Inhoud van de cursus

Opbouw cursus

De cursus bestaat uit 9 bijeenkomsten. Hieronder een overzicht van de inhoud van de verschillende bijeenkomsten (n.b. onder voorbehoud: data, onderwerp en docent kunnen wisselen).

Bijeenkomst 1

Dinsdag 8 september 2020

Introductie en rondleiding: ELLE Decoration, door Evelien Reich

Welkom bij de leukste journalistieke cursus van het land. “Everything is designed, but few things are designed well.” En wij hebben het geluk dat we vooral met mooie dingen werken. Je zit – in het hoofdkantoor van uitgeverij Hearst – letterlijk bovenop het laatste nieuws en de meest prikkelende trends in de designwereld. Allereerst krijg je een rondleiding op de redactie van het tijdschrift ELLE Decoration, waar hoofdredacteur Evelien Reich laat zien hoe een redactie draait en hoe een tijdschrift wordt gemaakt, van de allereerste brainstorm tot de papieren editie in de winkel. Dit hele magische creatieproces hebben we verder in verschillende lezingen en workshops verwerkt. Elke cursusavond komt een andere expertise aan bod op het gebied van contentcreatie.

Lezing: trendanalyse, door Monique van der Reijden

Als journalist moet je een neus ontwikkelen voor the latest, the coolest, the obscure en the ones to watch. Het creatieproces begint hier. Om te weten wat de moeite van jouw journalistieke pen waard is, begin je bij de basis: trendanalyse. Macrotrends waar weallemaal mee te maken hebben en microtrends en hypes die zich binnen de grotere verschuivingen manifesteren. We vervolgen deze eerste avond dan ook met een trendanalyse van de bekende trendwatcher Monique van der Reijden, bekend van o.a. diverse tv-woonprogramma’s op SBS6 en RTL4. Na deze avond weet je precies waar we staan in de designwereld en – beter nog – waar we naartoe gaan.


Bijeenkomst 4

Dinsdag 29 september 2020

Workshop: digital content creatie, door Lydian Coppus

Je zou denken: een goed verhaal is een goed verhaal, ongeacht waar je het vertelt. Mis. Er is een wereld van verschil tussen content online en content in print. Anno 2019 is de kans groter dat je voor een (persoonlijke) website of nieuwssite gaat schrijven dan voor printmedia. Digitale content verdient je volle aandacht. Journalist Lydian Coppus laat met een aantal simpele oefeningen zien hoe jouw artikel gaat opvallen in de digitale overload die we allemaal dagelijks consumeren. Je leert een aantal snelle trucs (o.a. de bucket brigade en APP-methode) die je uit de kast kunt trekken om te zorgen dat jouw tekst wordt gelezen. Klinkt ingewikkeld, maar is een kwestie van weten én doen.

Lezing: design influencing, door Liza Chloë

Een van de belangrijkste tools voor een design influencer is het slim inzetten van sociale media. Liza Chloë maakte van haar hobby haar beroep, heeft een Instagramaccount met meer dan 65.000 volgers en wordt vertegenwoordigd door l’Agency. Hoe is zij gekomen waar ze nu is? Aan de hand van heel praktische en toepasbare tips laat Liza Chloë zien hoe je relaties opbouwt met volgers, hoe een succesvolle Instagrampost eruit ziet. Want hoe val je op tussen alle duizenden blogs en socialmedia-accounts? Hoe vind je jouw unieke stijl? En hoe maak je van een blog of Instagramaccount een succesvol commercieel platform, waar uiteindelijk geld mee te verdienen is?

Bijeenkomst 7

Dinsdag 3 november 2020

Bijzondere werkexcursie: Co van der Horst

Als journalist zit je vaak achter de laptop, maar je moet ook de deur uit om je nieuws bij elkaar te vergaren. Vandaag nemen we je mee naar de showroom van designwinkel Co van der Horst in Amstelveen. In tegenstelling tot wat veel mensen denken gaan redactionele content en commerciële belangen hand in hand. We maken een tijdschrift waar we zelf blij van worden, maar er moeten ook keiharde euro’s verdiend worden voor de baas. Een lastige spagaat voor veel media. ELLE Decoration-hoofdredacteur Evelien Reich laat zien waar content vandaan komt, hoe producties gemaakt worden en toont ondertussen dat ‘commercieel’ geen vies woord hoeft te zijn.

Tijdstip: 18.30 uur, net als altijd
Locatie: Showroom Co van der Horst
Adres: Binderij 2, 1185 ZJ Amstelveen

Bijeenkomst 2

Dinsdag 15 september 2020

Workshop: de basis van een goed artikel, door Lydian Coppus

Om écht goed – en dan bedoelen we de geniale enkeling – te kunnen schrijven, heb je rauw talent nodig. Maar veel kun je ook leren. Journalistiek is niet voor niets een vak. Samen met journalist en creatief conceptontwikkelaar Lydian Coppus, werkzaam voor onder meer ELLE Decoration, LINDA. en ELLE, ga je aan de slag en ontdek je de basiselementen waaruit elk goed artikel is opgebouwd. Tijdens deze workshop ga je zelf aan de slag en kijken we gezamenlijk naar onderdelen als opbouw, koppen, intro’s, tone of voice en hoe je je artikel tot een sluitend ‘rond’ verhaal maakt. Je krijgt een flinke dosis schrijftips en -trucs mee die je kunt gebruiken bij het maken van alle thuisopdrachten. Kortom, na deze avond weet jij hoe je ass-kicking content creëert met die felbegeerde wow-factor.


Bijeenkomst 5

Dinsdag 6 oktober 2020

Workshop: Search Engine Optimization, door Maria de Wit

Je hebt – als het goed is – het onderwerp voor het online nieuwsartikel al gevonden
tijdens de excursie naar DDW. Mooi, want vanaf vanavond heb je nog maar 36 uur de tijd om er een artikel over te schrijven. Zorg dat je voorbereid bent (tip: begin al eerder aan je artikel!). Want digital content strateeg Maria de Wit, onder meer oprichter van ELLE.nl, laat je nu zien hoe je technisch goede online content maakt. Technisch? Ja, want met een leuk journalistiek inhoudelijk artikel alleen kom je er helaas niet. Maria geeft een interactieve stoomcursus SEO (search engine optimization) waarmee je jouw online nieuwsartikel kunt verheffen tot meer dan wat bits en bytes. Wie SEO goed beheerst, is heer en meester in Google en daarmee de concurrent mijlen voor. Dat geldt niet alleen voor (nieuws)media maar voor elk bedrijf en elke website.

>>> JE KRIJGT EEN DEADLINE VOOR OPDRACHT 2: HET ONLINE NIEUWSARTIKEL

Excursie

zaterdag 24 oktober 2020

Rondleiding: Dutch Design Week
Op uitnodiging van de organisatie van DDW reis je af naar Eindhoven om daar de ins en
outs van het grootste designevent van Europa te ontdekken. Op 100 locaties tonen 2500
ontwerpers ideeën, antwoorden, experimenten, processen en oplossingen op het gebied
van design, kunst en interieur. Houd rekening met een volle dag in Eindhoven. Je zoekt
hier ook een onderwerp voor de derde en laatste schrijfopdracht; het online nieuwsartikel.
(Datum excursie onder voorbehoud. Verdere informatie volgt.)

Bijeenkomst 8

Dinsdag 10 november 2020

Workshop: fotografie & styling on the go, door Anki Wijnen

Een mooie foto kan meer bereiken dan duizend woorden tekst. Ook van journalisten en redacteuren verwachten we dat ze kwalitatieve snapshots kunnen schieten. Gelukkig hebben we tegenwoordig zoveel slimme apps en smartphones dat het een stuk makkelijker is dan vroeger. Maar vergis je niet! Fotografie blijft een vak. We focussen ons vanavond vooral op fotografie voor social media, zodat je zelf direct de kunsten kunt toepassen op jouw eigen website, Instagram- of Facebook-pagina. Anki Wijnen van woonblog Zilverblauw en schrijver van de succesvolle fotografieboeken Snap! en Shoot!, laat ons meekijken door de lens van haar smartphone. Na de pauze krijgen deelnemers de mogelijkheid om in kleine groepen alle tips en tricks toe te passen bij het fotograferen van de laatste opdracht. En jawel, we hebben de inzet hoog gemaakt: de winnaars verschijnen met foto én naam op de Instagram van ELLE Decoration. Dat zijn maar liefst 251.000 redenen om je best te doen…
• Meenemen: een goeie smartphone waarmee je foto’s kunt maken en bewerken, én 1 of meer kleine design items of woonaccessoires.

>>> JE KRIJGT EEN DEADLINE VOOR OPDRACHT 4: DE INSTAGRAMFOTO

Bijeenkomst 3

Dinsdag 22 september 2020

Lezing: interviewtechnieken, door Theo Dersjant

In het eerste deel van deze avond gaan we dieper in op een van de leukste maar
moeilijkste journalistieke vormen: het interview. Een van de thuisopdrachten tijdens deze cursus is een interview: wie zou jij willen interviewen en waarom? Het kan een ontwerper zijn, een CEO van een designlabel, een trendwatcher, een hoofdredacteur van een woonblad of een interieurfotograaf… Schrijver en docent journalistiek Theo Dersjant zat tien jaar in de jury van De Tegel, de belangrijkste prijs voor Nederlandse journalistiek, in de categorie Beste Interview. Wie beter kan jou de nodige handvatten aanreiken voor deze grande dame van de journalistieke vormen? Aan bod komt alles van de voorbereiding op het interview tot het soort vragen, de struikelblokken die je kunt tegenkomen en de uiteindelijke uitwerking van je artikel.

Lezing: de kracht van eindredactie, door Kalinka Hählen

Tijdens het eerste deel van de avond leert freelance journalist en eindredacteur Kalinka Hählen, werkzaam voor onder andere ELLE, ELLE Eten en LINDA., je de kneepjes van het eindredactievak: de kracht van een pakkende kop en intro. De focus ligt op het spelen met taal, mindmapping rondom een thema en het leren samenvatten van teksten. Wie deze subtiele vorm van verleiding beheerst, zal elke lezer zijn verhaal in kunnen trekken.

>>> JE KRIJGT EEN DEADLINE VOOR OPDRACHT 1: HET INTERVIEW

Bijeenkomst 6

Dinsdag 27 oktober 2020
Lezing: de designjournalist aan het werk, door Elsbeth Grievink

De klussen liggen in de journalistiek niet altijd voor het oprapen. Hoe creëer je je eigen werk? Welke titels en opdrachtgevers zijn er en wat is het verschil tussen hen? Elsbeth Grievink, een ervaren designjournalist en vaste kracht tijdschriften als ELLE Decoration, Harper’s Bazaar en het FD, vertelt over de praktische kant van het werk en laat je zien hoe de inmiddels zo bekende rubrieken tot stand komen.
Workshop: het designpalet, door Evelien Reich

Trendanalyse, beeldkeuze, kleurkeuze, product shopping én een leuk inhoudelijk artikel erover kunnen schrijven… Alles komt samen in deze rubriek van ELLE Decoration: het palet. Een uitstekende oefening om je design voelsprieten en journalistieke spieren eens te flexen, vinden wij. Samen met Evelien Reich, hoofdredacteur van ELLE Decoration, duik je het diepe in en ontdek je hoe leuk het is om content te maken from scratch. Het palet is een trend – klein of groot – die je toelicht aan de hand van een inspirerende foto, kleurstalen, producten en een begeleidende geschreven trendanalyse. Liefst met een knettergoeie kop erboven. Dit is dan ook meteen de tweede individuele opdracht van de cursus en vanavond maak je alvast een begin aan deze schrijfopdracht.

>>> JE KRIJGT EEN DEADLINE VOOR OPDRACHT 3: HET PALET


Bijeenkomst 9

Dinsdag 17 november 2020

Workshop: kleuranalyse, door Saskia Huiting
De laatste maar niet de minste avond: we beginnen met een workshop kleur analyseren onder leiding van Saskia Huiting van Studio Thuis. Zij werkt als kleurexpert voor onder meer IKEA en Histor. Kleur staat aan de basis van bijna elk ontwerp en zeker ieder interieur. Als journalist kijk je op een totaal andere wijze naar kleur en kleurtoepassingen dan als consument. Saskia geeft je de tools om zelf professionele kleuranalyses te maken. Na vanavond kijk je nooit meer hetzelfde naar je donkerblauwe fluwelen bank of je oudroze muur.

Lezing: ontwerper in de media, door Rotganzen

Als journalist ben je de brenger van nieuws maar niet (altijd) de bedenker. De ontwerper is als het ware jouw muze. Jij hebt de ontwerper nodig, maar het omgekeerde is ook waar: de designer heeft de journalist nodig om zijn of haar product onder de aandacht te brengen. Prijswinnend design collective Rotganzen vertelt over hun studio, samenwerkingen en de relatie tussen designer en media. Uiteraard is er ruimte om vragen te stellen. We sluiten de cursus af met bubbels, felicitaties en de uitreiking van een officieel certificaat van Fontys hogeschool voor journalistiek. Dit is de eerste stap richting een carrière als interieur- en designjournalist. Gefeliciteerd!