Sprint naar content

De leerling / student centraal

Uitgelicht bij Fontys Educatie: het thema 'De leerling/student centraal'... Er is niet één type leerling of student. Als je werkt in het onderwijs krijg je te maken met allerlei verschillende leerlingen en studenten. Dat maakt je vak boeiend, maar soms ook een uitdaging. Binnen dit thema gaat Fontys Educatie in op allerlei facetten rondom de ontwikkeling van de leerling/student en hoe je daar als onderwijsprofessional zo goed mogelijk in kunt begeleiden.

Inspiratie

Slimme hulpje ChatGPT haalt propedeuse

ChatBot

Kan een chatbot het eerste jaar van de opleiding ICT halen? Twee docenten van Fontys ICT vroegen zich dit aan het begin van dit studiejaar, toen ChatGPT werd geïntroduceerd, af. Ze startten een experiment.

Project Empower Kickstart helpt bij studiekeuze

Empower Kickstart Fontys

Met Empower Kickstart gaan leerlingen uit de laatste klas havo en vwo met onderzoek en creatieve opdrachten op zoek naar hun talenten en drijfveren om zo een weloverwogen studiekeuze te maken.

Onderzoek stress en prestatiedruk onder studenten

Student met stress en prestatiedruk

Op 14 juni werden bij Fontys in Den Bosch de resultaten van een landelijk onderzoek naar stress en prestatiedruk onder studenten gepresenteerd. Bespreekbaar maken, dat is het allerbelangrijkste.

Studentenwelzijn brengt koningin Máxima naar Fontys Hogeschool

Prinses Maxima bezoekt Fontys

Koningin Máxima en minister Robbert Dijkgraaf bezochten op 14 juni Fontys Pedagogiek in Den Bosch, waar zij het uitgebreide onderzoeksrapport over stress en prestatiedruk onder studenten ontvingen en hierover in gesprek gingen met studenten.

Mbo-docenten ervaren spanningen in klassen met veel culturele diversiteit

Kennedy Tielman

Fontys-docent en onderzoeker Kennedy Tielman deed onderzoek naar de spanningen die docenten in het mbo ervaren bij het lesgeven aan cultureel-diverse klassen. Uit zijn onderzoek bleek dat een behoorlijk deel van de mbo-docenten deze spanningen ervaart.

Deeltijdstudent Christianne: ‘Ik vind het onderwijs zo ontzettend leuk’

Deeltijdstudente Christianne leraar basisonderwijs

Christianne werkte al 25 jaar als tandartsassistente toen ze tot de conclusie kwam dat ze iets anders wilde gaan doen en koos voor het onderwijs. Ze is nu pabostudent in deeltijd en erg blij met haar keuze.

Terugkijktip: de Masterclass met Israël van Dorsten over mentale gezondheid

Israel van Dorsten

In maart was Israël van Dorsten, een van de kinderen van Ruinerwold, voor Dutch Happiness week te gast in een Fontys' masterclass. Voor een volle zaal studenten vertelde hij over zijn boek en over mentale gezondheid.

Podcasttips bij het onderwijsthema 'De leerling/student centraal'

Podcasttip

Fontys Educatie verzamelde een aantal podcasttips rondom het centrale thema. De gesprekken gaan over o.a. feedback voor leerlingen en het ontwikkelen van goede sociale competenties van leerlingen.

Events

Events in schooljaar 2022-2023 rondom dit thema:

Onderwijssymposium Integratief Opleiden & Boundary Crossing

Onderwijssymposium Integratief Opleiden & Boundary Crossing

Op woensdagmiddag 28 juni 2023 organiseert het lectoraat ‘Integratief Opleiden & Boundary Crossing’ van Fontys LerarenOpleiding Sittard in samenwerking met AOSL en Onderwijswerkplaats Limburg het symposium ‘Samen opleiden voor veelzijdig onderwijs’. Naast workshops, presentaties van good practices in Limburgse scholen en praktijkgericht onderzoek,, presenteren FLOS-studenten bijzondere afstudeerprojecten.

SWPBS conferentie 2023:
Kansengelijkheid en Welzijn

Terugblik swpbs event

Op 9 juni 2023 vond in Utrecht de conferentiedag van SWPBS plaats. SWPBS is een schoolbrede aanpak gericht op het creëren van een positief schoolklimaat, zodat het leren wordt bevorderd en gedragsproblemen worden voorkomen. Dit jaar was het thema: Kansengelijkheid en welzijn. Naast een interessante keynote waren er diverse workshops.

Lectoraat Goed leraarschap, Goed leiderschap

Het lectoraat Goed leraarschap, Goed leiderschap richt zich op de ontwikkeling van (toekomstige) leraren, andere onderwijsprofessionals en leidinggevenden. Het lectoraat ondersteunt onderwijsinstellingen en opleidingen in de professionele ontwikkeling in de zich snel ontwikkelende maatschappij. Inhoudelijke terreinen betreffen bijvoorbeeld onderzoekscultuur, lerende organisatie, leiderschap, hoogsensitiviteit en onderwijs aan hoogbegaafde leerlingen.

Lectoren

Foto van persoon

Prof.dr. A.W.E.A. (Anouke) Bakx

Lector Goed leraarschap, goed leiderschap
Foto van persoon

Dr. A.A. (Anje) Ros

Lector 'Goed leraarschap, goed leiderschap' en kartrekker 'Lerende en innoverende organisaties'

Opleidingstip

Zet de leerling centraal. Master Educational Needs

Wil jij als onderwijsprofessional bijdragen aan ontwikkelkansen voor jouw leerlingen of studenten? Wil jij complexe onderwijsvraagstukken analyseren en kritisch nadenken over aanpassingen hierin? Zijn er bepaalde onderwijsthema’s waarin jij je wil specialiseren? Dan is de flexibele deeltijdmaster Educational Needs de opleiding voor jou waarin jij je eigen studiepad kiest.

Over de opleiding

In de masteropleiding Educational Needs leer je uitgaan van de mogelijkheden van leerlingen, studenten, leraren en andere betrokkenen. Iedereen verdient een plek in de maatschappij, ongeacht zijn of haar mogelijkheden. Tijdens de opleiding leer je diversiteit te benaderen vanuit verschillende invalshoeken, waardoor je op een innovatieve manier leert omgaan met complexe onderwijsvraagstukken. Je kunt je specialiseren in allerlei facetten van Gedrag, Leren en Begeleiden. Dit zijn tevens de afstudeerrichtingen. Daarnaast kun je je verdiepen in diverse inhoudelijke thema’s. 

Nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen in het onderwijs?

Aanmelden Pro Educatie nieuwsbrief