Studenten over deze opleiding

"Precies afgestemd op mijn opleiding en ervaring"

“Voor mij was het al heel lang duidelijk dat ik het onderwijs in wilde: als klein meisje speelde ik al ‘schooltje’. Eerst dacht ik aan de PABO, maar ik wist al snel dat ik liever op een middelbare school wilde gaan lesgeven. Ik koos voor de lerarenopleiding Economie. Die heb ik inmiddels afgerond. Nu werk ik vijftien uur per week op een school. Daarnaast ben ik mijn tweede bevoegdheid aan het halen in het vak Aardrijkskunde. Ik vind het leuk om mijn kennis uit te breiden.

Maatwerktraject

De lerarenopleiding Aardrijkskunde volg ik binnen een zogenaamd ‘maatwerktraject’. Een deeltijdopleiding, precies afgestemd op jouw competenties, ervaring en wensen. Ik hoef bijvoorbeeld nu niet meer zoveel stage te lopen en voor het pedagogische gedeelte van de opleiding krijg ik vrijstelling omdat ik dat al gehad heb in mijn opleiding Economie.

Als je het goed plant, is het te doen, ook naast een baan

Ik ga één avond in de week naar school en daarnaast studeer ik veel thuis. Als je het goed plant, is het te doen, ook naast een baan. De groep mensen waarmee ik de opleiding volg, is gedreven en gemotiveerd. De studenten komen van allerlei achtergronden: de een heeft bij defensie gewerkt, de ander is ambtenaar en weer anderen hebben al onderwijservaring.

Het lesgeven heb ik wel moeten leren.

Het lesgeven heb ik wel moeten leren. Dat gaat met vallen en opstaan. Zeker als je zelf nog jong bent, moet je respect winnen van je leerlingen. Wat helpt, is openstaan voor adviezen van meer ervaren docenten. Daar heb je veel aan. En verder moet je het gewoon gaandeweg leren. Door de jaren heen krijg je steeds meer ervaring en leer je hoe je zaken het beste kunt aanpakken. Het schoolbeeld is anders dan toen ik zelf op school zat; leerlingen hebben veel meer vrijheid nu. Daar moet je op inspelen. Als dat lukt, is het mooi werk.”

Janique Derks, docent Economie en maatwerkstudent lerarenopleiding Aardrijkskunde, Sittard

Sfeerafbeelding Fontys