Formatief beoordelen binnen de LO

In dit project, geïnitieerd door Dr. Menno Slingerland, Dr. Lars Borghouts en Gwen Weeldenburg gaan drie vakgroepen lichamelijke opvoeding van drie locaties van scholengemeenschap Het Hooghuis in Oss een ontwikkeltraject in met als doel om formatieve beoordelingsvormen een plek te geven binnen het onderwijsprogramma van de onderbouw.

Elke vakgroep wordt tijdens een maandelijkse bijeenkomst begeleid en geïnformeerd over de laatste ontwikkelingen op het gebied van formatief beoordelen. De vakgroepen ontwikkelen gedurende het schooljaar diverse beoordelingsvormen passend binnen hun onderwijsprogramma en aansluitend bij hun specifieke doelgroepen. Vervolgens is er ruimte om met deze ontwikkelde beoordelingsvormen te experimenteren, bij te stellen en opnieuw uit te proberen. Uiteindelijke doel is om op deze manier de vakgroepen zich te laten bekwamen in het ontwikkelen van formatieve beoordelingsvormen en hen te stimuleren om formatief beoordelen als integraal onderdeel op te nemen in het beoordelingssysteem.

Tijdens dit 1 jaar durende ontwikkeltraject zal er onderzoek gedaan worden naar de onderliggende processen tijdens het ontwikkelen en uitproberen van nieuwe beoordelingsvormen binnen de vakgroepen. Deelnemers vullen aan het begin van het traject een vragenlijst in rondom veranderingsgezindheid. Daarnaast schrijven deelnemers periodiek in een logboek waarin gereflecteerd wordt op het experimenteren met een formatieve vorm van beoordelen. Aan het einde van het schooljaar vindt per vakgroep een focusgroep gesprek plaats waarin diverse thema’s rondom de ontwikkeling van formatieve beoordelingsvormen aan bod komen.