Vier rollen binnen Fontys Sportkunde

(2 parallelsessies van 30min vanuit onderwijsthema’s)

Sportkunde is ondernemen

Als Sportkundige ga je mensen (stimu)leren om gezond en actief te leven. Dit gaat hand in hand met ondernemerschap. Binnen een bestaande sport- en beweegorganisatie of eigen onderneming neem je initiatief, ben je mensgericht en verzilver je kansen.

Middels een aantal tools uit de toolkit van de toekomstige Sportkundige ga je mensgericht innoveren en kom je tot verbeterd sport- en beweegaanbod.


----------------------------------------------------------------------------------------------

    Thema

    Sfeerafbeelding Fontys

    Sportkunde is trainen

    In deze sessie zal er een inkijk gegeven worden in de vaardigheden die studenten leren in jaar 1 binnen het thema sport en presteren. Het ontwerpen van een trainingsprogramma voor een medestudent staat centraal. Studenten begeleiden elkaar richting deelname aan een obstacle run of mountainbike evenement. Hierbij analyseren ze de uitdagingen van het evenement, trainen met ze samen met hun deelnemer en schrijven ze een trainingsprogramma hoe de deelnemer zich fysiek kan voorbereiden op het evenement.

    In de sessie zal de vraag centraal staan hoe zo’n trainingsprogramma er dan uit ziet en welke theorie er wordt aangeboden om tot een dergelijk programma te komen.

    ----------------------------------------------------------------------------------------------

      Thema

      Sfeerafbeelding Fontys

      Sportkunde is coachen

      Het begeleiden van duurzaam beweeggedrag (en daarmee beweegplezier) is hetgeen wat studenten in leerjaar 1 en 2 leren om uiteindelijk als Sportkundige mensen te (stimu)leren om gezond en actief te leven.

      Een inzicht in de modellen en gedragsveranderingstechnieken die studenten in deze eerste twee jaar krijgen aangereikt om bovenstaand doel planmatig aan te pakken, wordt in deze sessie op een actieve wijze gepresenteerd.

      ----------------------------------------------------------------------------------------------

        Thema

        Sfeerafbeelding Fontys

        Sportkunde is organiseren

        In deze sessie zal er een inkijk gegeven worden in het algemene deel van het onderwijs binnen het thema Sport & Organiseren.

        Hierbij is er aandacht voor de inhoud van studiejaar 1 en 2 binnen dit thema. In beide leerjaren gaan de studenten aan de slag in het werkveld met de organisatie van Sport en beweegaanbod. In jaar 1 in de vorm van de organisatie van Koningsspelen en de Sportweek en jaar 2 gaan de klassen aan de slag met een sport en beweegmoment voor verschillende doelgroepen (middelbare scholieren en jong volwassenen).

        Daarnaast zal er als afsluiting van deze sessie nog een inzicht gegeven worden in de gehanteerde werkwijze door studenten volgens de Scrum-methode. Dat als een soort 'teaser' waarbij voor geïnteresseerde werkplekken de mogelijkheid bestaat om hier op een later tijdstip verder op in te gaan.

          Thema

          Sfeerafbeelding Fontys