Sprint naar content

• 1 maand
  • 17-09-2024
  • Eindhoven
  • € 975 (BTW vrijgesteld)
Hoe kun je denkprocessen vereenvoudigen en reguleren bij kinderen met een taalleeftijd 3 tot 8 jaar? Tijdens de cursus ga je aan de slag met de Denkstimulerende gespreksmethode (DGM). Je leert deze methode toe te passen via concrete activiteiten.

Over de cursus

In de cursus Denkstimulerende gespreksmethode volgens Marion Blank werk je aan de hand van de Denkstimulerende Gespreksmethode (DGM). Deze methode wordt gebruikt bij kinderen met een expressieve en/of receptieve taalontwikkelingsstoornis. Dit heeft een positief effect op hun taaldenkniveau.

Je oefent de methode tijdens de cursus en in praktijkopdrachten.

De volgende onderwerpen komen aan bod:

• De achtergronden van de methode
  • Gespreksonderwerpen en materialen die je kunt gebruiken
  • Denktaken die je kunt stellen in een gesprek
  • Het analyseren van de reacties van het kind

Voor wie?

De cursus is geschikt voor logopedisten die werken met kinderen in de taalleeftijd van 3 tot 8 jaar. Ook is de cursus te volgen voor andere proffesionals die werken met kinderen in deze taalleeftijd zoals bijvoorbeeld onderwijzers, social workers, pedagogisch werkers, etc.

Placeholder for Fontys video
Suzanne heeft zeer veel vakkennis. De lessen zijn een afwisseling van theorie en praktijkoefeningen.'

Inhoud en opbouw

In de cursus leer je denkprocessen bij kinderen te vereenvoudigen en te reguleren via de DGM-methode. Dit doe je aan de hand van concrete activiteiten, zoals knutselen of koken. Tijdens de lesdagen ga je aan de slag met de theorie, die wordt afgewisseld met video-opnames en een praktijkgedeelte waar je de ruimte krijgt om te oefenen.

In de cursus behandel je de volgende onderwerpen:

• De achtergrond van de methode.
  • Gesprekonderwerpen en materialen die je kunt gebruiken.
  • Denktaken die je kunt stellen in een gesprek.
  • Het analyseren van de reacties van het kind.
  • Hoe geef je de juiste feedback.
  • Hoe kun je vereenvoudigen of reguleren.
Bij volledige deelname aan de cursus ontvang je een Bewijs van Deelname van Fontys Paramedische Hogeschool.

Suzanne Immers-Verrijt, logopedist werkzaam in het speciaal onderwijs.

"Zelf gebruiken wij deze methode al jaren en zijn er erg enthousiast over. We zijn er een andere logopedist door geworden. We kijken op een andere manier naar wat wij doen en wat wij vragen aan de kinderen. Vooral letten we beter op hoe kinderen
reageren. De kracht van deze cursus is de directe bruikbaarheid ervan in de praktijk."

Meerwaarde

Aan het einde van de cursus ben jij in staat om denkprocessen bij kinderen te stimuleren en uit te bouwen. Uit Amerikaans onderzoek blijkt dat toepassing van de DGM-methode bij Nederlandstalige kinderen met een expressieve of receptieve taalachterstand een positief effect heeft op de taaldenkniveaus III en IV (zie Het effect van taaldenkstimulerende technieken in Logopedie & Foniatrie, jaargang 79, mei 2007).

Deze cursus is geaccrediteerd bij het kwaliteitsregister Jeugd in de categorie Formeel leren, voor 22.5 punten (geldig tot 19-09-2026).

De accreditatie bij ADAP is in aanvraag.

Placeholder for Fontys video
Wil je op de hoogte worden gehouden van ontwikkelingen, events en nascholingsaanbod binnen het vakgebied logopedie?’
Meld je aan voor onze periodieke nieuwsbrief >

Praktische info

Niveau
Cursus
€ 975(BTW vrijgesteld)
Studieduur
1 maand
Startmoment(en)
17-09-2024

Wil je meer informatie? Neem dan contact met ons op via fontysprohealth@fontys.nl

De kosten voor deze cursus zijn € 975,- en is vrijgesteld van btw. De kosten zijn inclusief het lesmateriaal, koffie, thee en (brood)maaltijd.

Is het mogelijk om de opleiding in termijnen te betalen?
Het is mogelijk om deze opleiding in termijnen te betalen. Dit is kosteloos. Na aanmelding kun je hiervoor contact opnemen met onze afdeling lesgeld: lesgeld@fontys.nl.

Annuleringsvoorwaarden
Op al onze opleidingen zijn de leveringsvoorwaarden van Fontys van toepassing.

Lesdata:

Lesdag 1 | 17 september 2024

Lesdag 2 | 08 oktober 2024

Lesdag 3 | 05 november 2024

De lesdagen vinden plaats op dinsdag. De dag start om 09.30 en duurt tot ongeveer 16.30 uur.

Aanmelden

Hieronder vind je de startdatum van deze cursus of opleiding en kun je je aanmelden.

Startdata

Wordt hier geen startdatum en aanmeldknop getoond?
      Dan is aanmelden op dit moment (nog) niet mogelijk.
      Neem gerust contact met ons op voor meer informatie over de cursus/opleiding. We helpen je graag verder!
      Alle contactgegevens vind je onderaan deze pagina.

Nieuwe data wordt zo snel mogelijk gepland en op de website geplaatst. Wil je op de hoogte worden gebracht van wanneer aanmelden weer mogelijk is? Stuur ons dan een mail.

fontysprohealth@fontys.nl

Locaties en contact

Op de hoogte blijven van ontwikkelingen, events en nascholingsaanbod binnen het vakgebied logopedie?

Meld je aan voor onze periodieke nieuwsbrief