Sprint naar content

Placeholder for Fontys video
Studenten vertellen
"Je bent een voorbeeld voor je leerlingen"
Lees het verhaal van student Kim Vos (34 jaar, Sittard) >>

 

Opbouw

Je kunt de flexibele deeltijd opleiding Leraar Aardrijkskunde volgen in Tilburg of Sittard. Informatie over de opzet en inhoud van deze opleiding vind je hieronder per locatie en studiejaar.

Sittard

  • Flexibele leerroute op maat; een persoonlijke studentcoach
  • Kies zelf welke vakken je in het eerste of tweede jaar volgt
  • Je krijgt les van vakspecialisten met expertise op specifieke geografische gebieden
  • Een fysisch en een sociaal-geografisch veldwerk
  • Nauw contact tussen docenten en studenten
  • Kleinschalige opleiding met een persoonlijke benadering, op loopafstand van het station
  • Op dinsdagavond volg je tussen 18.00 uur en 21.30 uur colleges over sociale en fysische geografie en vakdidactiek aardrijkskunde. De colleges volg je samen met je medestudenten die de flexibele deeltijdstudie meestal combineren met een baan en/of gezin. Ze werken al in het onderwijs of maken tijdens de opleiding de overstap.
  • Contactdagen en –tijden onder voorbehoud van wijzigingen.
De flexibele deeltijdopleiding Leraar Aardrijkskunde is niet alleen qua inhoud flexibel, maar ook qua tijd. Studenten met een mbo-achtergrond zijn bijvoorbeeld toelaatbaar en doen gemiddeld vier jaar over de opleiding, terwijl studenten met veel relevante studie- en werkervaring het traject met veel vrijstellingen in twee jaar kunnen afronden. We kijken bij Fontys Lerarenopleiding Sittard dus echt per student wat de beste leerroute is. Om je toch een beeld van de opleiding te geven, vertellen we je hoe een leerjaar er uit zou kunnen zien.    

In het eerste en tweede studiejaar leg je een stevige inhoudelijke basis. Je doet kennis op over sociale en fysische geografie. Bij vakdidactiek leer je bovendien hoe je die kennis effectief in je lessen kunt inzetten. Het programma is alternerend. Dat betekent dat het programma van ‘jaar 1’ en ‘jaar 2’ afwisselend worden aangeboden.    
 
Voor studenten die nog geen leservaring hebben, worden er verschillende onderwijskundige modules aangeboden, waaronder: oriëntatie op leren en onderwijs, didactiek en klassenmanagement, leerlingbegeleiding en mentoraat, leer- en gedragsstoornissen.   
 

"Kom je uit het bedrijfsleven en maak je de overstap naar het onderwijs, dan krijg je in vier pedagogisch-didactische modulen de onderwijskundige kennis die je nodig hebt in de praktijk. Wat je leert, kun je tijdens je stages of in je werk vaak meteen gebruiken. Er is een aanbevolen volgorde van de modulen, indien gewenst kunnen de modulen flexibel gevolgd worden. Je kunt zelfs starten met een module als de vorige nog loopt. Bij de pedagogisch-didactische modulen zitten studenten van alle vakken bij elkaar, zo leer je niet alleen van de opleiders maar ook van elkaar."

- Arjan Endeman, lerarenopleider onderwijskunde 

Tilburg

  • Flexibele leerroute op maat; persoonlijke studentcoach
  • Instroommogelijkheden in september én februari
  • Werken met leeruitkomsten; variatie aan toetsvormen
  • Een fysisch en een sociaal-geografisch veldwerk
  • Korte lijnen, goed contact met docenten, sterke vakdidactische leerlijn
  • Optie om ook tweetalig onderwijs te leren geven: ontdek het tweejarig traject BEES (Bilingual Education/English Stream)
  • Vakinhoudelijke vakken en vakdidactiek op dinsdag: 12.30 - 21.30 uur.
  • Daarnaast volg je Algemene Professionele Vorming op een dagdeel naar keuze. Dit onderdeel wordt gegeven op: maandag- en woensdagavond van 18.00 - 21.30 uur en op donderdagochtend van 09:00-12:30 uur. Je kiest dus voor één van deze momenten.
  • Contactdagen en –tijden onder voorbehoud van wijzigingen.
  • Een studiejaar bestaat uit vier perioden van tien weken. Acht weken onderwijsaanbod en twee weken tentamen. Al vanaf het eerste jaar loop je stage.

Flexibel in deeltijd studeren bij Fontys Lerarenopleiding in Tilburg, betekent dat jij - binnen het aanbod van de opleiding - zelf grotendeels jouw leerroute bepaalt. Op basis van je vooropleiding, (werk)ervaring / eerder verworven competenties / eventuele vrijstellingen en je persoonlijke situatie, stel je samen met je studentcoach een maatwerktraject op. Vervolgens kies je zelf hoe je je de lesstof eigen maakt en de leeruitkomsten aantoont.

Om een bekwame leraar te worden ontwikkel jij je in een viertal bekwaamheden:

  • Vakinhoudelijk bekwaam
  • Vakdidactisch bekwaam
  • Pedagogisch bekwaam
  • Professioneel handelen


Meer weten over:

De studieduur is afhankelijk van je voorkennis, ervaring en studietempo. Niet alleen vrijstellingen leveren mogelijkheden op om je studie te versnellen of de studielast te beperken. Ook relevante ervaringen en kennis, die niet meteen in een vrijstelling zijn omgezet, zorgen voor minder studielast.

Op het moment dat jij via de toets aantoont dat je de leeruitkomsten beheerst, ontvang je de studiepunten (EC's). Dit is ongeacht de hoeveelheid tijd die je eraan besteedt, je deelname aan het onderwijsaanbod of de duur van het leren op de werkplek.

In het afstudeerjaar kies je voor een van de twee afstudeerrichtingen:

  • Specialisatie algemeen vormend onderwijs: je verdiept je in het lesgeven in de onderbouw van havo en vwo.
  • Specialisatie beroepsonderwijs: je ontwikkelt je tot leraar voor het vmbo en mbo.

Tijdens je studie maak je voldoende kennis met beide werkvelden. Zo maak je een weloverwogen keuze. De afstudeerrichting omvat 60 ec’s (studiepunten). Dit houdt in dat de theoretische vakken, het werkplekleren én je afstudeeronderzoek in het teken staan van de specialisatie die je kiest. Maar na de opleiding ben je bevoegd voor het gehele tweedegraads werkveld.