Sprint naar content

Leraar Nederlands (Professional Master)

Leraar Nederlands (Professional Master)

Jouw opleiding

Krijg een goed beeld van hoe jouw opleiding eruit gaat zien.

Zo ziet je studie eruit

Je neemt wekelijks deel aan hoor- en werkcolleges, workshops, practica of werkgroepen. Daarnaast voer je opdrachten uit in de (beroeps)praktijk en doe je aan zelfstudie.

Twee studenten aan een tafel, ze hebben het gezellig.
  • Een of twee vaste opleidingsdagen per week.

    Afhankelijk van de periode, de opleidingslocatie en je studieroute.

  • De studiebelasting is afhankelijk van je persoonlijke situatie en studieroute.

    Voor een gemiddelde student is dat minimaal 24 uur per week, inclusief contacttijd.

  • Vaststaande kaders, persoonlijke begeleiding

    Met je studentcoach bespreek je jouw studieroute en hoe je je (leer)werkplek combineert.

Opbouw van de masteropleiding

Een stevige, geïntegreerde basis

De master leidt op tot een eerstegraadsbevoegdheid in het schoolvak Nederlands en de titel Master of Education. De opleiding bestaat uit vakspecifieke en generieke onderdelen (totaal 90 studiepunten/EC). Je traject wordt zo ingericht dat je de opgedane kennis kunt toepassen in de praktijk. De opleiding in Sittard is kleinschalig, met veel aandacht voor je Teacher Identity.

Rooster

  • contactdag(en): donderdag en/of vrijdag
  • 2 semesters (à 16 weken incl. tentamenweek)
Student in de klas
60 EC
Fontys Sittard

Een intensieve vakinhoudelijke en vakdidactische verdieping (60 EC)

De master is vooral gericht op het specifieke vakgebied en het ontwikkelen van je vakinhoudelijke en vakdidactische bekwaamheden voor het eerstegraads onderwijs. Je leert, onderbouwd met vakliteratuur, onderwijs ontwikkelen en verzorgen. Je verdiept je in de landelijk afgesproken domeinen voor het eerstegraadsgebied.

Je hebt straks een voorbeeldrol in kritisch denken en zorgvuldig formuleren. De master Leraar Nederlands in Sittard besteedt veel aandacht aan jouw academische vaardigheden en je ontwikkeling tot een uitstekende taalgebruiker.

Student in de klas
5 EC
Fontys Sittard

Onderwijskunde (5 EC)

Pedagogiek

Je leert bijdragen aan een veilig, ondersteunend onderwijsklimaat. Je bestudeert pedagogische literatuur en onderzoeksmethoden gericht op bovenbouwleerlingen. Hoe spreek je hun puberbrein aan en begeleid je hen in hun ontwikkeling?

Innovatie

Je leert over onderwijsinnovaties op verschillende niveaus en onderzoekt een innovatie binnen je eigen schoolcontext. Welke verbeterpunten zie je bijv. in het taalbeleid van de school?

Studenten
10 EC
Fontys Sittard

Werkplekleren (10 EC)

Je ontwikkelt bekwaamheden in het lesgeven in het eerstegraadsgebied. Je ontwerpt, verdiept en verbindt. Daarnaast leer je meerdere rollen aannemen in een brede, vakoverstijgende context. Hierbij kun je denken aan leiderschap, onderzoekvaardigheden en professionele ontwikkeling.

Student en docent
15 EC
Fontys Sittard

Praktijkonderzoek (15 EC)

In je laatste studiejaar leer je vooral op je werkplek, waar je een praktijkgericht afstudeeronderzoek uitvoert. Onder begeleiding van docenten ga je systematisch aan de slag met het onderzoeken van een zelfgekozen educatief vraagstuk: vakoverstijgend en schoolbreed. Je maakt daarbij gebruik van betrouwbare methodiek en literatuur.

Bijvoorbeeld: Hoe kun je ChatGPT effectief inzetten als feedbackmiddel bij schrijfvaardigheid? Of: Zetten leerlingen de kennis van framing in om de betrouwbaarheid van teksten te beoordelen?

Student en docent staan voor de klas
afronding
Fontys Sittard

Bekwaamheidsexamen

Als je al je studiepunten hebt behaald, volgt jouw mondelinge bekwaamheidsexamen. Jij reflecteert kritisch op jouw ontwikkeling tijdens de opleiding. Je koppelt dat wat je geleerd hebt aan jouw mooie toekomst als eerstegraads docent!

Een stevige, geïntegreerde basis

De master leidt op tot een eerstegraadsbevoegdheid in het schoolvak Nederlands en de titel Master of Education. De opleiding bestaat uit vakspecifieke en generieke onderdelen (totaal 90 studiepunten/EC). Je werkt hierbij aan leeruitkomsten. Vakinhoud, vakdidactiek en pedagogiek worden waar mogelijk geïntegreerd aangeboden. Zo kun je jouw kennis direct toepassen in de praktijk.

Rooster

  • contactdag: woensdag
  • 4 perioden à 10 weken (8 weken les + 2 tentamenweken)
Student in de klas
60 EC
Fontys Tilburg

Een intensieve vakinhoudelijke en vakdidactische verdieping (60 EC)

De master is vooral gericht op het specifieke vakgebied en het ontwikkelen van je vakinhoudelijke en vakdidactische bekwaamheden voor het eerstegraads onderwijs. Je leert, onderbouwd met vakliteratuur, onderwijs ontwikkelen en verzorgen. Je verdiept je in de landelijk afgesproken domeinen voor het eerstegraadsgebied.

Je hebt straks een voorbeeldrol in kritisch denken en zorgvuldig formuleren. De master Leraar Nederlands in Tilburg besteedt veel aandacht aan jouw academische vaardigheden en je ontwikkeling tot een uitstekende taalgebruiker.

Student in de klas
5 EC
Fontys Tilburg

Didactisch handelen (5 EC)

Je werkt aan het verbeteren van je (vak)didactische vaardigheden. Je leert op een goed onderbouwde manier het eerstegraads onderwijs in jouw vak ontwikkelen en verzorgen. Je stimuleert leerlingen om kritisch te denken en samen te werken. Jij coacht en geeft effectieve feedback. Met de vakdidacticus evalueer je (de uitvoering van) jouw lesontwerpen.

Onze docenten begeleiden jou bij het aanleggen van je portfolio Didactisch handelen. Feedbackgesprekken leren jou kritisch te kijken naar jouw handelen op de werkplek en bieden je handvatten om je nog verder te ontwikkelen tot didactisch expert.

Studenten
5 EC
Fontys Tilburg

Pedagogische vraagstukken (5 EC)

Je gaat aan de slag met een pedagogisch vraagstuk van jouw school, waarbij je ondersteund wordt door een onderwijskundige van de opleiding. Je draagt bij aan een veilig en ondersteunend onderwijsklimaat. En leert bovenbouwleerlingen begeleiden in hun ontwikkeling. Je verdiept je in pedagogische literatuur en onderzoeksmethoden. Je ervaringen deel je met medestudenten.

Student en docent
10 EC
Fontys Tilburg

Vakdidactisch ontwerponderzoek (10 EC)

Onder begeleiding ga je voor je schoolvak systematisch aan de slag met het onderzoeken van een zelfgekozen educatief vraagstuk en het ontwerpen van onderwijs. Je gebruikt betrouwbare methodiek en vakdidactische literatuur. In het eerste studiejaar krijg je voorbereidende sessies. In het tweede studiejaar voer je, individueel of met medestudenten, het onderzoek uit.

Student en docent staan voor de klas
10 EC
Fontys Tilburg

De lerende professional (10 EC)

Jij laat zien dat je verder kunt kijken dan jouw schoolvak. Je bent actief betrokken bij een vakoverstijgende ontwikkeling of een veranderproces binnen de school. Je ontwikkelt zo innovatie- en leiderschapsvaardigheden. Ook geef je vorm aan jouw professionele ontwikkeling en die van je collega's. De opleiding biedt hierbij ondersteuning.

Ervaringen van studenten

Een kleinschalige opleiding waar je veel en met plezier kunt leren

Judith

Student Master Leraar Nederlands

Goed voorbeeld doet goed volgen! 

Nanette Maalman

Coördinator Master Leraar Nederlands Tilburg

Wij volgen vakvernieuwing op de voet

"Goed voorbeeld doet goed volgen!  Kenmerkend voor de masteropleiding Leraar Nederlands is de aansluiting bij de actualiteit en de buitenwereld. We analyseren de actualiteit aan de hand van opiniestukken en videofragmenten bij het vak Argumentatieleer. Tijdens de excursie naar Antwerpen bekijken we kunst en cultuur met eigen ogen.

Ons doel is om studenten op te leiden tot taalbewuste en literair competente professionals, die het belang van zorgvuldig denken en formuleren onderkennen. Door deze vaardigheden voortdurend te trainen en toe te passen, bereiden we onze studenten voor op hun vervolgopleiding en hun maatschappelijke rollen in onze complexe samenleving. En daarmee volgen we de vakvernieuwing op de voet!"

Zo ontwikkel jij jouw 'teacher identity' voor de bovenbouw

Lonneke Notermans

Masterlerarenopleiding Sittard

Jezelf verder ontwikkelen als docent

"Wie je bent als persoon is iets wat je meeneemt in je beroep. Als onderbouwdocent ben je er al grotendeels achter wat voor docent jij bent. Je beweegt je natuurlijk voor de klas en binnen de school.

In de bovenbouw ga je weer andere aspecten van het docentschap ontwikkelen. Je leerlingen bevinden zich namelijk in een andere leeftijdsfase en hebben een ander cognitief niveau, waar je ze in hun leerproces mee moet helpen.

Andere rollen binnen de school

Ook zal je met andere rollen binnen de school te maken krijgen, of ambiëren. Je reflecteert op wat je daarin zou willen en wat je daarvoor nodig hebt. Je ontdekt spanningsvelden tussen wie jij bent, wie je wil zijn en wat er van je verwacht wordt. De bewustwording daarop helpt je om je professionele ontwikkeling in kaart te brengen en te verhelderen. Je voert verschillende gesprekken met je studentcoach hierover en schrijft een narratieve reflectie."

Deadline: 1 september

Hoe werkt aanmelden?

Benieuwd wat er allemaal staat te gebeuren tot en na het aanmelden voor deze opleiding? Bekijk het hele aanmeldproces.

Master Leraar Nederlands

Van aanmelden tot starten

Benieuwd wat er allemaal staat te gebeuren tot en na het aanmelden voor deze opleiding? Bekijk het hele aanmeldproces.

  • Start met Kennismaken

    Krijg een goed beeld van de opleiding tijdens een open avond of online voorlichting.

    Bekijk de agenda van de opleiding
  • Aanmelden

    Meld je aan voor de opleiding via studielink. Doe dit uiterlijk vóór 1 september.

    Bij enkele opleidingen is instromen gedurende het studiejaar mogelijk.
  • Op uitnodiging

    Studiekeuzecheck: jouw check-in bij Fontys

    Meer informatie over de Studiekeuzecheck
  • Alles voor een Goede start

    Op Goede Start vind je alles wat je nodig hebt voor een goed begin van je studie, waaronder benodigde materialen en informatie over je eerste lesweek.

  • 1 september 2025

    Start eerste lesweek

Studiekeuzeactiviteiten

Kennismaken met Master Leraar Nederlands

Meld je aan voor een dag proefstuderen, meeloopdag met een student, online voorlichting of andere studiekeuzeactiviteiten.