Margriet van Reisen

Visie op lesgeven

My singing teaching has been described as holistic, and I guess I understand why. In the individual lessons I focus on the vocal technique, building the instrument, as well as making the student stronger in body and mind and inviting the student to develop in musicality and expression. So they feel comfortable and sing with open heart and soul. I use clear vocal, technical exercises and learn the student as soon as possible to be his or her own teacher. That's very important, since they practice many hours on their own. If needed I use Qigong or breathing exercises.

What I like most is that singing is so very individual, nobody has the same voice, and nobody knows how a voice is going to develop. Sometimes students are surprised by the sound they produce. One of my students laughed after she sang for the first time powerful, free top notes and then commented : "Wow, now I have to work with this sound emotionally, I need to feed it with emotions and expressions belonging to this voice and repertoire ". And another student once said : "Ah, now I see what you mean, I feel the air turning circles behind my nose ", describing a first sense of resonance.

For me it's most important that the student feels safe and respected. When we are at ease we are most open to learn and pick up new information. Humor and self-reflection are also beneficial in the process of becoming a singer.

Biografie

Het repertoire van Margriet van Reisen omvat alle tijds- en stijlperioden. Zij soleerde in orkestliederen en oratoria onder directie van Frans Brüggen, Nikolaus Harnoncourt, Richard Hickox, Eri Klas, Neeme Järvi, Reinbert de Leeuw en anderen. De ensembles en orkesten waar zij zong varieerden van ASKO/Schönberg Ensemble, Nederlands Blazers Ensemble en Nederlandse Bachvereniging tot Koninklijk ConcertgebouwOrkest, Symfonieorkest van Montréal en de Berliner Philharmoniker.

In György Ligeti's aangrijpende Requiem zong Margriet op de festivals van Salzburg, San Sebastian / Santander en Wien Modern. Met het Nieuw Ensemble vertolkte zij Berio’s Folk Songs op het Beijng Music Festival. Meermalen zong zij met Ensemble Intercontemporain en ook het Remix Ensemble Boulez' baanbrekende Le Marteau sans Maître. Margriet van Reisen soleerde bij De Nederlandse Opera in Electra en tourde met Michel van der Aa’s luidbejubelde muziektheaterstuk After Life, na Amsterdam in Lyon, Londen en Melbourne. Verder trad zij op in de operahuizen van Toulouse, Brussel en bij de Vlaamse Opera, met Het Nationale Ballet in het ballet Shéhérazade (Holland Festival 2009) en als Koreaanse courtisane in Seung-Ah Oh's Words & Beyond met Slagwerkgroep Den Haag. Margriet gaf de afgelopen jaren vele liedrecitals met pianist Rudolf Jansen. Op CD is Margriet te beluisteren in liederen van onder meer Brahms en Roentgen, de Requiems van Duruflé en Ligeti en Mahlers Das Lied der Erde met Ensemble Oxalys. 

Margriet won de persprijs op het IVC in Den Bosch van 1998, de eerste prijs op het Schubertconcours van de GSMD in London en de zesde prijs op het Koningin Elisabeth Concours in 2000.

Sinds September 2016 is Margriet werkzaam als hoofdvakdocent zang aan de Academy of Music and Performing Arts in Tilburg.

Sfeerafbeelding Fontys

Foto: Marco Borggreve