Inhoud cursus modejournalistiek

Cursusprogramma voorjaar 2019

De indeling van de avonden is nog onder voorbehoud in verband met beschikbaarheid van (gast)docenten. Hier kunnen geen rechten aan worden verbonden.

Cursusavond 1
07-03-2019

Mode en modejournalistiek

Na het welkomstwoord van Edine Russel, hoofdredacteur van ELLE, en een voorstelrondje, trappen we af met de vraag: Wat ís mode? Want om te weten wat modejournalistiek is, moeten we terug naar de basis … mode. Die vraag beantwoordt Aynouk Tan, modejournalist, curator en art director; zij inspireert en prikkelt al jaren met haar kleding en werk.
Na deze knallende kick-off van deze cursus gaan we meteen een stapje verder. Journalist Lisa Goudsmit werkt voor uiteenlopende modemedia, waaronder ELLE en Elsevier STIJL, en legt het landschap van de modejournalistiek in vogelvlucht uit. Van de grootste spelers en hun verschillende fashion DNA tot de basisvereisten van een goede modejournalist.

Deel 1. Mode
Wat maakt iets mode? Waarom trek je iets wel of niet aan? Wie bepaalt wat mode is? Wat doet mode met je?
Deel 2. Modejournalistiek
Welke vormen van modejournalistiek zijn er? Waar komt het nieuws vandaan? Wie zijn de hoofdrolspelers in de media? Waar moet een modejournalist aan voldoen? 

Cursusavond 4
11-04-2019

Modetijdschrift: van brainstorm tot pitch

Elke maand weer ligt er een compleet tijdschrift in het schap. Over elke pagina is nagedacht, elke rubriek vult het complete plaatje aan. Elles Beijers, adjunct hoofdredacteur van ELLE, ontrafelt het proces van redactiebrainstorm tot tijdschrift. Hierbij komen onderwerpen als opbouw, inhoud, tone of voice en bladritme aan bod. Redacties werken tegenwoordig meer met freelance journalisten dan met vaste redacteuren. Elles leert je enkele brainstormtechnieken die je als freelance journalist thuis toe kunt passen.
En dan… Je hebt een fantastisch idee, maar kun je het ook verkopen? De pitch is misschien nog wel belangrijker dan de brainstorm. Tijdens het tweede deel van de avond gaan we in kleine groepen brainstormen en de pitch voorbereiden. In een paar zinnen en steekwoorden moet jij de jury overtuigen dat jouw artikel, idee of interviewkandidaat de moeite waard is. De jury bestaat uit niemand minder dan ELLE-hoofdredacteur Edine Russel en Harper’s Bazaar-adjunct hoofdredacteur Maaike Beekers.

Deel 1. Modetijdschrift
Hoe komt een modetijdschrift tot stand? Wat zijn advertorials en advertenties? Wat is een bladritme? Welke onderwerpen werken het beste in print? Hoe werkt een redactie?
Deel 2. Brainstormen en pitchen
Wat is effectief brainstormen? Hoe bedenk je een vernieuwende invalshoek? Hoe kun jij jouw goede idee verkopen aan een tijdschrift? Waaraan moet een goed artikel voldoen?

Cursusavond 7
16-05-2019

Fashion influencers

De banen in de journalistiek zijn dun gezaaid, maar gelukkig kan iedereen een blog beginnen. En daar ligt nu net het probleem: IEDEREEN begint tegenwoordig een blog, vlog of Instagram. Hoe word je dan tóch succesvol? Influencer Sabrina Meijer werd bekend met haar blog afterDRK en richtte daarna het digitale modeplatform iminto.it op. Zij weet als geen ander wat wel en niet werkt online en laat aan de hand van haar eigen successen en missers zien wat goede content is.
Lena Sommerdijk is eigenaar van L’Agency en gespecialiseerd in strategische influencer management met o.a. Claartje Rose en Celine Bernaerts in haar stal. Zij legt uit wat een succesvolle strategie is voor een eigen online platform. Want met een leuke pen of mooie foto’s kom je er niet alleen – de meest succesvolle influencers hebben een slim marketingplan waarmee ze zichzelf als merk op de kaart zetten.

Deel 1. Content
Wat is het geheim van een influencer? Hoe bepaal je jouw niche? Wat zijn de do’s & don’ts? Hoe kies je de onderwerpen uit? Hoe bouw je een blog of Instagram feed op?
Deel 2. Strategie
Hoe kun je inkomsten genereren? Wat verdien je als influencer? Hoe maak je van jezelf een merk?
Hoe zet je je blog of social media in als journalist? Hoe val je op tussen de enorme concurrentie? Is er nog wel plek voor nieuwe influencers?

>>> De deelnemers krijgen een deadline voor opdracht 4: de originele vraag.

Cursusavond 2
14-03-2019

Het trendreport en het interview

Onder leiding van Esther Coppoolse, creative director van ELLE, bekijken we de oorsprong van trends, op straat en op de catwalk, en hoe deze worden vertaald in de ‘edit’ van een tijdschrift door de moderedactie. Daarna duiken we de diepte in bij een van de leukste en meest gebruikte journalistieke vormen in modebladen: het trendreport. Aan de hand van een inspirerende foto, shoppingproducten en een begeleidende trendanalyse (tekst) vorm je een trendpagina. Dit is dan ook meteen de tweede thuisopdracht van de cursus.
Na de pauze gaan we verder met een van de moeilijkste en spannendste journalistieke vormen: het interview. Wie zou jij willen interviewen en waarom? Het kan een ontwerper zijn, een influencer, trendwatcher, hoofdredacteur van fashion magazine, model of fotograaf. Schrijver en docent journalistiek Theo Dersjant zat tien jaar in de jury van De Tegel, de belangrijkste prijs voor Nederlandse journalistiek, in de categorie Beste Interview. Wie beter kan de nodige handvatten uitdelen voor deze grande dame van de journalistieke vormen?

Deel 1. Trendanalyses
Wat is een trend? Waar komen trends vandaan? Hoe ontleed je een trend? Waar haal je de informatie vandaan? Hoe maak je de ‘edit’ voor een tijdschrift?
Deel 2. Interviewtechnieken
Welke vormen van een interview zijn er? Hoe bereid je je voor? Wat ga je vragen? Wat is belangrijk om te weten? Wat maakt een interview geslaagd?

>>> De deelnemers krijgen een deadline voor opdracht 1: het trendreport.
>>> De deelnemers krijgen een deadline voor opdracht 3: het interview.

Cursusavond 5
18-04-2019

Schrijven voor online (SEO)

Tijdens de vijfde cursusavond bespreekt digitaal content strateeg Maria de Wit, o.a. oprichter van ELLE.nl met 1,5 miljoen unieke bezoekers, hoe je technisch een goede online tekst schrijft. Technisch? Ja, want met leuke content alleen red je het niet in de digitale jungle van modeblogs en websites. Maria geeft een interactieve stoomcursus SEO (search engine optimization) en copywriting voor online op basis van SEO. We oefenen veel in kleine groepjes en aan het eind van de avond ga je naar huis met een zak vol kennis en slimme SEO-trucs. Dat is maar goed ook, want op basis van deze nieuwe kennis en de excursie naar het museum Fashion for Good maak je de eerste thuisopdracht. Er staat wat op het spel, want de winnaar van deze opdracht ziet zijn of haar artikel mét naamsvermelding terug op ELLE.nl…

Deel 1 en 2. SEO en Google
Hoe werkt Google? Hoe zorg je dat Google voor jou werkt? Wat is SEO en welke technieken kun je toepassen om een artikel SEO-proof te maken? Hoe kun je een artikel optimaliseren?

>>> De deelnemers krijgen een 24-uursdeadline voor opdracht 2: het online nieuwsartikel.

Cursusavond 8
23-05-2019

De ontwerper en de uitreiking

Niemand minder dan ontwerper Claes Iversen is de charmante hekkensluiter van deze cursus. Na al die weken oefenen met schrijven en onderzoeken is het nu tijd om de leerstof in de praktijk te brengen. Wat wil je Claes vragen? Welke originele vraag of invalshoek kun jij bedenken? Deze avond is opgezet als college tour, waarbij de ontwerper openhartig vertelt over zijn ervaringen, zijn highs en lows en zijn succes aan de hand van de vragen die jij hem persoonlijk stelt. We sluiten de cursus af met bubbels, felicitaties en de uitreiking van een officieel certificaat van Fontys hogeschool voor journalistiek. Dit is de eerste stap richting een carrière als modejournalist. Gefeliciteerd!

Cursusavond 3
04-04-2019

Schrijven voor print

Om écht goed te kunnen schrijven, heb je wel een beetje talent nodig. Maar veel kun je ook leren – journalistiek is niet voor niets een vak. Programmamaker en journalist Lydian Coppus geeft een college ‘schrijven van een goed artikel’ met tips en tricks voor de aankomende thuisopdrachten. Hierbij kijken we naar onderdelen als taalvaardigheid, opbouw, spelling, koppen en intro’s. In het tweede deel van de avond ga je zelf aan de slag met diverse oefeningen op basis van de thuisopdrachten. Een avond vol eyeopeners en aha-momenten!

Deel 1 en 2. Schrijftips & -tricks
Wat zijn stijlfouten? Hoe ziet de opbouw van een goede tekst eruit? Waar begin je? Wat is de functie van een kop en intro? Wat is een uitsmijter? Wat zijn de meest gemaakte fouten?

Excursie
zaterdag 20 april

Op uitnodiging van het splinternieuwe modemuseum Fashion for Good krijgen we een tailormade rondleiding door het museum dat als missie heeft duurzame vernieuwing in de mode-industrie een podium te geven. Tijdens deze excursie ga jij op zoek naar het exclusieve nieuwtje voor jouw online artikel (thuisopdracht 1). Let op: je hebt maar 24 uur om het artikel te schrijven, dus doe vooraf al je research.

Cursusavond 6
9-05-2019

De moderedactie
LET OP: de avond wordt gehouden op de redactie van ELLE!


We beginnen met een rondleiding over de redactie van ELLE bij uitgeverij Hearst in hartje Amsterdam. Het programma is onderverdeeld in drie workshops: styling & fotografie, moderedactie en eindredactie. Vanuit de beroemde Garderobe en Kleedkamer van ELLE zal styliste Lisa-Anne Stuyfzand laten zien hoe een modeserie tot stand komt. Moderedacteur Dido Mani gaat dieper in op de redactionele planning van de moderedactie en hoe elk seizoen de mode van ELLE wordt bepaald. Als laatste leert adjunct hoofdredacteur Elles Beijers je de kneepjes van het eindredactievak: de kracht van een pakkende kop en intro bij een fashion editorial (een modeserie). Deze avond gaan we vooral ook zelf veel oefenen met alle facetten van de moderedactie!

Workshop 1. Styling & fotografie
Hoe werken modehuizen, agentschappen en PR-bureaus? Hoe komt een modeserie tot stand? Hoe bepaal je de styling, het team, het model, de locatie, de trend van een modeserie? Hoe schiet je een cover?

Workshop 3. Moderedactie
Wie werken er allemaal op een moderedactie? Hoe komt een modeplanning tot stand? Wie bepaalt wat er in het blad komt? Hoe werkt het met adverteerdersbelangen?

Workshop 3. Eindredactie
Wat maakt een goede kop en intro bij een modeserie? Wat zijn clichés?