkantoor van uitgeverij Hearst – letterlijk bovenop het laatste nieuws en de meest prikkelende trends in de designwereld. We beginnen met een welkom van ELLE Decoration hoofdredacteur Evelien Reich. Zij vertelt in vogelvlucht hoe de redactie draait en hoe een tijdschrift wordt gemaakt, van de allereerste brainstorm tot de papieren editie in de winkel. Dit hele magische creatieproces hebben we voor de rest van de cursus verder in verschillende lezingen en workshops verwerkt. Elke cursusavond komt een andere expertise aan bod op het gebied van contentcreatie.

Lezing: trendanalyse, door Monique van der Reijden Als journalist moet je een neus ontwikkelen voor the latest, the coolest, the obscure en the ones to watch. Het creatieproces begint hier. Om te weten wat de moeite van jouw journalistieke pen waard is, begin je bij de basis: trendanalyse. Macrotrends waar we allemaal mee te maken hebben en microtrends en hypes die zich binnen de grotere verschuivingen manifesteren. Trendwatcher Monique van der Reijden, bekend van o.a. diverse tv-woonprogramma’s op SBS6 en RTL4, vertelt je hoe dat precies werkt, trendwatchen. Na deze avond weet je precies waar we staan in de designwereld en – Cursusprogramma Interieur- en designjournalistiek Najaar 2021belangrijker nog – waar we naartoe gaan.

Bijeenkomst 2

Dinsdag 28 september 2021

Workshop: de basis van een goed artikel, door Lydian Coppus

Om écht goed – en dan bedoelen we de geniale enkeling – te kunnen schrijven, heb je rauw talent nodig. Maar veel kun je ook leren. Journalistiek is niet voor niets een vak. Samen met journalist en creatief conceptontwikkelaar Lydian Coppus, werkzaam voor onder meer ELLE Decoration, LINDA. en ELLE, ga je aan de slag en ontdek je de basiselementen waaruit elk goed artikel is opgebouwd - opbouw, koppen, intro’s, tone of voice - en hoe je je artikel tot een sluitend ‘rond’ verhaal maakt. Je krijgt een flinke dosis schrijftips en -trucs mee die je kunt gebruiken bij het maken van alle thuisopdrachten. Na deze avond weet jij hoe je ass-kicking content creëert.

Bijeenkomst 3

Dinsdag 5 oktober 2021

Lezing: interviewtechnieken, door Theo Dersjant

In het eerste deel van deze avond gaan we dieper in op een van de leukste maar moeilijkste journalistieke vormen: het interview. Een van de thuisopdrachten tijdens deze cursus is een interview: wie zou jij willen interviewen en waarom? Het kan een ontwerper zijn, de CEO van een designlabel, een trendwatcher, een hoofdredacteur van een woonblad of een interieurfotograaf… You name it. Schrijver en docent journalistiek Theo Dersjant zat tien jaar in de jury van De Tegel, de belangrijkste prijs voor Nederlandse journalistiek, in de categorie Beste Interview. Wie beter kan jou de nodige handvatten aanreiken voor deze grande dame van de journalistieke vormen? Aan bod komt alles van de voorbereiding op het interview tot het soort vragen, de struikelblokken die je kunt tegenkomen en de uiteindelijke uitwerking van je artikel.

Lezing: de kracht van eindredactie, door Kalinka Hählen Tijdens het eerste deel van de avond leert freelance journalist en eindredacteur Kalinka Hählen, werkzaam voor onder andere ELLE, ELLE Eten en LINDA., je de kneepjes van het eindredactievak: de kracht van een pakkende kop en intro. De focus ligt op het spelen met taal, mindmapping rondom een thema en het leren samenvatten van teksten. Wie deze subtiele vorm van verleiding beheerst, zal elke lezer zijn verhaal in kunnen trekken.

Bijeenkomst 4

Dinsdag 12 oktober 2021

Workshop: digital content creatie, door Lydian Coppus

Je zou denken: een goed verhaal is een goed verhaal, ongeacht waar je het vertelt. Mis. Er is een wereld van verschil tussen content online en content in print. Anno 2020 is de kans groter dat je voor een (persoonlijke) website of nieuwssite gaat schrijven dan voor printmedia. Digitale content verdient je volle aandacht. Journalist Lydian Coppus laat met een aantal simpele oefeningen zien hoe jouw artikel gaat opvallen in de digitale overload die we allemaal dagelijks consumeren. Je leert een aantal snelle trucs (o.a. de bucket brigade en APP-methode) die je uit de kast kunt trekken om te zorgen dat jouw tekst wordt gelezen. Klinkt ingewikkeld, maar is een kwestie van weten én doen.

Workshop: kleuranalyse, door Saskia Huiting

Workshop kleur analyseren onder leiding van Saskia Huiting van Studio Thuis. Zij werkt als kleurexpert voor onder meer IKEA en Histor. Kleur staat aan de basis van bijna elk ontwerp en zeker ieder interieur. Als journalist kijk je op een totaal andere wijze naar kleur en kleurtoepassingen dan als consument. Saskia geeft je de tools om zelf professionele kleuranalyses te maken. Na vanavond kijk je nooit meer hetzelfde naar je donkerblauwe fluwelen bank of je oudroze muur.

Excursie

Zaterdag 23 oktober 2021

Dutch Design Week Elk jaar is Eindhoven een week lang designhoofdstad van Europa. Tijdens de Dutch Design Week tonen honderden ontwerpers hun ideeën, antwoorden, experimenten, processen en oplossingen op het gebied van design, kunst en interieur. Er zijn tentoonstellingen, lezingen, prijsuitreikingen, netwerkbijeenkomsten, debatten en festiviteiten. Daar moet je als interieur- en designjournalist in spé natuurlijk bij zijn! Tijdens de excursie zoek je hier ook een onderwerp voor de derde en laatste schrijfopdracht; het online nieuwsartikel.

Bijeenkomst 5

Dinsdag 2 november 2021

Workshop: Search Engine Optimization, door Maria de Wit

Digital content strateeg Maria de Wit, onder meer oprichter van ELLE.nl met 1,5 miljoen unieke bezoekers per maand, laat je zien hoe je technisch goede online content maakt. Technisch? Ja. Een leuk journalistiek inhoudelijk artikel heeft online meer nodig om te gaan vliegen. Maria geeft een interactieve stoomcursus SEO (search engine optimization) waarmee je jouw online nieuwsartikel kunt verheffen tot meer dan wat bits en bytes. Wie SEO goed beheerst, is heer en meester in Google en daarmee de concurrent mijlen voor - en dat geldt niet alleen voor (nieuws)media, maar voor elk bedrijf en elke website.

Bijeenkomst 6

Dinsdag 9 november 2021

Lezing: de PR-machine, door Jelle Boddaert

Lees je ook elke keer weer watertandend de nieuwe ELLE Decoration, terwijl je in je hoofd een ellenlange verlanglijst maakt voor als je ooit, óóit nog eens de loterij wint? Dat gevoel kennen we. Maar hoe werkt het eigenlijk aan de andere kant? Waar komen al die prachtige producten vandaan en, belangrijker, hoe zorgen makers en merken dat die uiteindelijk op onze verlanglijsten belanden? Jelle Boddaert is Head of Brands bij de Zuiver groep. Inderdaad, die van Zuiver, Dutchbone, Bold Monkey en Banne. Hij vertelt ons de ins & outs van de pr-machine.

Workshop: het designpalet, door Evelien Reich

Trendanalyse, beeldkeuze, kleurkeuze, product shopping én een leuk inhoudelijk artikel erover kunnen schrijven… Alles komt samen in deze rubriek van ELLE Decoration: het palet. Een uitstekende oefening om je design voelsprieten en journalistieke spieren eens te flexen, vinden wij. Samen met Evelien Reich, hoofdredacteur van ELLE Decoration, duik je het diepe in en ontdek je hoe leuk het is om content te maken from scratch. Het palet is een trend – klein of groot – die je toelicht aan de hand van een inspirerende foto, kleurstalen, producten en een begeleidende geschreven trendanalyse, en het liefst ook nog met een knettergoeie kop erboven. Dit is de derde individuele opdracht van de cursus, waaraan je vanavond alvast een begin maakt.

Bijeenkomst 7

Dinsdag 16 november 2021

Workshop: fotografie & styling on the go, door Anki Wijnen

Een mooie foto kan meer bereiken dan duizend woorden. Ook van journalisten en redacteuren verwachten we dat ze kwalitatieve snapshots kunnen schieten. Gelukkig hebben we tegenwoordig zoveel slimme apps en smartphones dat het een stuk makkelijker is dan vroeger. Maar vergis je niet! Fotografie blijft een vak. We focussen ons vanavond vooral op fotografie voor social media, zodat je zelf direct de kunsten kunt toepassen op jouw eigen website, Instagram- of Facebook-pagina. Anki Wijnen van woonblog Zilverblauw en schrijver van de succesvolle fotografieboeken Snap! en Shoot!, laat ons meekijken door de lens van haar smartphone. Na de pauze krijgen deelnemers de mogelijkheid om alle tips en tricks toe te passen bij het fotograferen van de laatste opdracht. De winnaars verschijnen met foto én naam op de Instagram van ELLE Decoration. Dat zijn maar liefst 264.000 redenen om je best te doen! • Meenemen: een goeie smartphone waarmee je foto’s kunt maken en bewerken, én 1 of meer kleine design items of woonaccessoires.

>>> JE KRIJGT EEN DEADLINE VOOR OPDRACHT 4: DE INSTAGRAMFOTO

Bijeenkomst 8

LET OP LET OP LET OP Lesavond is op DONDERDAG 25 november 2021

Bijzondere werkexcursie: Co van der Horst

Als journalist zit je vaak achter de laptop, maar je moet ook de deur uit om je nieuws bij elkaar te vergaren. Vandaag nemen we je mee naar de showroom van designwinkel Co van der Horst in Amstelveen. In tegenstelling tot wat veel mensen denken gaan redactionele content en commerciële belangen hand in hand. We maken een tijdschrift waar we zelf blij van worden, maar er moeten ook keiharde euro’s verdiend worden voor de baas. Een lastige spagaat voor veel media. ELLE Decoration-hoofdredacteur Evelien Reich laat zien waar content vandaan komt, hoe producties gemaakt worden en toont ondertussen dat ‘commercieel’ geen vies woord hoeft te zijn.

Locatie: Showroom Co van der Horst Adres: Binderij 2, 1185 ZJ Amstelveen

Bijeenkomst 9

Dinsdag 30 november 2021

Lezing: van hobby naar beroep, door Liza Chloë van Duyn

De meesten zullen Liza Chloë kennen van haar populaire Instagramaccount, maar Liza is niet zomaar een influencer. Ze studeerde aan het AMFI, toog naar Parijs voor een postgraduate aan de International Fashion Academy aldaar en werkte onder andere als art director bij Marie Stella Maris en marketing manager bij X Bank. Inmiddels runt ze haar eigen succesvolle bedrijf, Liza Chloë Creative Lab, schrijft ze voor Vogue.nl én heeft ze meer dan 65 duizend volgers op Instagram. Hoe is zij gekomen waar ze nu is? Liza Chloë vertelt hoe zij van haar hobby haar beroep maakte, hoe je jouw unieke stijl kunt vinden en hoe je uiteindelijk een succesvol bedrijf opricht, waar daadwerkelijk geld mee te verdienen is.

Lezing: ontwerper in de media, door Rive Roshan Als journalist ben je de brenger van nieuws maar niet (altijd) de bedenker. De ontwerper is als het ware jouw muze. Jij hebt de ontwerper nodig, maar het omgekeerde is ook waar: de designer heeft de journalist nodig om zijn of haar product onder de aandacht te brengen. Designduo Rive Roshan, bestaande uit Ruben de la Rive Box en Golnar Roshan, vertelt over hun studio, samenwerkingen en de relatie tussen designer en media. Uiteraard is er ruimte om vragen te stellen. We sluiten de cursus af met bubbels, felicitaties en de uitreiking van een officieel certificaat van Fontys hogeschool voor journalistiek. Dit is de eerste stap richting een carrière als interieur- en designjournalist. Gefeliciteerd!