Inspiratiesessie 1: De Dynamische school

De Dynamische Schooldag

Kinderen zitten te lang stil en dat beperkt de leeropbrengst en het welzijn van kinderen.
In de afgelopen 10 jaar is er veel onderzoek gedaan naar de wijze waarop we een schooldag voor kinderen en leerkrachten (beter) kunnen vormgeven.

Uit onderzoek blijkt dat:

  • in de meeste klassen kinderen veel te lang stil zitten. De concentratie daalt en spieren atrofiëren;
  • hoe meer zintuigen bij leerprocessen betrokken zijn, hoe beter de lesstof beklijft;
  • in de buitenlucht lesgeven bijzonder effectief blijkt; er effectieve mogelijkheden zijn om bewegen en leren te combineren.

In de workshop worden bovenstaande onderzoeken kort toegelicht en komen verschillende mogelijkheden aan bod om de schooldag dynamischer te maken.

Door: Wim van Gelder

Over de workshop leider

Workshopleider is Wim van Gelder, eigenaar van het scholings- en adviesbureau Van Gelder in Beweging. Coördinator van en docent aan een 2-jarige opleiding tot MRT-er, docent Bewegingsonderwijs Pabo Haarlem – Inholland, expert bewegingsonderwijs van De Gezonde School en auteur van o.a. de methode Basislessen bewegingsonderwijs.

Sfeerafbeelding Fontys