Fontys onderzoekt ‘sportbegeleiding op maat’ bij Marathon Eindhoven

 

Fontys Online, donderdag 9 oktober 2014, door Edwin Lommers, Dienst Marketing en Communicatie

Sfeerafbeelding Fontys

Komende zondag 12 oktober vindt de 31ste editie van Marathon Eindhoven plaats. Er lopen maar liefst 8 estafetteteams van Fontys mee en 47 individuele Fontyslopers. Fontys levert bij de marathon, net als bij loopwedstrijden in steden waar Fontys opleidingen aanbiedt, een grote bijdrage. Niet alleen omdat we als maatschappelijke sponsor reclame-uitingen plaatsen, maar ook door bijvoorbeeld de 350 eerstejaarsstudenten van de sporthogeschool die actief aan de slag zijn. Maar we doen meer. Bijvoorbeeld het onderzoek naar de typologieën van de hardlopers. Steven Vos en Mark Janssen vertellen hier graag over.

Niet altijd goed voorbereid

Hardlopen is een sport die potentie heeft om een belangrijke bijdrage te leveren aan een vitale samenleving. Hardlopen is bij volwassenen één van de meest populaire sporten, is eenvoudig te beoefenen waar en wanneer je wilt én hardlopen heeft een positief effect op de gezondheid. Maar niet alle hardlopers zijn op een duurzame en verantwoorde manier bezig. Zo starten bijvoorbeeld beginnende lopers hun training meestal met weinig kennis van hun lichaam, de sporttechniek en het materiaal. Met als gevolg dat veel mensen starten met hardlopen, maar even snel weer afhaken, er blessures ontstaan door te snel of te ver te willen lopen.

Begeleiding op maat

Om dit probleem aan te pakken hebben Fontys Sporthogeschool en de TU/e, in samenwerking met o.a. KU Leuven, de handen in een geslagen. Steven Vos (lector Move to Be) vertelt: “Het begeleiden van breedtesporters op maat (door middel van technologie) vormt een van de speerpunten van mijn lectoraat. De bedoeling is sporters ondersteuning te bieden op basis van enquêtes, observaties en gegevens die, via nog te ontwikkelen technologieën, verzameld zijn uit hun eigen lichaam. Gepersonaliseerde begeleiding dus.”

Mark Janssen, promovendus binnen dit onderzoek, vult aan: “We proberen vanuit gezondheidsperspectief meer mensen op een verantwoorde en duurzame wijze te laten hardlopen. Motivatie en plezier spelen hierbij een belangrijke rol. Als we weten hoe lopers de sport beleven en hoe zij het liefst een training inrichten kan de begeleiding daar optimaal op worden aangepast. Technologie biedt hierbij een oplossing: het biedt de mogelijkheid om individueel en op maat ondersteuning te bieden aan individuele hardlopers.”

Perfecte plek

Fontys Hogescholen is maatschappelijk partner van de Marathon Eindhoven. Dit is de perfecte plek om deze veelal individuele en niet-georganiseerde hardlopers te bereiken, aldus Steven Vos. “Diverse opleidingen van Fontys werken mee aan de organisatie van de marathon of doen er (scriptie)onderzoek. Voor de studenten van mijn eigen opleidingsinstituut (Fontys Sporthogeschool) is het marathonweekend een soort van ‘living lab’. Vorig jaar hebben ongeveer 500 studenten meegewerkt in de organisatie. Ze hebben bijvoorbeeld geholpen bij de drankbevoorrading van de lopers. Dat gaan we dit jaar weer doen maar we gaan ook een stapje verder.”

Verschillende type lopers

"De halve marathon (21,1 km) kent een groot aantal deelnemers”, vervolgt Steven. “Soms kun je je afvragen of al deze lopers een goede voorbereiding hebben gehad. Andere lopers willen juist een vervolg geven aan hun kennismaking met het hardlopen. In ons onderzoek gaan we daarom op zoek naar verschillende type lopers. Na afloop van de marathon sturen we samen met de Stichting Marathon Eindhoven een online enquête aan de deelnemers. Daarin vragen we onder andere hoe ze de marathon ervaren. Behoren ze tot de groep gezelschapslopers, willen ze echt een prestatie neerzetten of doen ze vooral mee om gezondheidsredenen? Hebben ze behoefte aan ondersteuning bij de voorbereiding op de marathon? Dat soort zaken. In 2013 vulden ruim 4000 hardlopers onze vragenlijst in.”

Maar ook tijdens de marathon zitten ze niet stil. Dan gaan ze samen met de TU/e de techniek van beeldherkenning toepassen aan de hand van opnames tijdens het hardloopevenement. Daarbij kijken ze onder andere naar de kleding, het schoeisel en de attributen van deelnemers. Steven: “De vraag hierbij is of je deze informatie kan koppelen aan gegevens uit de vragenlijst.”

Metingen

Mark Janssen geeft aan dat er verder nog een groep lopers uitgerust wordt met toegankelijke, gebruiksvriendelijke apparaatjes die o.a. hartslag, snelheid, tijd, afstand en versnellingen meten tijdens het hardlopen. “Om te kijken wat het effect is van deze apparaatjes en of lopers zich daardoor anders gaan gedragen. Daarnaast kunnen wij uit de data belangrijke gegevens halen die iets zeggen over de voorbereiding naar het hardloopevenement, het lopen tijdens en na afloop van de Marathon Eindhoven. Dit geeft ons belangrijke informatie over de duurzaamheid van loper.”

Verantwoord hardlopen

De ambitie achter deze onderzoekswerkzaamheden is het verhogen van het serviceniveau van de Marathon Eindhoven, waarbij plezier in verantwoord hardlopen bij de deelnemers centraal staat. Niet alleen tijdens het Marathon weekend, maar iedere dag.

Meer weten? Steven en Mark komen ook aan het woord in het magazine van Marathon Eindhoven (pagina 24).