De leerling / student centraal
Inspiratie
Slimme hulpje ChatGPT haalt propedeuse
Kan een chatbot het eerste jaar van de opleiding ICT halen? Twee docenten van Fontys ICT vroegen zich dit aan het begin van dit studiejaar, toen ChatGPT werd geïntroduceerd, af. Ze startten een experiment.
Studentenwelzijn brengt koningin Máxima naar Fontys Hogeschool
Koningin Máxima en minister Robbert Dijkgraaf bezochten op 14 juni Fontys Pedagogiek in Den Bosch, waar zij het uitgebreide onderzoeksrapport over stress en prestatiedruk onder studenten ontvingen en hierover in gesprek gingen met studenten.
Mbo-docenten ervaren spanningen in klassen met veel culturele diversiteit
Fontys-docent en onderzoeker Kennedy Tielman deed onderzoek naar de spanningen die docenten in het mbo ervaren bij het lesgeven aan cultureel-diverse klassen. Uit zijn onderzoek bleek dat een behoorlijk deel van de mbo-docenten deze spanningen ervaart.
Deeltijdstudent Christianne: ‘Ik vind het onderwijs zo ontzettend leuk’
Christianne werkte al 25 jaar als tandartsassistente toen ze tot de conclusie kwam dat ze iets anders wilde gaan doen en koos voor het onderwijs. Ze is nu pabostudent in deeltijd en erg blij met haar keuze.
Events
Events in schooljaar 2022-2023 rondom dit thema:
Onderwijssymposium Integratief Opleiden & Boundary Crossing
Op woensdagmiddag 28 juni 2023 organiseert het lectoraat ‘Integratief Opleiden & Boundary Crossing’ van Fontys LerarenOpleiding Sittard in samenwerking met AOSL en Onderwijswerkplaats Limburg het symposium ‘Samen opleiden voor veelzijdig onderwijs’. Naast workshops, presentaties van good practices in Limburgse scholen en praktijkgericht onderzoek,, presenteren FLOS-studenten bijzondere afstudeerprojecten.
SWPBS conferentie 2023:
Kansengelijkheid en Welzijn
Op 9 juni 2023 vond in Utrecht de conferentiedag van SWPBS plaats. SWPBS is een schoolbrede aanpak gericht op het creëren van een positief schoolklimaat, zodat het leren wordt bevorderd en gedragsproblemen worden voorkomen. Dit jaar was het thema: Kansengelijkheid en welzijn. Naast een interessante keynote waren er diverse workshops.
Lectoraat Goed leraarschap, Goed leiderschap
Het lectoraat Goed leraarschap, Goed leiderschap richt zich op de ontwikkeling van (toekomstige) leraren, andere onderwijsprofessionals en leidinggevenden. Het lectoraat ondersteunt onderwijsinstellingen en opleidingen in de professionele ontwikkeling in de zich snel ontwikkelende maatschappij. Inhoudelijke terreinen betreffen bijvoorbeeld onderzoekscultuur, lerende organisatie, leiderschap, hoogsensitiviteit en onderwijs aan hoogbegaafde leerlingen.
Lectoren
Prof.dr. A.W.E.A. (Anouke) Bakx
Lector Goed leraarschap, goed leiderschapDr. A.A. (Anje) Ros
Lector 'Goed leraarschap, goed leiderschap' en kartrekker 'Lerende en innoverende organisaties'Opleidingstip
Zet de leerling centraal. Master Educational Needs
Over de opleiding
In de masteropleiding Educational Needs leer je uitgaan van de mogelijkheden van leerlingen, studenten, leraren en andere betrokkenen. Iedereen verdient een plek in de maatschappij, ongeacht zijn of haar mogelijkheden. Tijdens de opleiding leer je diversiteit te benaderen vanuit verschillende invalshoeken, waardoor je op een innovatieve manier leert omgaan met complexe onderwijsvraagstukken. Je kunt je specialiseren in allerlei facetten van Gedrag, Leren en Begeleiden. Dit zijn tevens de afstudeerrichtingen. Daarnaast kun je je verdiepen in diverse inhoudelijke thema’s.