Studenten Fontys zorgen voor extra beweging tijdens sportieve rekenles

Sfeerafbeelding Fontys

Met bewegend leren wordt in verschillende lagen van het onderwijs al volop geëxperimenteerd. De effecten op de leerprestaties zijn vaak minimaal, zo blijkt uit recente onderzoeken. Evengoed creëert een beweegles gecombineerd met een reken- of taalles vaak voor kinderen een extra beweegmoment. Dat is precies waar Fontys Sporthogeschool en Sportief Valkenswaard zich op richten bij het project Sportief Rekenen.

Sportkunde-studente Laura Verton onderzoekt binnen dat project hoe docenten in het basisonderwijs deze rekenlessen makkelijker kunnen invoeren.

Fontys Sporthogeschool heeft vanuit de studie Sportkunde een partnership met Sportief Valkenswaard. Het mes snijdt daar aan twee kanten, legt docent Kenny Janssen uit. "We willen studenten een mooie leerplek bieden en daarmee willen we bijdragen aan de sportdoelen van de gemeente Valkenswaard." Sportief Valkenswaard, een onderdeel van de gemeente Valkenswaard, wil zoveel mogelijk mensen laten sporten met een gevarieerd aanbod. Lees verder >>

Fontys onderzoekt bewegend leren in de praktijk

Fontys Sporthogeschool en Fontys Hogeschool Kind & Educatie deden onderzoek naar Bewegend Leren. Kinderen brengen maar liefst 500 minuten per dag zittend door en tijdens schooluren is dat percentage het hoogst. Dat moet anders, vinden ook veel leraren, maar vaak is er geen tijd of ruimte om aan de slag te gaan met methodes voor bewegend leren. Fontys Sporthogeschool en Fontys Hogeschool Kind & Educatie vonden de oplossing. Lees verder >>