Specialisaties

In het eerste jaar ontwikkel je individueel of in een groep je eigen visie op kunsteducatie. Dat doe je aan de hand van opdrachten, als onderdeel van een actieve leergemeenschap. Met je docenten en medestudenten deel je ervaringen, artikelen en meningen, maar ook je artistieke visie en educatieve ideeën.

Het tweede jaar volg je een gepersonaliseerd studietraject. Samen met je begeleider bepaal je op welk terrein van kunsteducatie je je specialiseert. Hierover gaat ook je meesterproef: de eindopdracht die je uitwerkt voor een organisatie, school of bedrijf. Welk probleem los je op, welke uitdagingen in binnen- of buitenland ga je aan, voor en met wie werk je? Jij kiest, wij begeleiden.

Deze meesters gingen je voor:

Paul

De ontwikkeling van creativiteit met behulp van digitale technologie binnen het muziek- en kunstonderwijs

“Door verbindingen te leggen tussen verschillende disciplines ontstaan de meest creatieve ontwerpen"

Paul heeft onderzoek gedaan naar de ontwikkeling van creativiteit met behulp van digitale technologie binnen het muziek- en kunstonderwijs. Hij legt een verbinding tussen digitale technologie, creativiteit en het muziek- en kunstonderwijs en geeft een uitwerking van de 21ste eeuwse vaardigheden creativiteit en digitale geletterdheid. Uit zijn onderzoek kwam naar voren dat het sociale aspect, het samen leren en werken van wezenlijk belang is bij de ontwikkeling van creativiteit. Het individueel gerichte onderwijs met de nadruk op zelfexpressie zal zich meer moeten verschuiven naar een sociaal culturele en wereldgerichte vorm van onderwijs. Digitale toepassingen kunnen hierbij ondersteuning bieden en zorgen voor een democratisering van het muziekonderwijs waarbij iedere leerling op creatieve wijze met het muzikale materiaal kan werken. Online programma's maken het samenwerken op afstand en thuis mogelijk. Zo heeft Paul tijdens het onderzoek een Community of Practice opgericht met muziekdocenten en het International Music Composition Project waarbij leerlingen en docenten uit verschillende landen hebben samengewerkt. Daarnaast heeft hij onderzoek gedaan naar de toepassingen en mogelijkheden van augmented en virtual reality en heeft hij een aantal adviezen en lesvoorbeelden ontworpen voor de lespraktijk.

Verena

'(a)Gain(st) the world'

Wil je meer weten over onze recent afgestudeerde masters?

Klik hier.

Sfeerafbeelding Fontys Sfeerafbeelding Fontys Sfeerafbeelding Fontys