Inhoud opleiding

Inhoud

CE DBC bereidt je voor om te werken in een internationale werkomgeving. Je leert vaardigheden als creativiteit, zakelijk inzicht en mediatechnologie te combineren. En ontdekt al doende wat het verschil is tussen ondernemend zijn en écht ondernemen. Entrepreneurship, noemen we dat. Data vormen de basis van ál je acties. Enkele specifieke vakken die je volgt zijn: concepting en creativiteit, online marketing, futurologie, big data marketing en media- en (data)technologie. Daarnaast volg je basisvakken, zoals marktonderzoek, bedrijfseconomie en algemene economie.

Sfeerafbeelding Fontys
  • Opbouw van de opleiding

    Het eerste jaar

    Het eerste jaar bestaat uit vier kwartalen van tien weken: zeven lesweken, één themaweek en twee toetsweken. Je doet projecten voor opdrachtgevers en toont met een assessment aan dat je alle competenties uit het eerste leerjaar hebt en je propedeuse kunt halen.

    Hoeveel uren per week ben je met je studie bezig?

    • 14 uur les
    • 10 uur projecten
    • 16 uur zelfstudie

    Hoe is de studie ingedeeld?

    Theorie
    25%
    Zelfstudie
    35%
    Praktijk
    40%

    Studiepunten

    Om je propedeuse te halen heb je 60 studiepunten nodig. Met minimaal 54 punten word je toegelaten tot het tweede jaar. Ook in de jaren die volgen heb je telkens 60 studiepunten nodig.

  •   Propedeuse: jaar 1 (Oriënteren)

    Jaarthema, periodethema's, modules

    Elk collegejaar staat in het teken van één, overkoepelend jaarthema. Binnen dat jaarthema werk je aan vier zogeheten periodethema's. Een periodethema bestaat vervolgens uit vier modules, die je op vaste dagen in de week volgt: Personality, Digital, Project, CE.

    • Personality draait om: wie ben ik nu en wie wil ik later zijn.
    • Project betreft een échte opdracht voor iemand uit het werkveld.
    • Digital speelt in op digitale ontwikkelingen en kennis krijgen van software rondom het project.
    • CE staat voor de theoretische- en beroepskennis die je krijgt ter ondersteuning van het project.

    Elke periode staat álles wat je leert en onderneemt in het teken van het themaonderwerp.

    Het eerste leerjaar: New World

    Het eerste jaar bij CE Digital Business Concepts draait vooral om verkenning van de huidige commerciële wereld. Het jaarthema is New World. Dit jaarthema is verdeeld in vier periodethema's:

    1. Market Research
    2. Concepting
    3. Marketing
    4. Entrepreneurship

    Vakken CE

    Commerciële Economie vakken die je krijgt zijn onder andere:

    • (Online) marketing
    • Marktonderzoek
    • Bedrijfseconomie
    • Algemene economie
    • Sales

    Vakken Digital

    Bij Digital krijg je onder andere les in:

    • Webdevelopment
    • Data analytics
    • Design
    • New media & digital age

    Vakken Personality

    Personality-lessen betreffen bijvoorbeeld:

    • Engels
    • Personal branding
    • Futurologie
    • Leiderschap
    • Studiecoaching

  •   Hoofdfase: jaar 2 (Verdiepen)

    Step forward

    Je tweede studiejaar bij CE Digital Business Concepts staat helemaal in het teken van verdieping. In theoretische kennis - Commerciële Economie, Digital, Personality - én in creativiteit.

    Je begint onder andere een startup en gaat aan de slag met een zelf bedacht product of dienst. Dat laatste doe je tijdens een langlopend marketingproject.

    De rode draad die door dit alles heen loopt is het jaarthema: Step Forward.

    Vakken CE

    Commerciële Economie vakken die je krijgt zijn onder andere:

    • Neuromarketing
    • Branding
    • Psychologie en consumentengedrag
    • Big data marketing

    Vakken Digital

    Bij Digital krijg je onder andere les in:

    • Storytelling
    • Webdevelopment
    • Data analytics
    • Digital management

    Vakken Personality

    Personality-lessen betreffen bijvoorbeeld:

    • Community management
    • Sales
    • People management
    • Studiecoaching

  •   Hoofdfase: jaar 3 (Verdiepen)

    Meewerkstage en minor

    Het belangrijkste onderdeel van jaar 3 is een meewerkstage. Daarnaast volg je een minor (bijvak). De volgorde waarin je dit doet is aan jou.

    De meewerkstage regel je zelf en mag je in Nederland of in het buitenland doen. De minor kies je ook zelf. Je hebt daarbij de keuze uit het interessante aanbod van Fontys ACI, Fontys of je gaat naar een andere instelling voor hoger onderwijs. De minor is een uitgelezen kans om een half jaar van je studie in het buitenland door te brengen. Bijvoorbeeld bij een van onze 45 internationale partneruniversiteiten.

    Let op!

    Wil jij ná de opleiding CE DBC in één jaar je master aan Tilburg University behalen? Dan kún je in plaats van de minor in jaar 3, de Advanced Courses uit jaar 4 volgen. Vervolgens ontstaat er ruimte om in jaar 4 een premaster te volgen. Kijk bij 'Stage en afstuderen' voor meer informatie.

  •   Afstudeerfase: jaar 4 (specialiseren)

    Specialiseren via Advanced Courses

    In het vierde jaar van je studie kom je terug naar Tilburg om één semester lang Engelstalige Advanced Courses (AC's) te volgen. Hiervan zijn er vier verplicht, de overige vier kies je zelf. Je hebt hierbij de keuze uit meerdere cursussen, waaronder:

    • Global citizenship
    • E-commerce
    • Bootstrapping innovation (design sprint)
    • Web programming
    • Online psychology and neuromarketing

    Afstuderen

    CE DBC biedt je vier manieren om af te studeren:

    • Regulier scriptie-traject
    • Startup-traject
    • Intrepreneur-traject
    • Growth hacking-traject

    Natuurlijk geldt voor elk traject, dat je samen met ons bekijkt of je aan de voorwaarden voldoet voor het afstudeertraject van je keuze.

    Let op!

    Wil je na Commerciële Economie Digital Business Concepts in één jaar je master behalen? Dan kun je tijdens je vierde studiejaar een premaster volgen. Als je hier voor kiest, skip je de minor in jaar 3 en volg je in jaar 3 de Advanced Courses die je eigenlijk in jaar 4 moet volgen. Hierdoor ontstaat er in jaar 4 ruimte om je premaster te doen.

    Klik hieronder op het kopje 'Stage en afstuderen' voor meer informatie.

    Sfeerafbeelding Fontys
  • Struikelvakken

    Bedrijfseconomie en marktonderzoek

    Over het algemeen ervaren studenten de vakken bedrijfseconomie en marktonderzoek als struikelvak. Daarom hebben we de begeleiding rondom deze vakken aangepast.

    Bij bedrijfseconomie bieden we de colleges online aan zodat je de theorie op je eigen tempo kunt terugkijken. Marktonderzoek komt vaker dan eens terug in het curriculum, zodat de tentamendruk gespreid wordt.

    Twijfel je over bepaalde onderdelen van de studie of heb je andere vragen? Neem eens contact met ons op voor bijvoorbeeld een intakegesprek.
    Sfeerafbeelding Fontys

  • Stage en afstuderen

    Stages zijn een belangrijk onderdeel van je studie Commerciële Economie Digital Business Concepts. In je stage pas je in de praktijk toe wat je tijdens je studie hebt geleerd. Tijdens de opleiding doe je twee stages, die allebei zo’n 20 weken duren. We stimuleren je om tenminste één van je stages in het buitenland te doen.

    Meewerkstage

    Je eerste stage is een meewerkstage in jaar 3. Tijdens deze stage neem je een kijkje in de keuken van een bedrijf waar jij in de toekomst misschien wel zou willen werken. Ongeveer 20% van de tijd van je stage besteed je aan een eigen opdracht. De overige uren zet jij je in voor lopende werkzaamheden binnen het bedrijf. Tijdens deze stage kun je de ervaring gebruiken die je hebt opgedaan tijdens de projecten.

    Onderzoeksstage

    CE DBC biedt je vier manieren om af te studeren:

    • Regulier scriptie-traject
    • Startup-traject
    • Intrepreneur-traject
    • Growth hacking-traject

    Binnen één van die vier trajecten doe jij je onderzoeksstage. Dit kan dus óók je eigen startup zijn. Je krijgt veel ruimte om jezelf uit te dagen en je te specialiseren in je interesses. Natuurlijk zijn hieraan wel bepaalde voorwaarden verbonden.

    Premaster in plaats van een minor

    Wil je na CE Digital Business Concepts in één jaar je master behalen? Volg dan in jaar 4 een premaster en verplaats de Advanced Courses naar jaar 3. Als je deze premaster succesvol afrondt ben je direct toelaatbaar voor diverse master tracks aan Tilburg University.

    TSHD (Tilburg School of Humanities and Digital Sciences )

    • Data Science Business and Governance
    • New Media Design
    • Bedrijfscommunicatie en Digitale Media
    • Cognitieve Science and Artificial Intelligence

    TISEM (Tilburg School of Economics and Management)

    • Marketing Analytics
    • Marketing Management
    • Strategic Management
    • Supply chain management
    • Information management
    • International Management
    • International Management (for International Students)​

    Sfeerafbeelding Fontys
    In jaar 4 kun je een premaster volgen in plaats van advanced courses.
  • Hoe krijg je les?

    Persoonlijk en laagdrempelig

    Commerciële Economie Digital Business Concepts is een opleiding waar iedereen elkaar kent. Contact met docenten is persoonlijk en laagdrempelig, ze zijn zowel online als offline makkelijk te bereiken. Je studiecoach weet wie jij bent en ondersteunt je zo goed mogelijk in jouw keuzes.

    Offline en online studie

    De dagen Personality en Digital starten met een korte uitleg, waarna je aan praktijkopdrachten en -oefeningen werkt. Op de CE-dag behandel je theorie die aansluit bij het project van die periode. Een aantal vakken biedt inspirerende online (werk-)colleges aan. Tijdens de projectdag werk je zelfstandig, maar krijg je ondersteuning van docenten en professionals.

    Sfeerafbeelding Fontys Sfeerafbeelding Fontys

  • Studiebegeleiding

    Je eigen studiecoach

    Gedurende de gehele studie krijg je begeleiding van een studiecoach. Hij of zij kent je sterke en zwakke punten, geeft gerichte persoonlijke aandacht en volgt je studievoortgang.

    Je studiecoach helpt je daarnaast bij de volgende situaties:

    • Als je te maken hebt met problemen die impact hebben op je studievoortgang, zoekt je studiecoach samen met jou naar een oplossing zodat je verder kunt met je studie.
    • Samen onderzoeken jullie welke onderwerpen van je studie je het meest interessant vindt. Op basis van jouw keuze formuleer je hiermee het onderwerp van je propedeuse assessment. Je moet dit assessment halen om over te kunnen gaan.
    Sfeerafbeelding Fontys

    Extra ondersteuning door StudentPlus

    Bij Fontys ACI geloven we in het creëren van kansen en mogelijkheden. In verder kijken dan wat op het eerste gezicht mogelijk is & in het vergroten van de kracht en het talent van studenten.

    Maar wat als studeren voor jou niet vanzelfsprekend is? Wat als je door een studiebeperking* gehinderd wordt in de voortgang van je studie? Ook dan kun je bij Fontys ACI terecht, voor extra begeleiding of ondersteuning. Studentplus biedt ondersteuning bij studiebeperkende omstandigheden die niet van voorbijgaande aard zijn. We gaan uit van jouw mogelijkheden, en kijken wat jij nodig hebt om je studie tot een goed einde te brengen. Zodat jij aan het eind van de rit met zelfvertrouwen de arbeidsmarkt op gaat.

    Kijk voor meer algemene informatie op de pagina 'studeren met een beperking' (link hieronder). Heb je nog vragen? Mail deze naar acistudentplus@fontys.nl, dan nemen we contact met je op.

    *Met studiebeperking bedoelen we alle omstandigheden (bijv. dyslexie, adhd, autisme, depressie, lichamelijke aandoeningen, mantelzorg, thuissituatie) die (vooralsnog) blijvend van aard zijn en een belemmering kunnen vormen bij het volgen van een studie of die tot studievertraging kunnen leiden.

    Studeren met een beperking
  • Studie in cijfers
    Een studie kiezen die echt bij jou past kan lastig zijn. Het is dan ook goed om te weten hoe studenten hun opleiding beoordelen en hoe er landelijk over gedacht wordt.

    Bij Fontys vinden we eerlijke voorlichting heel belangrijk, want we zien graag dat je op de juiste plek terechtkomt. Daarom vind je hieronder een handig overzicht, waarin je snel ziet hoe de opleiding scoort ten opzichte van het landelijke gemiddelde. Zie de toelichting voor meer informatie.
    Studie in cijfers informatie kaart
  • Typerend voor deze opleiding

    Ruimte voor ambitie

    • Je kiest voor een opleiding waarbinnen iedereen elkaar kent.
    • Er is veel ruimte om je persoonlijke ambities te koppelen aan je studie.
    • Je werkt met docenten die het belangrijk vinden om je persoonlijke nieuwsgierigheid en groeipotentie te stimuleren.
    • Het programma van de opleiding bestaat uit een afwisselende combinatie van marketing, media, creativiteit, techniek en het ontwikkelen en uitvoeren van (digitale) concepten.
    • Je doet veel ervaring en contacten op in de digitale sector. Je maakt werk van het internet.