Toetsen en Beoordelen bij LO

Over Toetsen en Beoordelen bij LO

Het project 'Toetsen en Beoordelen bij LO’ is voor het lectoraat Move to Be van Fontys Sporthogeschool het startpunt voor oa het verzamelen en delen van kennis over het toetsen en beoordelen van LO.

Toetsing kan werken als een belangrijke motivator voor leerlingen, maar te veel of verkeerde toetsing kan juist demotiveren. Bij Lichamelijke Opvoeding (LO) komt daarbij nog eens het probleem dat op gebied van motorische vaardigheden, leerlingen erg divers zijn.

Met als startpunt het RAAK-project ‘Een Punt voor Gym?!’ heeft het lectoraat Move to Be in kaart gebracht wat de stand van zaken is met betrekking tot toetsen en beoordelen bij LO in Nederland. Ook doen we onderzoek naar de (motivationele) impact die beoordeling heeft op leerlingen. Onderzoekers van het lectoraat Move to Be verzorgen talloze nascholingen en begeleidings-trajecten om leraren LO te helpen bij het ontwikkelen van nieuwe beoordelingspraktijken, met daarin een centrale plaats voor formatieve beoordeling oftewel ‘Assessment for Learning’. Het door ons in 2018 georganiseerde AIESEP-symposium (www.pe-assessment.com) over dit onderwerp, bracht experts uit 20 landen bijeen en leidde tot het AIESEP Position Statement on Physical Education Assessment.

Voor deze onderzoekslijn wonnen dr. Menno Slingerland en dr. Lars Borghouts in 2019 de Fontys Onderzoeksprijs.

Disseminatie
De kennis uit dit project wordt verspreid met nationale en internationale publicaties en presentaties. Bovendien heeft de kennis uit het project geleid tot een ALO-onderwijsblok dat volledig is gewijd aan toetsen en beoordelen bij LO. Ook binnen de Master Sport- en Bewegingsonderwijs heeft het thema een stevige plek gekregen, inclusief een groot aantal afstudeeronderzoeken.