Studenten en docenten aan het woord

studenten aan het woord

docenten aan het woord

  • Student Matty Driessen: "van hobby naar droombaan"

    Voor veel studenten van Fontys Hogeschool Engineering een droom: race-engineer worden. Voor Matty Driessen, student van de opleiding Automotive, werd deze droom werkelijkheid en nu reist hij de hele wereld over met Aston Martin Racing, bij het partner team Academy Motorsport LTD.

     

    Sfeerafbeelding Fontys

    “Ik constateer een probleem”, zegt Matty, “

    en dit probleem geef ik dan door aan de engineer van Aston Martin Racing en zij proberen dit dan op te lossen. Verder richt ik me op de race-strategie, help ik mee met de auto afstellen en lees ik de data van de auto uit, zoals hoe de motor presteert en of er technische problemen zijn. Alles wat er met de auto aan de hand kan zijn, weet ik.”

    Wilde je ook altijd al in de racewereld terecht komen?

    “Ik ben van kleins af aan al bezig met racen. Ik heb de Formule 1 altijd gevolgd. Niet alleen op tv, maar ook het technische gedeelte ervan. Daarom ben ik ook de opleiding gestart eigenlijk. Ik wilde door in de motorsport. En vier jaar geleden heb ik de eerste stappen gezet. Ik ben begonnen binnen het driften en vanuit daar mensen ontmoet die me verder konden helpen en zo bij Aston Martin Racing – Academy Motorsport terecht gekomen. Ik heb wel gemerkt dat je netwerk in dit wereldje heel erg belangrijk is.”

    Matty is bijna klaar met zijn opleiding Automotive. Na het succesvol afronden van een afstudeerstage, heeft hij zijn diploma zo goed als binnen. “Ik ben benaderd door Academy Motorsport voor een functie. Ik heb gezegd dat ik graag voor hun wilde werken, maar ik zit natuurlijk nog gewoon op school. Dus we hebben een mogelijkheid gevonden dat ik mijn afstudeerstage bij hun kan volgen. Een win-win situatie dus. Want tot aan de zomervakantie ga ik mee met de raceweekenden. En dan na de zomer begin ik met de voorbereidingen van mijn afstudeerstage bij hetzelfde bedrijf.”

    Bij Academy Motorsport zijn ze ook blij dat Matty zijn afstudeerstage bij hen gaat doen. “Mijn afstudeeronderzoek is namelijk gericht op de nieuwe auto waarmee ze vanaf volgend seizoen gaan rijden. Zoals bij veel raceauto’s zijn er vooral problemen met de temperatuur, dus die willen we omlaag brengen. Daarnaast is het mijn taak om te zorgen dat deze auto zo optimaal mogelijk doorontwikkeld wordt binnen de reglementen en daar kan ik mijn steentje aan bijdragen”, zegt Matty.

    Hoe ziet voor jou een raceweekend eruit?
    Vrijdag

    “We rijden met Academy Motorsport in twee klasses, de Britse en Europese GT. Afgelopen weekenden ben ik voornamelijk in Engeland geweest. Dan sta ik op vrijdagochtend om 3 uur naast mijn bed. Ga ik rond 4 uur naar het vliegveld in Düsseldorf en vlieg ik naar Engeland. Gauw in een taxi stappen of ik word opgepikt door een van de teamleden. En dan meteen naar het circuit toe. Dan ben ik rond een uur of 8 ’s ochtends al daar. Je hebt geen werkplaats op de locatie. Dus je moet ervoor zorgen dat alles wat je daar opbouwt er picobello uitziet, voor de rijders maar ook voor de sponsoren. Ik heb mijn eigen datastation. Een leuk feitje, de foto dat hij klaar was, kreeg ik op mijn verjaardag. Een heel gaaf cadeau natuurlijk. Daar staan dan beeldschermen waar ik mijn laptop op kan aansluiten. Als alles staat, ga ik de auto’s klaarmaken. Ik zorg dat de dataloggers leeg zijn, de camera’s goed staan en met de juiste layovers. Zo zie ik een trackmapje in beeld, maar ook een gas- en rempedaalgrafiekje. Deze moeten iedere keer gekalibreerd worden voordat we gaan rijden. Tot slot zorg ik samen met de monteurs dat de juiste bestickering op de auto’s komt. En dan ga ik vaak met de manager zitten om te bespreken of er nog iets veranderd moet worden.

    Zaterdag

    Rond 00 uur ben je terug in het hotel en om 8 uur sta je weer op het circuit. Op zaterdag begint de training. Je zet alles aan het eind van de dag weer in de tent, dus ik begin met alles weer uit de tent te halen. Eventueel nog kleine aanpassingen doen aan de auto. En dan gaan de auto’s rijden. Ik kijk of de juiste banden erop liggen, dus qua type maar ook hoe ver ze versleten zijn. Daarnaast check ik ook of ze met de juiste hoeveelheid brandstof rijden. Zodra de auto’s klaar zijn met de training, ga ik de eerste berekeningen doen, zoals hoeveel heeft de auto heeft verbruikt, wat kan er eventueel veranderd worden aan de set-up, loopt de auto warm of niet. Maar ook de rijders optimaliseren, zodat ze snellere rondetijden behalen. We hebben bijvoorbeeld een hele snelle rijder, dan haal ik zijn data op en ga ik dat vergelijken met een langzamere rijder. Ik probeer ze naar elkaar toe te trekken met tips zoals eerder op het gas, later op de rem en hoe kan je beter uit de bocht kunt komen. Dan gaan de rijders de kwalificatie in, zo snel mogelijk rondjes rijden, maar wel met de gedachte dat de banden nog gespaard moeten worden voor de race. Als de auto’s terugkomen doe ik dezelfde diagnoses weer, zoals temperatuur en de druk van de olie. Wanneer daar geen problemen uitkomen, is het een makkelijke avond. Maar als daar problemen wel problemen uit voortkomen, dan kan het soms nog tot in de late uurtjes doorgaan

    Sfeerafbeelding Fontys
    Zondag

    Op zondag wordt er geracet. Tijdens de race ben ik of de car controller, dat wil zeggen dat ik dan de radiocommunicatie doe met de rijder, of ik ben een toekijkend oog. Dan richt ik me op de racestrategie, door onder andere tips te geven wanneer we gaan pitten. Na de race zorg ik dat de videobeelden zo snel mogelijk uit de auto komen en naar de race-control gaan. En als ik er nog tijd voor heb, lees ik dan weer de data uit. Maar vaak moet ik meteen naar het vliegveld om weer terug te reizen. Dan doe ik het uitlezen op afstand. Het weekend vliegt voorbij. En elk weekend ga ik weer ergens anders heen.”

     Voor jou een droom die werkelijkheid is geworden? “Ja zeker. Ik vind de hele sfeer rondom racen prachtig. Het altijd presteren onder druk en de discipline die je moet hebben. Je moet zorgen dat de auto op de baan staat en goed presteert, want dat kan anders veel geld gaan kosten. Alles moet op hoog niveau werken. Het is echt fantastisch om mee te maken. Mensen vinden dat ik er zo ‘normaal’ over praat, maar voor mij is het maar ‘gewoon’ werk. Ik heb van mijn hobby mijn werk gemaakt, dat is natuurlijk geweldig. Ik ga nu even hard werken om mijn school af te ronden, zodat ik nieuwe doelen voor mezelf kan stellen en verder kan groeien in de autosport.”

  • "We gaan meedingen voor de prijzen"

    Pizza in de werkplaats laten bezorgen, zodat er nog even gewerkt kan worden. “We werken regelmatig tot tien uur ’s avonds door. En die dagen vliegen voorbij, dus dat zegt wel wat over hoe leuk we het project vinden”, zegt student van de Fontys opleiding Automotive Geert van der Riet.

    Geert is één van de studenten die werkt aan het tweedejaarsproject ‘de Eco-marathon’. Hij is lid van het team Pittige Tijden, een zelfbedachte teamnaam. In totaal zijn er elf teams bestaande uit acht studenten van de opleiding Automotive.

    Ze bouwen een energiezuinige auto in de werkplaats in Helmond. Deze auto’s gaan op 7 juni racen op het circuit van Lelystad. De teams moeten een heat rijden met een zo laag mogelijk verbruik met een snelheid van minstens 30 kilometer per uur.

    “Tijdens dit project passen de studenten veel leerstof toe in de praktijk”, legt docent Bas de Waal uit. “Het project duurt een half jaar. Ze beginnen met ontwikkeling vanaf nul, dus nadenken over een ontwerp, de aandrijving en het simuleren van energieverbruik. Ze krijgen (gast)lessen over gewichtsverdeling, of je kiest voor drie of vier wielen en de keuze tussen een elektrische- of verbrandingsmotor. En daarna gaan ze hun idee bouwen. Eén groep heeft gekozen voor een verbrandingsmotor. Op energiegebied niet de beste keuze, maar deze jongens hebben gekozen vanuit hun passie.”

    Geert behoort tot het team dat als enige heeft gekozen voor een verbrandingsmotor. “We denken dat we het tegenover de elektrische auto af gaan leggen, maar een verbrandingsmotor heeft onze voorkeur. Ik vind het een leuk project, al is het moeilijker voor ons dan voor de andere groepen vanwege de keuze van de motor. Ik ben door de extra uitdagingen nu wel iets minder blij met onze keus”, lacht Geert.

    Geert (links) met zijn teamgenoot van Pittige Tijden Geert (links) met zijn teamgenoot van Pittige Tijden

    De HAN neemt dit jaar voor de elfde keer deel aan het evenement. Fontys Hogeschool Engineering is vorig jaar aangesloten. Fontys neemt deel met elf teams en de HAN met negen. Drie prijzen zijn er te verdelen. Een overall prijs die gaat naar de meest zuinige, beste en meest innovatieve auto. En nog twee prijzen die alleen te verdelen zijn onder de Fontys-teams: de meest zuinige presterende auto en de meest innovatieve.
    Rit tijdens de testdag Rit tijdens de testdag

    “De studenten krijgen vier kansen om in een halfuur een zo laag mogelijk energieverbruik te realiseren. Strategie is daarbij heel belangrijk. Een team kan er bijvoorbeeld voor kiezen om met een volle accu te komen, de eerste rit te rijden, vervolgens de tweede niet, om dan de accu weer op te laden”, legt Bas uit. “Ze moeten minimaal twee relevante heats rijden en uit de gereden races wordt gekeken naar het beste resultaat. Het streven is 1 op 1000 te rijden, dus het equivalent van 1000 km op 1 liter benzine (elektrisch verbruik omgerekend naar benzineverbruik). Dat is het hoogste dat tot nu toe met elektrisch rijden is behaald. We gaan voor een nieuw record. Alleen vorig jaar reden we 1 op 500, dus we leggen de lat hoog”, lacht Bas.

    Voor het bouwen van de auto’s hebben de studenten een budget gekregen van 850 euro voor elektrische auto’s en 1000 voor benzine. “Vijfhonderd euro krijgen de studenten vanuit Fontys, de rest van het budget komt van sponsoren die ze zelf hebben gezocht”, zegt Bas. “Daarnaast doen we ook aan recycling. We hebben een veiling georganiseerd waarbij de studenten onderdelen van de auto’s van vorig jaar konden kopen. Het ging wel echt om onderdelen, dus geen hele auto’s.”

    Volgens Bas is dit een sterk project binnen de opleiding. “Er komen heel veel aspecten samen, zoals het bedenken van een ontwerp, berekeningen uitvoeren en toepassen, daarna het ook daadwerkelijk bouwen van de auto, het zoeken van sponsoren en dat alles binnen een half jaar. Met als kers op de taart, dat jouw idee ook echt over een racecircuit rijdt.”

    Student Roy Bergmans van het team Lightning McQueen: “We lopen redelijk op schema. We hebben de officiële keuring nog niet gehaald, vanwege problemen met de wielen. Maar we gaan het zeker halen om de auto op tijd af te hebben. Ik vind het echt een vet project, omdat je zo veel in de praktijk bezig bent. We gaan voor een goed resultaat en willen meedingen naar de prijzen. Ik heb zin in de race, het wordt een leuke dag.”

    Roy (midden) met zijn teamgenoten van Lightning McQueen Roy (midden) met zijn teamgenoten van Lightning McQueen

    De opleiding Automotive is één van de opleidingen van Fontys Hogeschool Engineering. Fontys Hogeschool Engineering bestaat uit de voltijdopleidingen Automotive, Elektrotechniek, Mechatronica en Werktuigbouwkunde.

    Benieuwd naar de voorbereidingen voor de grote racedag? Bekijk de video!