Student over de opleiding

Daisy Mertens

Het artikel "Heel goed is niet goed genoeg! Kwalitatief goede feedback voor leerlingen" van Daisy Mertens, oud Fontys MLI studente, is door de lezers van tijdschrift 'Jeugd in School en Wereld' (JSW) uitgeroepen tot meest inspirerende artikel van schooljaar 2012-2013! Daisy schreef het artikel, dat in Februari 2013 werd gepubliceerd, in het kader van de afronding van haar opleiding, de Fontys Master Leren en Innoveren. Daisy, van harte gefeliciteerd!

Sfeerafbeelding Fontys
  • Jan Lauwerijssen
    Sfeerafbeelding Fontys

    Jan Lauwerijssen (43 jaar)
    Docent werktuigbouwkunde
    Markiezaat College te Bergen op Zoom
    Afdeling Engineering Construction & Maintenance


    Na ruim tweeëntwintig jaar werkzaam geweest te zijn in het bedrijfsleven heb ik in 2008 het besluit genomen om van carrière te wisselen. In 2009 ben ik begonnen aan de bachelor lerarenopleiding aan Fontys PTH te Eindhoven. In 2013 heb ik de bachelor lerarenopleiding behaald. In 2011 ben ik gestart als leraar in opleiding aan het Markiezaat College te bergen op Zoom. Sinds 2013 ben ik in vaste dienst bij Markiezaat College in de functie van docent werktuigbouwkunde. Het doorlopen van de bachelor zorgde ervoor dat ik steeds meer zin kreeg in leren. De lerarenbeurs heb ik dan ook met twee handen aangepakt om te kunnen starten met de Master Leren en Innoveren. Mijn interessegebied is vooral gericht op hoe leerprocessen plaatsvinden. Wat zorgt er nu voor dat een mens leert? De opzet van de Master Leren en Innoveren sluit precies aan bij deze vraag. Inmiddels ben ik nu ruim een half jaar bezig met de Master Leren en Innoveren. Tijdens mijn dagelijkse werk ben ik mij steeds meer bewust van de verschillende leerprocessen welke plaatsvinden bij mijn leerlingen. Mijn opvattingen over onderwijs veranderen langzaam en ik ervaar het ontstaan van een ander beeld op het onderwijs, een zogenaamde helicopterview. De Master Leren en Innoveren is nauw met mijn beroepspraktijk verweven waardoor werk en huiswerk in elkaar overlopen. De studiebelasting is behoorlijk in de Master Leren en Innoveren, maar de leeropbrengsten zijn enorm. Toekomstige studenten wil ik adviseren zich niet te richten op te behalen prestaties, maar op het verwerven van leeropbrengsten. De Master Leren en Innoveren leidt naar mijn idee zeker op tot betere docenten.

  • Laura Krak
    Sfeerafbeelding Fontys

    Laura Krak (26 jaar)
    Leerkracht Basisonderwijs


    Na drie jaar met ontzettend veel plezier voor de klas te hebben gestaan, was ik op zoek naar een nieuwe uitdaging naast mijn werk. Ik was op zoek naar een studie die voor mij praktisch toepasbaar zou zijn in mijn huidige werksituatie. Al snel kwam ik uit bij de tweejarige masteropleiding Leren en Innoveren (MLI) in Eindhoven. Mijn verwachtingen waren hoog. Ik wilde mijn kennis over innovaties en veranderprocessen vergroten, zodat ik zou leren hoe ik dit op mijn eigen school kan starten en begeleiden. Daarnaast wilde ik leren hoe een gedegen onderzoek uitgevoerd kan worden met als doel het onderwijs te verbeteren en aan te passen aan de behoeften van de leerkrachten en de leerlingen.
    Inmiddels ben ik een half jaar verder. De colleges en de literatuurstudie tijdens leerarrangement 1 hebben me veel nieuwe kennis en inzichten gebracht. Op dit moment ben ik bezig met leerarrangement 2 waarin ik het curriculum van mijn school leer te analyseren en te herontwerpen. Hierdoor ben ik echt praktijkgericht bezig. Met veel passie kijk ik nu op een hele andere manier naar mijn werk. De wil om het onderwijs te blijven verbeteren en aan te passen aan de behoeften van de leerkrachten en de leerlingen is door deze studie nog groter geworden. Dit komt mede door mijn studiegenoten, afkomstig uit alle facetten van het onderwijs. Door in discussie te gaan en kennis en ervaringen uit te wisselen, blijf ik mijn kijk op het onderwijs ontwikkelen. Ondanks de relatief zware studiebelasting, is de studie meer dan de moeite waard. Ik zou deze studie zeker aan raden aan iedereen die zich graag wilt ontwikkelen en professionaliseren op het gebied van onderwijsinnovaties.

  • Mark Vandeweyer (alumnus)
    Mark Vandeweyer Mark Vandeweyer

    Mark Vandeweyer
    Technisch directeur
    Provinciaal instituut Lommel, België


    Om mee te kunnen gaan met de ontwikkelingen en vernieuwingen in het onderwijs van vandaag, is een verregaande professionalisering van onderwijsfactoren vereist. Leerkrachten, ondersteunende diensten en directies zullen hun kwaliteiten om vernieuwingsprocessen in te zetten, moeten versterken om de leerlingen van morgen te blijven motiveren. Om mezelf te verdiepen in die onderwijstendensen, waarbij jongeren het meest leren en gemotiveerd worden, ben ik de masteropleiding Leren en Innoveren (MLI) in Eindhoven gestart. Mijn verwachtingen hierbij waren
    hoog. Enerzijds was het mijn bedoeling kwaliteiten te ontwikkelen om innovaties en veranderprocessen in de eigen school te starten en te begeleiden. Welke leermethodieken en leermiddelen hiervoor best ingezet moesten worden, hoopte ik te ontdekken tijdens de opleiding.
    Anderzijds was het leren uitvoeren van een degelijk onderzoek naar bijvoorbeeld mijn organisatie en lopende onderwijsprojecten een hoofddoel. Via deze opleiding heb ik meer inzichten verkregen in het effectiever lesgeven en hoe ik collega leerkrachten gerichter kan sturen en ondersteunen. Een greep uit de kennis en ervaringen die ik tijdens de MLI heb opgedaan en die
    rechtstreeks toepasbaar zijn in mijn organisatie: opzetten van de ideale leeromgeving, inzetten van nieuwe media en ICT, ontwerpen van nieuwe motiverende leermiddelen, inzicht verwerven in onderwijsorganisaties en onderwijsculturen, inoefenen van gesprekstechnieken, leren toepassen van de geschikte leiderschapsstijlen en het uitvoeren van onderzoek. Wat het voor mij nog een extra dimensie geeft, is de heterogeniteit van de medestudenten. Via leergroepen bestaat de mogelijkheid om kennis en ervaringen met elkaar te delen. Op die manier krijg ik de kans om ook
    andere onderwijsculturen en -niveaus te ontdekken. De inspanningen die deze opleiding van me vragen zijn niet gering, maar lonen absoluut de moeite. Ik wil de MLI dan ook iedereen warm aanbevelen.

  • Cindy ten Haaf
    Cindy ten Haaf Cindy ten Haaf

    Cindy ten Haaf
    Docent Bacheloropleiding Oefentherapie Cesar
    Hogeschool Utrecht


    Het professionaliseringstraject naar 100% master opgeleide docenten binnen Hogeschool Utrecht, waar ik werkzaam ben aan de Bacheloropleiding Oefentherapie Cesar, was voor mij de aanleiding om de MLI te gaan volgen. Deze externe motivatie is inmiddels omgeslagen naar een intrinsieke motivatie om alles te willen weten over leren en wat nodig is voor mijn onderwijsorganisatie om deze toekomstbestendig te maken door te innoveren. Mijn motivatieomslag werd mede mogelijk door de ruimte en mogelijkheden voor mijn eigen leervragen, en de ondersteuning van de meeste docenten uit pure bevlogenheid en betrokkenheid. De kennis uit het eerste jaar MLI biedt mij nu houvast om het niveau van leren in mijn eigen onderwijssituaties te verhogen, maar ook hoe een herontwerp voor mijn onderwijspraktijk hieraan kan bijdragen. In het tweede jaar heb ik door de samenwerking met docenten uit andere onderwijspraktijken geleerd wat nodig is om een onderwijsinnovatie succesvol te implementeren en te begeleiden in de onderwijspraktijk.
    In mijn optiek zijn alle MLI-leerarrangementen zinvol om de eigen onderwijspraktijk te verbeteren, mits je eigen onderwijsorganisatie bereid is deze producten voor vernieuwing toe te laten en ondersteunen. Mijn belangrijkste tip voor toekomstig studenten is: ‘creëer voldoende tijd, ruimte en ondersteuning om deze studie te doen om overbelasting te voorkomen’.