Studenten over deze opleiding

Online sfeerproeven

Bekijk de filmpjes van onze studenten en proef online alvast een beetje van de sfeer op deze opleiding. Voor de echte vibes kom je natuurlijk naar de open dag óf je boekt een proefstudeerdag.

  • Mart Soetens

    Mart Soetens: ‘De combinatie van business en creatieve vakken is echt goed’

    Commerciële Economie - Digital Business Concepts // Jaar 1

    Waar ben je goed in?

    Door een andere hbo-studie, die ik hiervóór deed, ben ik redelijk goed geworden in plannen. Dat was de opleiding Accountancy, Bedrijfseconomie en Fiscaal Recht. Ik heb dat drie jaar gedaan, maar heb het niet afgemaakt omdat ik zeker wist dat ik er niks mee wilde gaan doen.

    Ook heb ik toen goed stukken leren schrijven en ben ik handig geworden met Excel. Tevens heb ik ervaring opgedaan met presenteren en contact opnemen met echte klanten. Dat komt nu heel goed van pas.

    Waarom heb jij voor deze opleiding gekozen?

    Om uit te vinden waar ik wel goed op mijn plek was, had ik contact met een adviseur die voor mij gesprekken regelde bij bedrijven waar mijn interesses lagen. Zo had ik een afspraak bij de KNVB, omdat ik al van kinds af aan voetbal. Daarnaast had ik een gesprek bij het Europese hoofdkantoor van Calvin Klein en Tommy Hilfiger in Amsterdam, omdat ik wel iets creatiefs wilde doen. Vroeger was ik altijd aan het tekenen en aan het schilderen. Een combinatie van creativiteit en ondernemerschap sprak me heel erg aan. Zeker omdat ik later misschien voor mezelf wil beginnen. Ik had vóór deze studie een tijdje een simpel baantje bij de Sligro; fulltime. Maar dat wil ik echt nog niet. Dat motiveerde me enorm om toch weer voor de studie te gaan. Uiteindelijk wees iemand uit mijn voetbalteam me op de opleiding CE DBC. Ik heb goed gekeken wat het inhield en ben dit jaar begonnen. Nu ga ik weer met plezier naar school en besteed ik veel tijd aan mijn studie omdat ik het gewoon echt leuk vind.

    Wat betekent innovatie voor jou?

    Op basis van ideeën nieuwe dingen ontwerpen en verbeteren.

    Wat is er bijzonder aan de opleiding?

    Er hangt een positieve sfeer bij de docenten en studenten. Ik vind de combinatie van business- en creatieve vakken echt goed. De manier van lesgegeven is heel gevarieerd. We hebben colleges en discussievakken. Die afwisseling en variatie vind ik fijn. De docenten hier weten waar ze het over hebben, ze komen erg deskundig over. Je ziet dat ze echt plezier hebben in hun vak. Net zoals ik met enthousiasme de opleiding volg, doen zij hun werk.

    Wat is je favoriete vak?

    Zo’n vak als New media digital age is verfrissend. We gaan in op actuele digitale vraagstukken en discussiëren daarover in de klas. Maar ook het vak Visuele communicatie vind ik superleuk. We maken nu een merkenboek met InDesign en Photoshop. Bezig zijn met dit soort ontwerpsoftware is leuk. Ik heb echt het idee dat ik wat leer.

    Wat is het belangrijkste dat je hebt geleerd tot nu toe?

    Ik zit nog maar aan het begin van mijn eerste studiejaar en heb in ieder geval weer zin in leren. Wat ik nu al geleerd heb is dat creativiteit geen vaag begrip is, maar dat je met behulp van creativiteit via een duidelijk stappenplan moeilijke vraagstukken kunt oplossen.

    Waar ben je trots op?

    Het feit dat ik weer met zin en op een leuke manier naar school kan gaan, daar ben ik best trots op.

    Hoe is het contact met docenten?

    Ze zijn heel persoonlijk en soepel in het gebruik van je mobiel of laptop. Maar niet wat betreft het inleveren van opdrachten. Dat hoort ook zo vind ik, anders krijg je een opleiding waar iedereen er met de pet naar gooit.

    Wat ga je nooit meer vergeten van je opleiding?

    De introweek heb ik helaas gemist vanwege mijn vakantie, maar de speciale bootcamp die daarop volgde - een soort introductie van het vak Creativiteit - vond ik erg speciaal. Ik zag dat er bij mijn klasgenoten al wel die klik was. Maar deze bootcamp heeft er zeker aan bijgedragen dat iedereen leuk omgaat met elkaar.

    Waarvoor wil je heel hard werken?

    Ik wil hard werken voor mijn toekomst: voor mijn eigen bedrijf of anders voor een leuke baan en daar iets creatiefs doen. Maar eerst mijn diploma zien te halen.

    Ik voetbal al heel mijn leven. In de jeugd speelde ik op hoog amateurniveau. Nu speel ik in het eerste van RKVVO, samen met mijn twee broers. Dus ja, ook voor voetbal wil ik hard werken.

    Wat wil jij later worden?

    Ondernemer en ontwerper.

    Interview: oktober 2018

    Sfeerafbeelding Fontys
    Ik vind de combinatie van business- en creatieve vakken echt goed.

  • Lotte Michels

    Lotte Michels: ‘Hier heb ik leren doorzetten’

    Commerciële Economie - Digital Business Concepts // Jaar 2

    Waar ben je goed in?

    In mijn verantwoordelijkheid nemen. Ik ben overal altijd ruim op tijd, zelfs veel te vroeg. En ik heb altijd netjes mijn huiswerk af.

    Wat betekent innovatie voor jou?

    Innovatie betekent voor mij doorgroeien, zodat het beter kan worden. Voor mij hoeft het niet per se technischer of digitaler te zijn om beter te worden.

    Waarom heb jij voor deze opleiding gekozen?

    Ik dacht eerst aan de opleiding International Business and Languages (IBL) maar toen wees iemand me hierop. IBL is zakelijker en minder creatief. Hiervóór heb ik de mbo-opleiding Mediavormgeving gedaan. Maar daar ben ik er achter gekomen dat ik niet 40 uur in de week achter een computer logo’s en posters wil ontwerpen. Ik wilde méér, iets commercieels. De overstap naar CE DBC vond ik erg fijn, het geeft meer verdiepende theorie. Voor Economie moet ik hard werken, dat had ik hiervoor nog nooit gehad. Marketing vind ik echt leuk.

    Wat is er bijzonder aan de opleiding?

    Je hoort wel eens dat je bij Fontys een nummer bent. Maar dat is hier zeker niet zo. Het is niet zo’n grote opleiding, het is hier persoonlijk en informeel, iedereen kent iedereen. Ook met de leraren is het heel gezellig.  We hadden vorig jaar een eind-bbq waar ook de mentor naartoe kwam. Ik vind het helemaal niet erg om naar school te gaan. Ik heb ook een superleuke klas.

    Wat is je favoriete vak?

    Visuele communicatie heb ik al op Sint Lucas gehad. Online marketing vind ik ook interessant, maar het leukste vak vind ik New media digital age, waar ethische problemen worden besproken met elkaar onder andere naar aanleiding van een serie op Netflix. Hoe leuk is dat: een Netflix-serie als huiswerk?!

    Wat is het belangrijkste dat je hebt geleerd in jaar 1

    Doorzetten, dat is wat ik hier geleerd heb! Voor mij was dat vooral bij Economie. Als je het echt wil, dan lukt de overstap van mbo naar hbo heus wel. Het is gewoon een kwestie van hard werken.

    Waar ben je trots op?

    Dat ik in één jaar mijn propedeuse heb gehaald. Dat was mijn doel. Want ik wilde in het tweede jaar een extra vak gaan doen, en dat zou anders niet lukken. Mijn extra vak is Chinees. Ik wil graag naar China toe.

    Hoe is het contact met docenten?

    Dat is heel persoonlijk en gelijkwaardig. We hebben best wel jonge leraren. Voor Web development hebben we een docent van 24 jaar. Onze docenten zijn super innovatief en denken graag met je mee. Ze zijn ook zeer betrokken bij persoonlijke problemen.

    Wat ga je nooit meer vergeten van je opleiding?

    We hebben een hele leuke en gezellige klas, waar iedereen goed met elkaar kan samenwerken en iedereen erg gemotiveerd is. Onze studiecoach is zeer betrokken. Zo fijn. Hij leeft zich echt zo in, in de studenten.

    Waarvoor wil je heel hard werken?

    Voor mijn minor in het buitenland wil ik hard werken. Die plekken zijn beperkt, je moet er goede punten voor hebben en een motivatie voor schrijven. Ik wil naar Toronto, waar maar één plek beschikbaar is. Een andere optie is Kaapstad of anders Seoel. Dat heb ik al helemaal uitgestippeld.

    Wat wil jij later worden?

    Wat ik later wil gaan doen, weet ik nog niet, maar in ieder geval geen grafisch ontwerper worden. Dat werk is leuk maar niet voor 40 uur in de week. Misschien een combinatie van iets grafisch en marketing. Maar dat weet ik pas na mijn stage en mijn minor. Ik zou wel graag in een groot bedrijf willen werken. Voor het opzetten van een eigen bedrijf opzetten vind ik nu nog te vroeg..

    Interview: september/oktober 2018

    Sfeerafbeelding Fontys
    De overstap naar CE DBC vond ik erg fijn, het geeft meer verdiepende theorie. Voor Economie moet ik hard werken, dat had ik hiervoor nog nooit gehad. Marketing vind ik echt leuk.
  • Laura Nelis

    Laura Nelis: ‘Deze opleiding is toekomstgericht’

    Commerciele Economie - Digital Business Concepts // Jaar 3

    Waar ben je goed in?

    Ik ben goed in plannen, ben gedreven en neem mijn verantwoordelijkheid. Ik denk dat ik goed ben in talen, op de middelbare school in ieder geval wel. En ik ben ook enigszins creatief, hoewel ik daar nog wel het nodige in te leren heb.

    Wat betekent innovatie voor jou?

    Innovatie is voor mij out of the box denken, anders dan anders, echt iets nieuws. Of iets bestaands met een twist, iets met een nieuw element.

    Waarom heb jij voor CE DBC gekozen?

    Ik heb één jaar International Business Languages gedaan en mijn propedeuse gehaald. Toen wilde ik een stapje verder zetten en ben ik Toegepaste Taalkunde aan de Universiteit van Antwerpen gaan studeren. Maar dat was het echt niet voor mij. Alles was zo anders: de cultuur, het onderwijssysteem en de stad. Het liep helemaal niet.

    Uit studiekeuzetests bleek dat ik wat creatiefs zou moeten gaan doen. Ik heb tijdens de taalstudies wel eens een conceptboek gemaakt, en dat vond ik erg leuk, maar ik had daar verder nooit iets mee gedaan. Met het ontwikkelen van concepten kan ik mijn creatieve ei kwijt. Ook social media is echt mijn ding. Voor mijn ouders onderhoud ik de social media voor hun bedrijven.

    Deze opleiding is creatief en een beetje commercieel, heeft marketing en sales, dus je kunt er allerlei kanten mee op. Het eerste jaar was wat creatiever. De nadruk ligt nu meer op Commerciële economie. Als minor ga ik Branding Advertising Design in Leeuwarden doen, waar je alles leert op het gebied van design, websitew, product- en conceptontwikkeling. Eigenlijk alles wat er bij komt kijken als je een product in de markt zet.

    Wat is er bijzonder aan de opleiding?

    Deze opleiding is op de toekomst gericht en je kunt er alle kanten mee op. Gewone commerciële economie studies zijn niet zo heel up-to-date op digitaal gebied. Dat maakt deze studie uniek.

    Wat is je favoriete vak?

    Visuele communicatie, absoluut. Ik vind het supertof dat je alle creatieve gedachten die je hebt, kunt omzetten in mooie designproducten. Bij een project hebben we bijvoorbeeld een merkboek ontwikkeld dat echt prachtig geworden is.

    Wat is het belangrijkste dat je hebt geleerd in jaar 2?

    We hebben een startup project gehad, waarbij de nadruk op ondernemen lag: wat er allemaal bij komt kijken om een bedrijf op te zetten, hoe je een concept ontwikkelt en hoe je het succesvol maakt. Dat is echt gaaf om meegemaakt te hebben. Dat bedrijf bestaat niet meer omdat we twee ideeën hadden die niet levensvatbaar bleken. Maar ook daar leer je veel van.

    Waar ben je trots op?

    Ik ben trots op mijn assessment in jaar 1, puur omdat ik daar hard voor gewerkt heb en me van mijn beste kant heb laten zien. Ook ben ik trots op mijn eigen lifestyleblog en het hele proces daaromheen. En ik ben trots op mijn designproducten.

    Hoe is het contact met docenten?

    Het contact met docenten is goed. In het eerste jaar was het contact en de begeleiding iets meer geregeld. Dat is in het tweede jaar minder geworden, maar dan ben je ook bekend met de studie en gaat alles makkelijker. Maar als je wilt, kun je altijd bij je docenten terecht.

    Wat ga je nooit meer vergeten van je opleiding?

    De sfeer is supergezellig en informeel. Je kunt met de docenten lachen. Dat had ik nog nooit zo meegemaakt. In mijn andere studies was er altijd meer afstand.

    Waarvoor wil je heel hard werken?

    Ik wil art director worden, zodat je visuele concepten bedenkt en uitwerkt voor verschillende typen klanten. Mijn stages wil ik in die richting kiezen en ik wil nog extra cursussen doen in styling, grafisch design en interieur design om me zo breed mogelijk te ontwikkelen.

    Wat wil jij later worden?

    Ik wil later mijn eigen mediabureau opzetten.

    Sfeerafbeelding Fontys
    Deze opleiding is creatief en een beetje commercieel, heeft marketing en sales, dus je kunt er allerlei kanten mee op.
  • Lieve Lievaart

    Lieve Lievaart: ‘Je moet constant anticiperen op vernieuwingen in de markt’

    Commerciële Economie - Digital Business Concepts // Jaar 4

    Waar ben je goed in?

    Ik kan goed probleemoplossend denken en inspelen op veranderingen. Strategisch ben ik sterk. Bij groepsprojecten zag ik altijd snel wie waar goed in was en nam ik vaak een coördinerende rol op me.

    Wat betekent innovatie voor jou?

    Een technologische ontwikkeling waar de markt op zit te wachten, dus eentje die echt aansluit bij een bepaalde doelgroep, markt of bedrijf en die voordeel biedt voor de gebruiker.

    Waarom heb jij voor deze opleiding gekozen?

    Omdat ik commercie wel interessant vind, heb ik in eerste instantie gekeken naar een ‘gewone’ commerciële economie opleiding. Maar ik dacht dat ik daarmee zou opgaan in de massa en dat is niet hoe ik het voor me zag, ik wilde me graag onderscheiden. Hier bij CE DBC komt er ook creativiteit en technologie bij kijken en dat vind ik er bijzonder aan.

    Ik vind het gaaf dat ik nu de verdieping in kan gaan met een universitaire pre-master die me toegang geeft tot de master Cognitive Science and Articificial Intelligence en Data Science Business & Governance die ik graag zou willen doen. Het is wel een pittig traject en er heerst een totaal andere sfeer dan bij CE DBC. Hier kent iedereen je bij je naam en heb je snel en makkelijk contact met je docenten. Als je op de universiteit contact wilt met je docenten moet je ernaar op zoek.

    Wat is er bijzonder aan de opleiding?

    De opleiding speelt in op trends en vernieuwing, voor zowel de stof als de manier van lesgeven en toetsen. Dat is steeds in verandering en beweging. Er is veel ruimte voor eigen initiatief. Potentiële CE DBC-docenten geven een proefles, waarin ook studenten mogen komen om feedback te geven.

    We hadden een keer een Google-toets op de laptop. We wisten natuurlijk dat we alle antwoorden zo konden opzoeken, maar omdat ze hier zo vernieuwend zijn, maken ze ook wel eens een blundertje. Iedereen had toen ineens een 8 of 9. Dat moesten we dus met z’n allen herkansen, dit keer op papier!

    Wat is je favoriete vak?

    Projecten waarbij je in groepjes voor bedrijven werkt. En Neuromarketing, daarbij kijk je via hersenonderzoek hoe consumenten bepaalde beslissingen nemen en vooral waarom ze dat doen. Je onderzoekt dat in combinatie met campagnes. Dus hersenonderzoek en marketing. 

    Ook de Advanced Courses in het vierde jaar vond ik leuk. Je zit dan samen met internationale studenten, hebt enkele verplichte vakken en de rest mag je zelf kiezen. Je doet dit in het vierde jaar en het duurt een half jaar. Copywriting was een van mijn keuzevakken. Het is een goede voorbereiding op een Engelstalige vervolgopleiding omdat alle vakken in de Advanced Courses in het Engels worden gegeven.

    Wat is het belangrijkste dat je hebt geleerd vorig jaar?

    Ik heb gezien dat de markt  voor CE DBC constant vernieuwt. Nu is de opleiding vooral gericht op startups. Je moet constant anticiperen als opleiding, als student en later in het vakgebied. Het is ook belangrijk om bij je doelgroep te testen of zij belangstelling hebben voor een product of dienst. Daarin moet je wel open staan voor veranderingen. Dat heb ik hier echt wel geleerd.

    Ik heb een minor Circulaire Economie bij Fontys in Eindhoven gedaan. Erg interessant vond ik dat. Natuurlijk hadden we het al over duurzaamheid, maar daar kreeg je meer verdieping.

    Waar ben je trots op?

    Ik ben trots op de zomerstage die ik deed waardoor ik nu een half jaar heb gewonnen en me kan verdiepen in mijn pre-master op de universiteit. Als ik deze zonder herkansing haal, kan ik de master gaan doen. Programmeren krijg je hier in het eerste en tweede jaar een beetje. Nu krijg ik dat op de universiteit op de next level, dus dat is echt pittig.

    Hoe is het contact met docenten?

    Docenten kennen de studenten. Ik heb goed contact met ze, stuur ze gewoon een berichtje op Facebook en zit er lekker mee te kletsen. Nu ik weer even terug ben op school, voelt het echt als thuis.

    Wat ga je nooit meer vergeten van je opleiding?

    Ik heb hier erg veel nieuwe dingen gedaan. Ben bijvoorbeeld naar de Next Web in Amsterdam gegaan en naar  Inspiration 360, waar onder meer Richard Brandson van Virgin kwam spreken. En natuurlijk de studiereizen naar Berlijn en Antwerpen. Die waren vooral leuk om te feesten en elkaar beter te leren kennen.

    Waarvoor wil je heel hard werken?

    Voor nu wil ik hard werken om die master te kunnen gaan doen. En voor mijn afstuderen natuurlijk. Je kunt afstuderen binnen een bedrijf, daar iets innovatiefs opzetten, een concept valideren en daarna je assessment doen waarin je een praktijkgericht plan presenteert en onderbouwt waarom je het waard bent om af te studeren. Ik heb brede interesses, dus heb niet een specifiek onderwerp dat ik graag zou onderzoeken. Ik wil zelf graag afstuderen binnen een bedrijf waar ik na mijn afstuderen zou kunnen blijven. Omdat een premaster bijna alleen maar draait om onderzoek skills opdoen, kan ik dit goed gebruiken tijdens het schrijven van mijn scriptie.

    Wat wil jij later worden?

    Mijn korte termijn doel is dat ik afstudeer. Ik houd van studeren, dus doorstuderen sluit ik niet uit. Mijn einddoel is zelfstandig ondernemen, wat mij thuis met de paplepel is ingegoten. Maar ik zou eerst graag werkervaring willen opdoen in de richting van consultancy of in een andere adviserende of servicegerichte rol binnen een organisatie.

    Interview: september/oktober 2018

    Sfeerafbeelding Fontys
    Ik vind het gaaf dat ik nu de verdieping in kan gaan met een universitaire pre-master die me toegang geeft tot de master Cognitive Science and Articificial Intelligence en Data Science Business & Governance die ik graag zou willen doen.
  • Lisa Slegers

    Lisa Slegers: ‘Alles wat ik leerde kon ik toepassen op mijn eigen bedrijf’

    Commerciële Economie - Digital Business Concepts // Afgestudeerd

    Waar ben je goed in?

    Mijn kracht ligt vooral in het out of the box denken. Ik vind het leuk om dingen uit te zoeken en wil alle opties hebben bekeken voordat ik een beslissing neem. Dat is in een beginnend bedrijf erg belangrijk. Alleen vertrouwen op wat je voelt, dat werkt niet. Dat zijn dan jouw gedachten, maar niet per definitie ook die van jouw klant.

    Wat betekent innovatie voor jou?

    Mijn eigen bedrijf Mind Mansion is puur gebaseerd op innovatie. Als virtual reality niet zou bestaan, zouden wij nooit op dat bedrijfsidee zijn gekomen om hiermee om de huidige behandelmethode rondom angst te verbeteren.

    CE DBC zou niet bestaan zonder innovatie. Alle lessen worden constant aangepast op wat er ontwikkeld wordt in de wereld om ons heen. Als ik de opleiding nu nog een keer zou volgen, zou ik een compleet nieuw lesprogramma krijgen. Achter alle nieuwe ontwikkelingen gaan onze docenten direct aan om dat in het lesprogramma in te passen. Het zijn speciale docenten die het leuk vinden om dat te doen.

    Waarom heb jij voor deze opleiding gekozen?

    Ik wilde eerst een algemene commerciële economie-opleiding gaan doen, maar ik had het idee dat er iets miste. Tijdens een open dag bij ACI werd ik heel enthousiast een lokaal ingetrokken door iemand van CE DBC. Ik heb vervolgens twee keer aan een proefstudeerdag en aan een meeloopdag meegedaan. Toen ik op zoek ging naar een vervolgstudie zat ik in 4 havo, dus ik had ruim de tijd. Hierdoor heb ik meteen de goede keuze gemaakt.

    De opleiding was  nieuw. Toen ik in het tweede jaar zat, kwam er pas een eerste lichting afstudeerders. Ik heb midden in die groei gezeten.

    Wat is er bijzonder aan de opleiding?

    Je wordt gemotiveerd om een bedrijf op te zetten. In het tweede jaar is dat ook een verplichte opdracht: het opzetten van een student company. Je wordt gestimuleerd om er daarna mee door te gaan. Dat hebben wij destijds ongeveer drie maanden volgehouden. Maar we kwamen erachter dat deze student company qua timing niet levensvatbaar was: we gingen net allemaal voor een half jaar onze minors doen op allerlei verschillende plaatsen en zagen elkaar te weinig. Maar ik wilde wel graag een eigen bedrijf opzetten. Tijdens mijn eigen minor Gamification Business kwam ik mensen uit diverse studies tegen en kregen we de opdracht om een gamebedrijf te ontwikkelen. We kozen er niet voor om een game te maken, maar hebben wel een toepassing gemaakt waar game-elementen in voorkomen. Dat werd de start van Mind Mansion

    Docenten zijn erg hulpvaardig, zeker als ze zien hoe gemotiveerd je bezig bent. Ze helpen je zelfs met hun eigen netwerk. Je moet wel zelf het contact leggen, maar ze geven je een naam en telefoonnummer van degene die je nodig hebt. Geen mailadres trouwens. Bellen is spannender, maar effectiever, en je leert daarvan. Daardoor zijn wij met Mind Mansion waar we nu zijn. Door de juiste contacten. We hebben zelfs subsidie gekregen, dus kunnen gewoonweg niet meer stoppen.

    Ik was 16 toen ik met de opleiding begon. Van de personality-vakken waarbij je leert: wat wil ik, wat wil ik na de opleiding, hoe moet ik voor een groep staan, heb ik enorm veel geleerd,  hoewel ik het niet altijd even leuk vond. En dat komt me nu ook  goed van pas in mijn eigen bedrijf.

    Wat is je favoriete vak?  

    New media digital age was mijn favoriete vak. In principe is het een vak waarbij we met de hele klas over onderwerpen discussieerden die op dat moment belangrijk en actueel waren, zoals de aanloop naar de verkiezing van Trump en Virtual Reality. Je moet die zaken online volgen en je echt voorbereiden om te kunnen participeren in de discussie in de klas. Als je niet kunt mee discussiëren, haal je geen voldoende.

    Wat is het belangrijkste dat je hebt geleerd

    Letterlijk alles wat ik de afgelopen jaren heb geleerd, heb ik kunnen toepassen op mijn eigen bedrijf Mind Mansion. Ik heb het start up-afstudeer traject gedaan. Mijn opdracht was: zoek uit of je na je opleiding nog door moet gaan met dit bedrijf. In plaats van één groot onderzoek, doe je een reeks kleine onderzoeken. Ik heb bijvoorbeeld een businessplan gemaakt voor Mind Mansion en gekeken of het ging werken. In mijn afstudeerjaar heb ik een goed netwerk kunnen opbouwen met therapeuten. Voor mijn onderzoek, moest ik al die therapeuten spreken en dat waren meteen ook mijn potentiële klanten. Ik heb ook met zorginstellingen gesproken en met zorgverzekeraars. Met mijn salesdocent overlegde ik hoe ik deze groep het beste kon benaderen. Ik had geen vaste stagebegeleider maar ging steeds naar een specifieke docent die paste bij wat ik op dat moment nodig had. Ook diverse andere schoolopdrachten mocht ik voor Mind Mansion doen. Dat kan hier gewoon en dat is een groot voordeel.

    Waar ben je trots op?

    Ik ben supertrots op mijn eigen bedrijf. Het is nu het juiste moment om die sprong te wagen, omdat we heel flexibel zijn en nog gewend zijn om met weinig geld rond te komen. Over vijf jaar heb je meer vaste lasten en andere zorgen, misschien zelfs al kinderen.

    Hoe is het contact met docenten?

    Het contact gaat erg makkelijk en is persoonlijk. Via een appje krijg ik bijvoorbeeld de vraag of ik mee wil werken aan een open dag. Op mijn beurt kan ik docenten ook makkelijk met een vraag bereiken. Zelfs na mijn afstuderen, omdat ze nog steeds willen weten hoe het gaat.

    Wat ga je nooit meer vergeten van je opleiding?

    De eindpresentatie van het startup project aan het einde van het tweede jaar zal ik niet gauw vergeten. Die laatste week hoorden we dat er investeerders zouden komen luisteren en dat je een startup pre-acceleration traject kon winnen ter waarde van 25.000 euro bij BW Ventures. Iedereen zat toen echt hele dagen op school om die eindpresentatie goed voor te bereiden. Wij eindigden op een gedeelde tweede plaats maar mochten toch aan dat traject meedoen, dat de hele zomervakantie duurde. Voor Mind Mansion heb ik daar enorm veel aan gehad. Mijn meewerkstage heb ik ook bij BW Ventures gedaan. Ze waren daar zo flexibel en ik kreeg alle vrijheid om afspraken te plannen voor mijn eigen bedrijf. Echt fijn!

    Waarvoor wil je heel hard werken?

    Ik vind het vooral interessant om van 'niks' iets te maken. Daar was ik tijdens mijn opleiding al veel mee bezig. Het lijkt me ook interessant om verder te kijken dan alleen het opstartproces. Dus wat ik  met mijn kennis en ervaring kan toevoegen aan de groeifase van een bedrijf of idee. Voor mij is het in ieder geval belangrijk dat ik altijd iets blijf doen wat ik leuk vind.

    Wat wil jij later worden?

    Tijdens mijn studie heb ik mijn eigen bedrijf Mind Mansion opgericht samen met drie andere studenten die ik tijdens mijn minor Gamification Business ben tegengekomen: iemand van CE IEMES, iemand van ICT en iemand van Sint Lucas (Game art). Wij maken virtual reality-simulaties om angsten van mensen te verminderen en de behandelmethode te verbeteren. Een therapeut gebruikt deze simulaties ter aanvulling van de therapie. Wij ontwikkelen de software die naar de behandelkamer kan worden toegebracht om zo elke gewenste situatie te gaan oefenen. Denk bijvoorbeeld aan vliegangst. Je haalt als het ware het vliegtuig naar de behandelkamer door middel van zo’n virtual reality bril. Wij zijn bezig om dit product samen met de behandelaren nog verder te ontwikkelen om het daarna op grotere schaal in te zetten in de geestelijke gezondheidszorg. Een docent van ons heeft de contacten gelegd met GGzE waardoor we ons nu al samenwerkend verder ontwikkelen.

    Interview september/oktober 2018

    Sfeerafbeelding Fontys
    Alle lessen worden constant aangepast op wat er ontwikkeld wordt in de wereld om ons heen. Als ik de opleiding nu nog een keer zou volgen, zou ik een compleet nieuw lesprogramma krijgen.