Blog

Design Thinking for Educators

Gepost op 5 Februari 2016 door Annemarie van den Broek

Eind januari hebben we een periode van 17 weken met 65 derdejaars pabostudenten gewerkt aan innovatief onderwijs ontwerpen. In het derde jaar verwachten we van studenten dat ze verder gaan kijken dan het klaslokaal en het leerproces wat zich daar met kinderen afspeelt. We leggen de focus op maatschappelijke ontwikkelingen, innovatieprocessen en de uitdagingen van het onderwijs in deze tijd. LEES VERDER

Design for Teaching and Learning

Gepost op 11 November 2015 door Annemarie van den Broek

Op dit moment loopt er een project van een half jaar waarbij studenten van de Tu/E industrial design toolkits ontwerpen voor het basisonderwijs. In die toolkits staat het onderwerpend leren van kinderen en digital literacy centraal. De opdrachtgever is de methodemaker Blink. Zij hebben een natuurmethode ‘Binnenstebuiten’ waar ze graag extra materiaal bij willen ontwikkelen. LEES VERDER

Jr. First Lego League

Gepost op 2 Oktober 2015 door Annemarie van den Broek

Al enige tijd hebben we met Schoollab het project Junior First Lego League omarmt. We zien hier vanuit Schoollab veel kansen omdat het programma zowel onderzoekend als ontwerpend leren bevat en er een technisch en een programmeerelement in zit. Een heel rijk programma voor kinderen op de basisschool van 6 tot 9 jaar en een mooie voorbereiding op programma’s als de First Lego League. LEES VERDER

Presentatie schoollabprojecten

Gepost op 1 December 2014 door Annemearie van den Broek

Op 18 december 2014 sluiten we twee schoollabprojecten met TU/E Industrial Design af. Het afgelopen half jaar hebben studenten gewerkt aan ‘Tools for Teaching’ en ‘Techniek Toolkits’. Het eerste project richt zich vooral op de leerkracht. Hoe kun je zijn taak verlichten / verbeteren met behulp van technologie. LEES VERDER

Gebouw 2.0

Gepost op 10 juli 2014 door Annemarie van den Broek

Na de eindpresentatie van de studenten bouwkunde waarin ze het Schoollabgebouw versie 2.0 getoond hebben was er op 7 juli 2014 een gesprek met de belangrijke stakeholders van TU/E en Fontys. LEES VERDER

Social Collaboration bij kleuters

Gepost op 13 juni 2014 door Annemarie van den Broek

Schoollab kent een veelheid aan studenten projecten. Een bijzonder project waar Schoollab opdrachtgever is wordt op dit moment uitgevoerd door Mark Hoster. Hij is bezig in het kader van zijn afstuderen bij ICT&Lifestyle om een concept te ontwikkelen wat social interaction en collaboration bij kleuters moet stimuleren. LEES VERDER

Project over sedentair gedrag bij kinderen

Gepost op 12 juni 2014 door Eric Slaats

Vandaag een gesprek gevoerd met Lector Steven Vos van de Fontys SportHogeschool. Samen met collega van FHICT, Lennart de Graaf is een project opgetuigd rondom het doorbreken van sedentair gedrag. Dit is gedrag met een laag energieverbruik, zoals zitgedrag. LEES MEER

Tools for Teaching

Gepost op 5 juni 2014 door Annemarie van den Broek

Studenten van Industrial Design aan de TU/e zijn afgelopen semester onder leiding van Saskia Bakker bezig geweest met het project Tools for Teaching. Ze kregen de uitdaging om tools te ontwikkelen die het leven van een leerkracht makkelijker maken. De taak van een leerkracht is complex en daardoor moet de hij zich gedurende de dag op veel zaken tegelijk focussen. LEES VERDER

Eindpresentatie bouwkunde

Gepost op 3 juni 2014 door Annemarie van den Broek

Op 3 juni hielden Agri Karimi, Mia Joguncic, Jorinde Bijpost, drie masterstudenten van TU/E bouwkunde de eindpresentatie van hun Schoollab gebouwontwerp. Na een proces van een half jaar zijn de studenten tot dit ontwerp gekomen. Ze hebben hiervoor gesprekken met verschillende betrokkenen bij schoollab gehad. LEES VERDER

Ontwerpen met kinderen

Gepost op 27 mei 2014 door Annemarie van den Broek

Tijdens de Dutch Technology Week of Wonders nodigde IFontys, een netwerk van innovatieve medewerkers en docenten bij Fontys Hogescholen basisschoolleerlingen uit om op the Playground de ideale leeromgeving te ontwerpen en maken. Uit de drie genomineerde ontwerpen, is het idee van een inklapbare tafel en stoel als winnend idee gekozen. Op dinsdag 27 mei ontvingen Shevaun, Jimmy, Dion en Elishia uit groep 5 van basisschool. LEES VERDER