Rob over Automotive Management

Ik ben Rob Luites, 18 jaar oud en woon in Brakel. Op dit moment ben ik tweedejaarsstudent aan de opleiding Automotive Management van de Fontys in Eindhoven. Voordat ik aan deze studie begon heb ik de havo gedaan, met het vakkenpakket natuur & techniek gecombineerd met economie.

“Managementopleiding waarbij aandacht wordt besteed aan (auto)techniek”

Toen de studiekeuze naderde, ben ik eerst allerlei open dagen gaan bezoeken. Maar toch bleef bij mij één opleiding hangen, dat was Automotive Management. De opleiding vind ik interessant omdat het voornamelijk een managementopleiding is waarbij ook aandacht wordt besteed aan (auto)techniek.

Het lesaanbod spreekt mij nog steeds erg aan. Ik vind vakken als marketing en bedrijfseconomie interessant, maar de ‘technische’ vakken zoals logistiek en (auto)techniek ook.
Daarnaast vind ik het onderwerp automotive erg leuk. Met een vader en broer die beiden werkzaam zijn in de automotive branche gaat het thuis al snel over auto’s. Vandaar dat ik specifiek voor de opleiding Automotive Management heb gekozen en niet voor de opleiding Bedrijfsmanagement MKB.

“Bij de opleiding ga je meteen met medestudenten aan de slag, hierbij werk je aan bedrijfsopdrachten om een bedrijf beter te laten presteren”

Het leuke aan deze bedrijfsopdrachten is dat elke bedrijfsopdracht/project gericht is op een ander vakgebied. Op deze manier kom je met logistiek en techniek, bedrijfseconomie, organisatiekunde, marketing, personeelsmanagement en (auto)techniek in aanraking.

“Je probeert samen problemen op te lossen waarbij er onderling een gezellige sfeer aanwezig is, zowel met docenten als studenten”

Tijdens de opdrachten komt het weleens voor dat je tegen problemen aanloopt, dit is in het bedrijfsleven niet veel anders. Naast je medestudenten kun je ook altijd docenten om hulp vragen, zij helpen je graag en staan klaar om feedback te geven. Dit laatste vind ik echt leuk aan de opleiding Automotive Management. Je probeert samen problemen op te lossen waarbij er onderling een gezellige sfeer aanwezig is, zowel met docenten als studenten.

Daarnaast is het leuke aan de opleiding dat je naast kennis veel leert qua vaardigheden, zoals de vaardigheden samenwerken, leidinggeven, ontwerpen en managen. Bijvoorbeeld het zelf organiseren van een bedrijfsbezoek in project 2. De opdracht is om met de projectgroep een bedrijfsbezoek te organiseren bij een MKB-productiebedrijf dat metalen onderdelen fabriceert. Als student moet je hiervoor de telefoon pakken en op bedrijven afstappen, hier leer je superveel van. Door dit soort opdrachten leer je te managen en ook jezelf te presenteren/te verkopen aan een bedrijf, super interessant en leerzaam.

Al met al vind ik de opleiding erg leuk en leerzaam. Ik heb het naar mijn zin en kijk terug op interessante en gezellige schooljaren. Degene die bezig zijn met zoeken naar een studie wil ik meegeven om op je gevoel af te gaan en actief te zoeken naar een studie. Bezoek een (online) open dag, stel vragen aan studenten en doe mee aan een proefstudeerdag. Kijkend naar mijn vakkenpakket op de havo en twee broers die technische opleidingen volgen (Automotive Engineer en Civiele Techniek) werd vaak verwacht dat ook ik deze kant opging. Maar mijn interesse ligt hier simpelweg niet, met het berekenen van hoeveel krachten een wielophanging kan hebben, daar maak je mij niet blij mee. Echter, kijken hoe een wielophanging grotendeels in elkaar zit en hierbij een organisatie aansturen maak je mij wel blij mee. Ik heb mijn gevoel hierin gevolgd. Wanneer jij dit ook doet moet het goedkomen, wellicht tot volgend jaar als automotive management student!

Sfeerafbeelding Fontys

Naam: Rob Luites

Instituut: Fontys Hogeschool Bedrijfsmanagement, Educatie en Techniek

Locatie: Eindhoven

Opleiding: Automotive Management

Meer over deze opleiding

Rob over de lessen binnen de opleiding

Wegens het niet accepteren van de cookies is de youtube video niet zichtbaar.