Paulien van Schaik

Op de kleinkunstakademie zeiden ze me na een half jaar vooropleiding dat ik eerst maar eens iets met dat zingen moest gaan doen en dan later nog maar eens terug moest komen. Terug ben ik nooit meer gegaan. Muziek was alles wat ik nodig had. 

Tegen het einde van mijn conservatoriumstudie ontdekte ik dat ik ook wilde schrijven. Na een jaar in Amerika, waar ik me vooral op songwriting heb toegelegd begon ik een repertoire op te bouwen. Tegelijkertijd leerde ik bassist Hein Van de Geyn kennen, die mij naar aanleiding van een demo met eigen liedjes vroeg waneer we ’eens iets gingen doen’. Na opnamesessies van die liedjes eindigden we echter altijd weer met het urenlang spelen van standards samen. Wat een combinatie, alleen zang en bas. Wat een plezier ook, steeds enthousiaster werden we als we samen speelden, zo spannend, puur en eerlijk. Drie concerten, live opgenomen, resulteerden in onze eerste CD ’Tenderly’ waarvoor we in 2002 de Edison Jazz Publieksprijs mochten ontvangen. ’In Summer’ werd de tweede plaat waarop we als gast trompettist Bert Joris uitnodigden. Voor onze derde CD ‘Musing’ hebben we het duo uitgebreid met cellist Frans Grapperhaus en altvioliste Yvonne van de Pol. Met deze bezetting hebben we wederom een theatertour gedaan en in 2007 opgetreden op het North Sea Jazz Festival. 

Het schrijven was een beetje op de achtergrond geraakt, todat ik ineens een Nederlandstalig liedje schreef. In september 2005 besloot ik meer tijd vrij te maken om hiermee ook echt iets te gaan doen. Ook in m’n eigen liedjes ben ik op zoek naar puur en eerlijk; de naakte waarheid. Er ging een wereld voor me open toen ik ontdekte hoeveel meer mogelijkheden ik had met die Nederlandse taal.

Vanaf 2007 ben ik hoofdvakdocente Zang Jazz aan de Academy of Music and Performing Arts.

Sfeerafbeelding Fontys