Alumnus Tim van Meyl over Bedrijfsmanagement MKB

“Een aantal jaren geleden heb ik Bedrijfsmanagement MKB (BMKB) afgerond. Ik ben daarna nog werkzaam geweest bij de opleiding, onder andere als studieloopbaanbegeleider. Sinds een jaar werk ik bij VDL Bus & Coach waar ik gestart ben bij sales support en nu de functie van commercieel projectmanager heb.

VDL Bus & Coach is één van de vier divisies binnen de VDL Groep en o.a. producent van openbaar vervoer en touringcar bussen. In Valkenswaard waar ik werk is het hoofdkantoor gevestigd, vanuit hier worden verschillende vestigingen in Europa en de fabrieken aangestuurd.

In mijn functie ben ik verantwoordelijk voor het coördineren van het order- en offerteproces voor openbaar vervoer bussen voor een aantal landen, waaronder Italië en Oost-Europa. Ik krijg offerteaanvragen binnen vanuit onze lokale ‘National Sales Organisations’ (NSO’s). Zij zijn op de hoogte van nieuwe aanbestedingen. Een aanbesteding is een grote offerteaanvraag waar meerdere bedrijven aan kunnen deelnemen. Het bedrijf met de meest aansprekende offerte mag de bussen leveren.

“Ik houd me naast het ophalen van informatie binnen de organisatie ook bezig met interne                 onderhandelingen om de prijs scherp te krijgen”

Na het ontvangen van de aanvraag heb ik contact met alle bedrijfsonderdelen die informatie moeten aanleveren voor het maken van de offerte, bijvoorbeeld de fabriek, de onderdelenleverancier, reparatie en onderhoud. Alle opgehaalde informatie verwerk ik in een offertebrief die verstuurd wordt naar het lokale NSO-kantoor. Daarbij houd ik me ook bezig met interne onderhandelingen om een offerte scherp te kunnen maken. Ik fungeer dus als ‘spin in het web’ binnen de organisatie en ben aanspreekpunt voor alle ‘regel-zaken’ rondom offertes, zodat mijn sales collega’s zich bezig kunnen houden met het verkopen van bussen. En nadat we de bussen verkocht hebben, blijf ik ook betrokken bij de productie, aflevering en de start van de operatie van het voertuig.

“Ik vind het werken in een internationale omgeving en het reizen erg leuk.”

Voor deze functie ga ik regelmatig naar het buitenland om klanten te bezoeken en zaken af te stemmen met collega’s die lokaal werken. Ik ben in een paar maanden al in Denemarken, Kroatië en Italië geweest. Ik vind het werken in een internationale omgeving en het reizen erg leuk. Je ziet andere bedrijfsculturen en leert over de verschillende eisen en het kennisniveau per land. Ook vind ik het erg leuk dat ik veel contact heb met verschillende onderdelen binnen het bedrijf. Dit maakt het werk veelzijdig.

“Alle vier de pijlers uit de opleiding komen terug in mijn huidige functie”

Tijdens de opleiding heb ik vooral de vaardigheid aangeleerd om snel iets aan te leren. Je krijgt van verschillende onderwerpen de basis aangeleerd en kunt die binnen het bedrijf verder uitbouwen. Ik heb nu contact met engineers en met verkopers. Daarnaast ben ik bezig met de financiën voor het opstellen van de offertes en als projectmanager ben je ook organisatorisch bezig.

Ik heb het tijdens mijn opleiding erg gezellig gehad, het was kleinschalig en de sfeer was goed. Ook docenten waren betrokken; ik dacht altijd dat ik redelijk anoniem in de klas zat, maar later ontdekte ik dat de docenten echt wel weten wie je bent. De opleiding is breed ingestoken, dit is voor mij één van de redenen geweest om voor deze opleiding te kiezen. Ik ben bij deze studie uitgekomen nadat ik een studiekeuzetest op de Fontys website heb gedaan. Na het bezoeken van de open dag was ik enthousiast. Ik adviseer studiekiezers om zich goed te oriënteren voordat zij aan een studie beginnen. Een andere tip is om je tijdens je studie al bewust te zijn van de indruk die je achterlaat bij bedrijven, bijvoorbeeld tijdens projecten, bij de BG Talentday (bedrijvenmarkt) en je stage. Netwerken is heel belangrijk en het kan je later helpen aan een leuke baan!”

Sfeerafbeelding Fontys

Naam: Tim van Meyl

Bedrijf: VDL Bus & Coach

Alumnus van: Technische Bedrijfskunde - Bedrijfsmanagement MKB

Sfeerafbeelding Fontys

Een van de productielijnen bij VDL Bus&Coach.

VDL Bus & Coach

De kernactiviteiten van VDL Bus & Coach bestaan uit de ontwikkeling, productie, verkoop en after sales service van een breed pakket openbaarvervoerbussen, touringcars en chassismodules, de om- of uitbouw van mini- en midibussen en de in- en verkoop van gebruikte bussen. VDL Bus & Coach bestaat uit meerdere werkmaatschappijen die gezamenlijk actief zijn op de wereldmarkt. De productie vindt plaats in West-Europa.
Hoog in het vaandel daarbij staan kwaliteit, veiligheid, duurzaamheid, het milieu, een laag energieverbruik, comfort en lage onderhoudskosten.