Opbouw
Wat onze lerarenopleiding Engels kenmerkt is de ambitie studenten op te leiden tot zelfstandige, onderzoekende en kundige taaldocenten die zelf de taal beheersen op near-native (C2) niveau. Die op vakdidactisch niveau de vertaalslag kunnen maken naar begrijpelijke, innovatieve, originele en aansprekende materialen en lessen passend bij verschillende doelgroepen. Onze afstudeerders zijn cultuurdragers en kunnen leerlingen activeren, stimuleren en motiveren op het gebied van taalontwikkeling.
Je kunt de flexibele deeltijd opleiding Leraar Engels volgen in Sittard of Tilburg. Informatie over de opzet en inhoud van deze opleiding vind je hieronder per locatie en studiejaar.
Sittard
- Leerroute op maat; een persoonlijke studentcoach
- Blokken van acht weken, die worden afgerond met een variatie aan toetsvormen
- Sterke internationale component door de gehele opleiding heen
- Creatieve projecten en samenwerking met het werkveld
- Kleinschalig opleiding op loopafstand van het station
Vakinhoudelijk en didactiek
- Dinsdag: 18:00 uur - 21:30 uur colleges over vakinhoud en vakdidactiek Engels.
- Woensdagavond: lesmomenten over de didactiek.
Opbouw studiejaar
De opleiding bestaat afhankelijk van vrijstelling uit twee of drie delen. Een vakinhoudelijk en vakdidactisch deel, een pedagogisch-didactisch deel en het werkplekleren (werk of stage).
In vier blokken van acht weken werk je telkens aan één of meerdere vakken. Deze rond je af met een schriftelijk, mondeling tentamen en/of een product
Jaar 1
In het eerste jaar leg je een stevige inhoudelijke basis. Je leert hoe je opgedane kennis effectief in je lessen toepast.
Dinsdag: vakdidactiek
Op dinsdagen volg je colleges over vakdidactische aspecten. Denk hierbij aan:
- Phonetics (de leer van Engelse klanken)
- Teaching Skills (hoe je Engelse les geeft)
- Linguistics (hoe een kind een tweede taal leert)
Alle lessen vinden volledig in het Engels plaats. In vier blokken van acht weken werk je telkens aan één vak.
Dit rond je vervolgens af met een toets en/of een product.
Woensdag: onderwijskunde
Op woensdag staan verschillende onderwijskundige modules op het programma, zoals:
- lesopbouw
- klassenmanagement
Heb je al een tweedegraadsbevoegdheid of geef je al les in het voortgezet onderwijs? Dan ontvang je vrijstelling voor deze modules.
Stap je over vanuit het bedrijfsleven?
"Kom je uit het bedrijfsleven en maak je de overstap naar het onderwijs? Dan krijg je in vier pedagogisch-didactische modulen de onderwijskundige kennis die je nodig hebt in de praktijk. Wat je leert, kun je tijdens je stages of in je werk vaak meteen gebruiken. Er is een aanbevolen volgorde van de modulen. Indien gewenst kun je de modulen flexibel volgen. Je kunt zelfs starten met een module als de vorige nog loopt. Bij de pedagogisch-didactische modulen zitten studenten van alle vakken bij elkaar, zo leer je niet alleen van de opleiders maar ook van elkaar."
Arjan Endeman, lerarenopleider onderwijskunde
Jaar 2 (en eventuele verdere jaren)
In het tweede jaar is er ruimte voor zelfstudie onderdelen. Denk hierbij aan modules waarbij je een online leeromgeving gebruikt. Daarnaast loop je stage.
Tilburg
- Instroommogelijkheden in september én februari
- Flexibele leerroute op maat; een persoonlijke studentcoach
- Werken met leeruitkomsten; variatie aan toetsvormen
- Persoonlijke sfeer met korte lijnen en goed contact docenten
De contactdagen in Tilburg zijn als volgt*:
Vakdidactiek
Maandag: 16:00 - 21:30 uur
Vakinhoud
- Donderdag: 13.00 - 21.30 uur (vakinhoudelijke vakken en taalvaardigheden)
Algemene Professionele Vorming
Daarnaast volg je Algemene Professionele Vorming (APV) op een dagdeel naar keuze*.
- Maandagavond: 18.00 - 21.30 uur
- Dinsdagavond: 18.00 - 21.30 uur
- Donderdagochtend: 09:00 - 12:30 uur
Je kiest dus voor één van deze momenten.
* Contactdagen en -tijden onder voorbehoud van wijzigingen.
Opbouw studiejaar
Een studiejaar bestaat uit vier perioden van tien weken.
Hiervan zijn acht weken onderwijsaanbod en twee weken tentamen.
Stage
Al vanaf het eerste jaar loop je stage.
Flexibel in deeltijd studeren bij Fontys Lerarenopleiding in Tilburg, betekent dat jij - binnen het aanbod van de opleiding - zelf grotendeels jouw leerroute bepaalt. Op basis van je vooropleiding, (werk)ervaring / eerder verworven competenties / eventuele vrijstellingen en je persoonlijke situatie, stel je samen met je studentcoach een maatwerktraject op. Vervolgens kies je zelf hoe je je de lesstof eigen maakt en de leeruitkomsten aantoont.
Om een bekwame leraar te worden ontwikkel jij je in een viertal bekwaamheden:
- Vakinhoudelijk bekwaam
- Vakdidactisch bekwaam
- Pedagogisch bekwaam
- Professioneel handelen
- Inhoud, toetsing en begeleiding van en tijdens de opleiding? Bekijk de Onderwijs- en examenregeling (OER).
- De vakken tijdens de opleiding, bijbehorende bekwaamheden en studiepunten? Bekijk de studiegids.
De studieduur is afhankelijk van je voorkennis, ervaring en studietempo. Niet alleen vrijstellingen leveren mogelijkheden op om je studie te versnellen of de studielast te beperken. Ook relevante ervaringen en kennis, die niet meteen in een vrijstelling zijn omgezet, zorgen voor minder studielast.
Op het moment dat jij via de toets aantoont dat je de leeruitkomsten beheerst, ontvang je de studiepunten (EC's). Dit is ongeacht de hoeveelheid tijd die je eraan besteedt, je deelname aan het onderwijsaanbod of de duur van het leren op de werkplek.
In het afstudeerjaar kies je voor een van de twee afstudeerrichtingen:
- Specialisatie algemeen vormend onderwijs: je verdiept je in het lesgeven in de onderbouw van havo en vwo.
- Specialisatie beroepsonderwijs: je ontwikkelt je tot leraar voor het vmbo en mbo.
Tijdens je studie maak je voldoende kennis met beide werkvelden. Zo maak je een weloverwogen keuze. De afstudeerrichting omvat 60 ec’s (studiepunten). Dit houdt in dat de theoretische vakken, het werkplekleren én je afstudeeronderzoek in het teken staan van de specialisatie die je kiest. Maar na de opleiding ben je bevoegd voor het gehele tweedegraads werkveld.