Dr. Lars Borghouts

Achtergrond

Lars Borghouts promoveerde in 2000 aan de Universiteit Maastricht in de Bewegingswetenschappen. Sinds 2002 is hij werkzaam bij Fontys Sporthogeschool in Eindhoven. Hij was de ontwikkelaar en tot 2017 coördinator van de Master Sport- en Bewegingsonderwijs. Hij startte in 2007 het lectoraat (hbo-onderzoeksgroep) ‘Fysieke Activiteit en Gezondheid', waaraan hij tot 2013 leidinggaf.

Lars Borghouts geeft les in zowel de bacheloropleiding Lichamelijke Opvoeding (LO) als de master Sport- en Bewegingsonderwijs en is inhoudelijk verantwoordelijk voor het onderdeel afstudeeronderzoek in de bacheloropleiding. Huidige onderzoeks-interesses omvatten toetsen en beoordelen, lesson study, doorlopende professionalisering van docenten, motivationeel klimaat, en video-observatie.

Selectie van publicaties

Krijgsman, C., Mainhard, T., van Tartwijk, J., Borghouts, L., Vansteenkiste, M., Aelterman, N., & Haerens, L. (2019). Where to go and how to get there: Goal clarification, process feedback and students’ need satisfaction and frustration from lesson to lesson. Learning and Instruction, 61, 1–11. http://doi.org/10.1016/j.learninstruc.2018.12.005

Haerens, L., Krijgsman, C., Mouratidis, A., Borghouts, L., Cardon, G., & Aelterman, N. (2018). How does knowledge about the criteria for an upcoming test relate to adolescents’ situational motivation in physical education? A self-determination theory approach. European Physical Education Review, http://doi.org/10.1177/1356336X18783983

Weggemans, R. M., Backx, F. J., Borghouts, L., Chinapaw, M., Hopman, M. T., Koster, A., ... & van der Ploeg, H. P. (2018). The 2017 Dutch Physical Activity Guidelines. International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity15(1), 58.

Krijgsman, C., Vansteenkiste, M., Van Tartwijk, J., Maes, J., Borghouts, L., Cardon, G., Mainhard, T., Haerens, L. (2017). Performance grading and motivational functioning and fear in physical education: A self-determination theory perspective. Learning and Individual Differences 55, 202–211.

Borghouts, L., Slingerland, M., Haerens, L.  (2017). Assessment Quality and Practices in Secondary PE in the Netherlands. Physical Education and Sport Pedagogy 22(5), 473-489.

Slingerland, M., Borghouts, L., Jans, L., Weeldenburg, G., Van Dokkum, G., Vos, S., & Haerens, L. (2016). Development and optimisation of an in-service teacher training programme on motivational assessment in physical education. European Physical Education Review, 1–19.

    Sfeerafbeelding Fontys