Studenten over deze opleiding

Online sfeerproeven

Bekijk de filmpjes van onze studenten en proef online alvast een beetje van de sfeer op deze opleiding. Voor de echte vibes bezoek je natuurlijk een open dag óf je boekt een proefstudeerdag.

  • Valéria Tjalkens: ‘Ik heb overal meteen een beeld bij’

    Commerciële Economie - International Event, Music & Entertainment Studies // Jaar 1

    Waar ben je goed in?

    Ik houd ervan om helemaal los te gaan in creatieve zin. Ik heb overal meteen een beeld bij. Hoe een evenement er bijvoorbeeld uit moet zien, hoe je het aankleedt. Soms is dat lekker over the top en met veel ‘drama’ volgens mijn groepsgenoten.

    Wat betekent creativiteit voor jou?

    Creativiteit is voor mij dat je het leuke van iets kunt inzien en dat je er helemaal in op kunt gaan en het zo groot, mooi en meeslepend kunt maken als je maar wilt. Daar word ik echt vrolijk van.

    Waarom heb jij voor deze opleiding gekozen?

    Ik heb eerst kort op de kunstacademie en Sint Lucas gezeten, maar ik was niet creatief genoeg om een echte kunstenaar of designer te worden. Daarna was ik zoekende en werkte in de horeca waar ik mensen uit de evenementenwereld tegenkwam. Ik zag dat ze heel gedreven waren, in alle vrijheid iets creatiefs deden en dat toch op een zakelijke manier deden. Niks was ze te gek. Die combinatie vond ik zo bijzonder dat ik dat ook wilde. Dus ben ik op zoek gegaan naar een studie die daarbij aansloot en kwam bij CE IEMES uit. Op de open dag ben ik van begin tot helemaal het einde gebleven, heb met iedereen gesproken en wist dat dit het voor mij was. Ik popelde om aan de slag te gaan met deze studie. Ik wilde iets compleet anders doen dan daarvóór. Concepten bedenken had ik al eerder gedaan, vandaar dat ik niet voor Communicatie maar voor Commerciële Economie heb gekozen. Nu moet ik net iets harder werken, maar als je iets kiest wat het meest voor de hand ligt, dan kom je niet verder, dan leer je niks nieuws. Als je twee keer een verkeerde opleiding hebt gekozen, moet je wel heel goed nadenken. Hier ben je met iets concreets bezig, met name om zelfstandig te worden.

    Wat is er bijzonder aan de opleiding?  

    De sfeer tussen docenten en studenten is heel open en makkelijk. Je gaat met elkaar in gesprek, noemt elkaar bij de voornaam en dat is erg fijn. Docenten hebben allemaal ervaring in het werkveld, zoals het samenwerken met bekende DJ’s of het opzetten van evenementen en vertellen daar interessante dingen over. Zo krijg je informatie van binnenuit en wordt de lesstof direct toegepast op praktijkvoorbeelden. Dat maakt leren leuk en makkelijk.

    Work is het werkgedeelte van de opleiding. Daarbij moet je een bepaald aantal uren ergens werken, meelopen of iemand interviewen uit de branche. Zo ben je al concreet bezig met wat je wilt gaan doen. Vóór je ‘echte’ stage later in je studie, loop je eigenlijk al een heleboel mini-stages. Dat vind ik geweldig. Ik mocht een paar zakelijke besprekingen bijwonen bij VBA Events in Eindhoven. Dat leverde al veel inhoudelijke informatie op die ik meteen kon terugkoppelen in de colleges en seminars. VBA events kende ik uit mijn horeca-tijd. Mede door hen was ik geïnspireerd om voor deze opleiding te kiezen.  

    Wat is je favoriete vak?

    De projecten vind ik het leukste. Je krijgt elke week een seminar dat erop aansluit en dat altijd boeiend is. We zijn nu bezig met het opzetten van een evenement: een bioscoopavondje in een woonzorgcentrum, compleet met rode loper en popcorn. Echt een spannende uitdaging om in het begin van je opleiding meteen al een evenement op te zetten en dat is zes weken tijd.

    Wat is het belangrijkste dat je hebt geleerd tot nu toe?

    Ik heb een doel gesteld: deze studie tot een succes maken! Nu lukt het me om ernaar te handelen. Alles zit mee.

    Waar ben je trots op?

    Ik ben gewoon opgelucht en heel blij dat ik eindelijk op mijn plek zit. Hier heb ik in feite drie jaar naar gezocht en eindelijk kan ik weer gaan leren en werken aan mijn toekomst. Het valt allemaal op zijn plek.

    Hoe is het contact met docenten?

    Heel persoonlijk, open en makkelijk en ze ondersteunen je echt.

    Wat ga je nooit meer vergeten van je opleiding?

    De Introweek was geweldig leuk. Met onze introgroep hebben we nog steeds contact, ook met de ‘papa’s’ die ons begeleidden. Iedereen was steeds ìn voor een feestje en er hing een super positieve energie, dat was zo aanstekelijk. Ik had mijn enkel verzwikt, maar dat vormde geen enkele reden om niet te feesten. Met ondersteuning van iedereen kon ik gewoon doorgaan. Die motiverende vibe vind ik erg kenmerkend voor deze opleiding.

    Waarvoor wil je heel hard werken?

    Ik neem voorlopig geen bijbaantje want ik wil voor nu even alle focus op mijn studie leggen. Ik ga er helemaal voor, die eindstreep ga ik halen. Als je de knoppen daarnaar omzet dan zit alles mee. Het werkt echt!

    Wat ga jij bijdragen aan de creatieve industrie?

    Ik hoop dat ik op net zo’n plek terecht kom als de mensen die mij inspireerden om deze opleiding te gaan doen. Ik zou graag in een team werken voor een evenementenorganisatie, waar ik lekker mijn ding kan doen en waar ik helemaal mezelf kan zijn en blijven.

    Datum interview: september/oktober 2018

    Sfeerafbeelding Fontys

  • Maarten Peters: ‘Er moet wel geld verdiend worden’

    Commerciële Economie - International Event, Music & Entertainment Studies // Jaar 1

    Waar ben je goed in?

    Ik denk dat ik snel structuren zie en herken. Daardoor kom ik snel bij de kern van een probleem. Dat vind ik wel een fijne combinatie.

    Wat betekent creativiteit voor jou?

    Dat je elk idee dat je in je hoofd hebt op jouw manier de wereld in kunt brengen. Ik heb een redelijk grote fantasie en vind het leuk om het meest gekke idee uit te kiezen om daarna te bekijken hoe ik dat passend kan maken.

    Waarom heb jij voor deze opleiding gekozen?

    Ik was al met een aantal andere studies begonnen, waaronder Psychologie en Communicatie, toen ik er door ziekte een tijdje tussenuit moest. Net voor een nieuw schooljaar kon en wilde ik weer van start gaan, maar ik had wel de open dagen gemist. Mijn focus lag op commerciële economie met iets speciaals. Ik was bezig me in te schrijven voor een studie en wilde nog even checken welke boeken ik nodig had, toen ik per ongeluk bij CE IEMES uitkwam. Ik zag daar vakken die me eigenlijk nog meer aanspraken. Ik heb vrijwilligerswerk gedaan bij verschillende podia, ben een actieve gamer en ik vind radio en tv leuk. Dat alles samen met commerciële economie als de basis van de opleiding maakt dat ik zeker geen spijt heb van mijn keuze.

    Wat is er bijzonder aan de opleiding? 

    Als je hier rondloopt, merk je dat iedereen een gedeelde passie heeft voor de creatieve industrie. Ik heb het idee dat iedereen vrienden is met elkaar. Ik maak in ieder geval makkelijk een praatje met iedereen. Wij zijn wel CE-studenten, maar wij zijn wel net iets ‘gekker’ dan de standaard CE’ers.

    Events, gaming, muziek, radio en tv: het is speciaal dat het erbij zit, maar het is in principe wel commerciële economie waar de focus op ligt.

    Wat is je favoriete vak?

    Marketing is mijn favoriete vak, maar in principe hangen alle vakken samen. We hebben nu het case-onderwijs, daarbij krijg je in feite alles tegelijk in een project. Het is net een puzzeltje dat in elkaar past. Maar Marketing staat daar wel centraal in, want daarmee ga je je uiteindelijk onderscheiden ten opzichte van andere bedrijven en andere studenten.

    Wat is het belangrijkste dat je hebt geleerd vorig jaar?

    Het belangrijkste dat ik geleerd heb is dat je je persoonlijk moet onderscheiden. Ik probeer daarom binnen school zoveel mogelijk aan te pakken. Ik neem deel aan een excellentietraject en ik zorg ervoor dat ik overal een kwartier vroeger ben, zodat je nog een praatje kunt maken met docenten of met medestudenten. Iedereen heeft straks dezelfde basiskennis, dus het komt erop neer dat ze zien wie je bent en wie je kent. Als je de festivalwereld in wilt, denk ik dat je al mee moet draaien als vrijwilliger. Dat geldt ook voor alle andere branches. Die kans krijg je hier meteen al in het eerste jaar.

    Waar ben je trots op?

    Dat ik mijn propedeuse heb gehaald. Dat eerste jaar was ook zo leuk. We hebben een evenement georganiseerd binnen een Thomashuis waar mensen wonen met een verstandelijke beperking. We hoorden dat ze fan waren van de Efteling en daarom hebben we ze een leuke dag met sprookjesbeleving bezorgd. Dat was erg bijzonder om te doen.  

    Hoe is het contact met docenten?

    Ik vind dat het contact met docenten heel goed is. Ik maak altijd wel een praatje met ze. Iedere docent komt uit een bepaalde tak van de creatieve industrie en ze zijn graag bereid je daarin mee te nemen en je vooruit te helpen. Alles wat je er zelf aan moeite insteekt, haal je er dik uit. Dat is precies wat ik van deze opleiding hoopte.

    Wat ga je nooit meer vergeten van je opleiding?

    Ik weet nog precies het moment dat we op dag één te horen kregen: “Over zes weken sta je op je eigen evenement.” Iedereen was in shock. Maar hoe gaaf is het dat het iedereen gewoon lukt?!

    Waarvoor wil je heel hard werken?

    Nu in het tweede jaar ben ik vooral bezig met onderzoek zodat ik dat kan inpassen in een marketingplan. Daar ligt nu mijn focus. Ik wil elke dag beter worden in alles waar ik op dat moment mee bezig ben. Uiteindelijk wil ik ervoor zorgen dat alles op zijn plek valt en dat ik dan weet waar ik echt voor wil gaan.

    Wat ga jij bijdragen aan de creatieve industrie?

    Ik zit nu op het pad van gaming en wil kijken wat ik daarin kan betekenen, wat ik kan verbeteren. In de gaming-wereld wil bijna iedereen zelf een game maken. Maar je kunt er ook van een commercieel-economisch oogpunt naar kijken: ‘Hoe breng je een game op de markt?’ Daar is nog veel te halen. Er moet wel geld verdiend worden.  Ik heb de ambitie om ooit voor mezelf te beginnen. Maar als ik in eerste instantie veertig uur voor iemand werk en er al mijn moeite in steek, wil ik ook daar de vruchten van kunnen plukken in de vorm van erkenning of in financieel opzicht.

    Interview september/oktober 2018

    Sfeerafbeelding Fontys

  • Mike Nijstad: ‘Je krijgt hier ruimte voor je eigen manier van kijken’

    Commerciële Economie - International Event, Music & Entertainment Studies // Jaar 3

    Waar ben je goed in?

    Ik denk dat ik een verbinder ben. Dat merk ik tenminste als we samenwerken in een groep. Ik houd ervan om uit te gaan van de kracht van mensen om me heen.

    Wat betekent creativiteit voor jou?

    Creativiteit betekent voor mij dat je iets nieuws kunt maken of bestaande dingen op een zo vernieuwend mogelijke manier kunt inzetten om iemand te raken en te bereiken met als eindresultaat: dichter bij elkaar komen.

    Waarom heb jij voor deze opleiding gekozen?

    Deze opleiding geeft mij de meeste ruimte en bagage om me te ontwikkelen op de weg die ik na de middelbare school al ingeslagen ben. Ik heb alle opleidingen in heel Nederland bekeken. Mensen in mijn omgeving in Amersfoort verklaarden me een beetje voor gek dat ik naar Tilburg ging en niet naar bijvoorbeeld Utrecht of Amsterdam. Maar wat ik hier vind en kan doen, vond ik nergens anders. Dat is al gebleken.

    Wat is er bijzonder aan de opleiding?

    Je krijgt de ruimte voor je eigen manier van kijken, van ontwikkelen en voor de eigen paden die je in wilt slaan. Omdat ik weet wat ik wil, kan ik die ruimte goed benutten. Als je nog zoekende bent, kun je je misschien wel eens verliezen in de ruimte die je krijgt.

    Wat is je favoriete vak?

    Wij hebben cases en daarin krijg je precies aangereikt wat je nodig hebt. Het allereerste project was een eigen festival of evenement organiseren. Wij hebben toen een tienerdisco georganiseerd. De eerste drie weken kreeg je Concepting, nodig om je bedrijf een richting te geven en op te richten. Gevolgd door Marketing: hoe ga je je toko vermarkten. En daarna Finance. Ik ben eigenlijk niet goed met getalletjes, maar het is fijn dat het zo concreet is als: hoe gaan we er geld uithalen? Daar werk je dan in groepen samen aan en dat vind ik superleuk.

    Wat is het belangrijkste dat je hebt geleerd vorig jaar?

    Ik heb geleerd dat je altijd kritisch moet blijven kijken. Niet per se vanuit de lessen, maar ook naar de school. We waren het eerste jaar van een nieuw onderwijsprogramma. Docenten zaten ook met vragen. Samen kom je er wel als je luistert en de weg vindt naar het gemeenschappelijke doel. Dat doel en ieders inbreng is het belangrijkste. Ik vind het krachtig als je je zwakte kunt laten zien. Dat heeft het misschien ook wel heel persoonlijk gemaakt.

    Uit een groepsproject op school haal ik méér voldoening als we er allemaal trots op zijn en er achter staan, dan uit een hoog cijfer. Mijn maatstaf is dat je het gezamenlijke product op je social media wil delen, want dan weet je dat je het goed vindt.

    Waar ben je trots op?

    Toen ik 15 jaar was, heb ik samen met een vriend een concept bedacht: Theaterweek. Daar leren kinderen van 10 tot 14 jaar zelf theater maken, met aan het einde een echte theatervoorstelling. Van jongs af aan zat ik op theater- of toneelles. Alles werd daar vooraf bepaald, waardoor ik als kind niet begreep wat ik precies aan het doen was. Met Theaterweek doen we dat totaal anders en gaan we uit van de creativiteit, verbinding en de kracht van elk kind. Als kinderen goed zijn in zingen of dansen, mogen ze dat talent verwerken in hun rol.

    Ik werk ook al enkele jaren bij Talpa en doe daar productiewerk voor de televisie. Bij Telekids en Zapp ben ik begonnen en ik heb nu al aan een aantal programma’s voor RTL meegewerkt. Daar ben ik ook best trots op.

    Op de middelbare school presenteerde ik muziekavonden, wat me goed afging. Ik had de lachers op mijn hand. Het gevaar is dan dat je daarin een beetje arrogant wordt en denkt dat het je altijd wel lukt. Vorig jaar was ik presentator bij het excellentietraject IEMES-tv. Toen merkte ik dat ik nog heel veel moest leren. Maar dat is me gelukt en daar ben ik blij om. Dit jaar ben ik hoofdredacteur van IEMES-tv en ben nu vooral mensen aan het managen. Super om te doen.

    Hoe is het contact met docenten?

    Docenten zijn begaan met je, het is hier kleinschalig en persoonlijk. Afgelopen jaar heb ik stagegelopen en toen ik weer even op school was, kwamen alle docenten een praatje maken om te vragen hoe het met me was.

    Wat ga je nooit meer vergeten van je opleiding?

    Voor een bepaalde personality-les moest je je toekomstdroom opschrijven. Ik had opgeschreven dat ik ooit tv-sinterklaas wilde worden en dat ik mijn gezin zou willen kunnen onderhouden door middel van een leidinggevende functie in de creatieve industrie. En dat ik me zag rondfietsen in de grote stad op een bakfiets met twee kinderen erin.

    De rest had het over hele andere dingen, zoals nog een keer paddo’s uitproberen of dat ze nog de nodige lovers wilden krijgen. Dus ik twijfelde eigenlijk of ik mijn toekomstdroom wel moest vertellen. Mijn klasgenoten reageerden zo van: “hé, wat lief!” en “goh, dat je daar nu al mee bezig bent.” 

    Waarvoor wil je heel hard werken?

    Voor die kinderen in een bakfiets hè, daar wil ik hard voor werken. Nee, maar serieus. Mijn ambitie is een leidinggevende functie in de entertainmentbranche, theater of tv. Ik zou vooral ook hard willen werken om een sympathieke leidinggevende te zijn. Iemand die beseft wat mensen voor je doen. Je hebt niet zelf een programma of voorstelling gemaakt, je doet het samen. Je hebt als leidinggevende altijd het resultaat te danken aan je mensen, dat moet je nooit vergeten. Zo iemand ben ik zelf tot nu toe nog niet tegengekomen. Daar wil ik dus zelf hard aan werken.

    Wat ga jij bijdragen aan de creatieve industrie?  

    Ik hoop dat mijn bijdrage aan de creatieve industrie eruit bestaat dat ik mensen kan verbinden.

    [Interview september/oktober 2018]

    Sfeerafbeelding Fontys

  • Joop van de Ven: ‘De stage in Londen was echt heel gaaf’

    Commerciële Economie - International Event, Music & Entertainment Studies // Jaar 4

    Waar ben je goed in?

    Op mensen afstappen, ze betrekken bij projecten en zorgen dat dingen geregeld worden.

    Wat betekent creativiteit voor jou?

    Als je op een andere manier naar de dingen kijkt dan de meest voor de hand liggende en je op een leukere manier bezig bent met een probleem oplossen.

    Waarom heb jij voor deze opleiding gekozen?

    Ik was op zoek naar een opleiding met goede kansen op de arbeidsmarkt en waar ook iets creatiefs in zat. De normale commerciële economie opleidingen vond ik te zakelijk en saai. Bij CE IEMES ben je bezig met markten die ik leuk vind zoals evenementen en gamification. Het blijft natuurlijk een commerciële economie opleiding met vakken als Economie, Marketing en Sales, dus daar moet je je niet op verkijken. Maar ik heb absoluut geen spijt van mijn keuze.

    Wat is er bijzonder aan de opleiding?  

    Het is zeker geen traditionele opleiding zoals ik tegenkwam op andere plekken. Eigenlijk wordt er bij alle opleidingen van Fontys ACI vooral gekeken naar wat er zich nú afspeelt en welke trends zich aftekenen naar de toekomst toe. Ik ben er erg positief over.

    Wat is je favoriete vak?

    Internationale marketing omdat ik het interessant vind om te zien hoe bedrijven uitbreiden naar het buitenland en waarom of waarover ze vaak struikelen. We hadden zelf een student company opgezet waarvoor wij onderzochten hoe je ermee de grens over kon. Het is dan reuze interessant om te bekijken waar het hem in zit dat bedrijven zoals McDonalds dat heel goed doen.

    Wat is het belangrijkste dat je hebt geleerd in jaar 3

    Als je je best doet en laat zien hoe gemotiveerd je bent, dan is iedereen bereid je te helpen en liggen de kansen voor het oprapen. Een van mijn docenten is bijvoorbeeld erg behulpzaam geweest bij het bemachtigen van een prachtige stageplek in Londen en de begeleiding daarna.

    Waar ben je trots op?

    Ik heb een minor gedaan in Hong Kong, bij een soort Pabo. Inhoudelijk heb ik daar niet zo veel geleerd, maar wel hoe het is om in een totaal andere cultuur te leven. Een Chinees was een aantal maanden mijn room mate en daardoor heb ik veel geleerd over hoe ze in China denken. Dat was verrijkend. Met een workshop word je vanuit ACI voorbereid op een andere cultuur en ter plaatse heb je een buddy waar je altijd terecht kunt.

    Daarna heb ik een meewerkstage gedaan bij Experience Marketing bureau John P. Johnson in London. Je leert hoe het is om binnen een echt bedrijf te werken en staat voor echte klanten je eigen product te pitchen. Dat is enorm leerzaam. Ik had een kleine game ontwikkeld waar de klant enthousiast over was en mocht vervolgens met designers en ontwerpers om de tafel om het te gaan maken. Geweldig was dat. Het was echt een superjaar.

    Hoe is het contact met docenten?

    Dat is erg goed. Ze zijn heel open en helpen je graag om dingen te regelen. Ik kan het goed met ze vinden.

    Wat ga je nooit meer vergeten van je opleiding?

    Mijn tijd in Londen en HongKong zal ik nooit vergeten. Ik ben blij dat de opleiding je daar goed in ondersteunt.

    Waarvoor wil je heel hard werken?  

    Voor een functie die ik erg leuk vind, wil ik echt hard werken. Tijdens mijn stage deed ik veel met digitale hulpmiddelen als virtual reality en dat zou ik graag blijven doen: me bezighouden met vragen als hoe je een product of merk goed in de markt zet en hoe je experience marketing daarbij inzet.

    Interview: september/oktober 2018

    Sfeerafbeelding Fontys

  • Ruud Gelissen: ‘Creativiteit kun je leren’

    Commerciële Economie - International Event, Music & Entertainment Studies // Afgestudeerd

    Waar ben je goed in?

    Ik ben goed in het opzetten van een concept en de uitvoering ervan. Ook in begroten en plannen. Hier bij ons eigen bedrijf Beun Creatives bedenken we met zijn drieën de aankleding en entertainment voor festivals. We bouwen alles zelf, staan hier te zagen en te boren. Het is elke keer iets anders wat ik doe en waar ik dan goed in ben.

    Nu richt ik met vooral op acquisitie. Ik merk dat ik redelijk snel aanvoel wat klanten willen, ben planmatig en analytisch. Soms hebben ze niet zo duidelijk voor ogen wat ze willen, en kan ik dat tijdens een gesprek concreet maken. Ik ben direct duidelijk in wat een klant voor een bepaalde prijs wel of niet kan verwachten. En die verwachtingen kan ik ook redelijk makkelijk ombuigen.

    BEUN Creatives is eigenlijk als een grap begonnen. In 2016 werden we als vijf IEMES-studenten (vier CE’ers en een CO’er) gevraagd om voor de introweek de ACI-camping van 200 m2 op te bouwen. Van de organisatie kregen we de naam Team Beun. We werkten en knalden maar door en maakten lange dagen. Dat beviel blijkbaar zo goed dat we ook het outro-feest voor de ‘papa’s’ en ‘mama’s’ mochten regelen. Daarna kwam er een opbouwklus in het Klokgebouw in Eindhoven en voordat we het wisten, moesten we gaan factureren. Binnen drie dagen zaten we bij de Kamer van Koophandel in Den Bosch. We hebben heel wat stappen overgeslagen, hadden geen bedrijfsplan en zijn maar gewoon van start gegaan, hoewel je dan soms wel tegen dingen aanloopt. Van Team Beun hebben we maar gewoon Beun Creatives gemaakt. Zo rol je in je bedrijf. Eerst met zijn vijven; intussen zijn we met drie man over. We kunnen er nog niet van leven en hebben er alle drie nog een baan naast. Ik werk drie dagen per week als medewerker events voor de Nederlandse Basketbalbond, een van mijn passies.

    Wat betekent creativiteit voor jou?

    Over creativiteit denk ik nooit zoveel na. Toen ik bij CE IEMES kwam, was ik voor mijn gevoel niet echt creatief, maar je kunt het wel leren. Ik denk dat het iets is wat uit passie voortkomt. Als ik ergens passie voor voel dan komt die creativiteit vanzelf.  Het bestaat eigenlijk uit oplossingsgericht denken, oplossingen zoeken en die snel vinden.

    Waarom heb jij voor deze opleiding gekozen?

    Ik heb eerst Technische Bedrijfskunde gedaan. Daarbij moest je modellen invullen en kwam je tot een bepaalde conclusie. Ik wilde méér dan alleen die som, ik wilde ook iets doen met de uitkomst ervan, een vertaling naar de praktijk maken. Cijfers en Excel-sheets vind ik leuk, maar ook design en concepten ontwikkelen. Toen kwam ik bij CE IEMES uit.

    Wat is er bijzonder aan de opleiding?  

    Er heerst een bijzondere sfeer van ‘er samen iets van maken’, de studenten en de docenten. Je krijgt de ruimte te onderzoeken waar jouw passie en jouw talenten liggen. Zo mocht ik als een van de weinige CE-studenten meedoen aan de IAM2-expo waar je jezelf in een stand of presentatie neerzet als een concept. Dat vond ik echt geweldig om te doen.

    Wat is je favoriete vak?

    Een favoriet vak hing bij mij vooral samen met de docent. Degenen die mij konden inspireren, daar vond ik het ’t leukst. Ik wist altijd wel een docent om te praten een mooi verhaal uit de praktijk te vertellen in plaats van de lesstof te behandelen. Ik zat altijd in de klas, vond het leuk op school, had vaak goede gesprekken en discussies met de docenten over hun vak. Sommige discussies duren zelfs nu nog steeds voort, voor de grap. Of ‘kaas’ nu een merknaam is of niet, bijvoorbeeld.

    Wat is het belangrijkste dat je hebt geleerd in jaar 4?

    Het belangrijkste dat ik geleerd heb is, dat je niks alleen doet. Je werkt altijd ergens naartoe met een team. Dat heb ik vooral ook geleerd door de commissies waar ik in zat. Ik heb excursies georganiseerd en reizen naar Berlijn, Parijs en Kopenhagen, twee wintersport-trips en ik heb twee jaar een groot afstudeerfeest mee georganiseerd. Om hier allemaal tijd voor te hebben, heb ik wel twee jaar over mijn tweede jaar gedaan.

    Ik heb een scriptie geschreven voor Smeck, de uitkomst van het onderzoek was ook voor Beun Creatives te gebruiken, maar dat moest ik herkansen. Toen ben ik een paar maanden lang parttime gaan werken voor mijn oude meewerkstage bureau BrandBase, een merkactivatiebureau in Amsterdam. Hier was ik drie dagen aan het werk als junior projectmanager. De resterende twee dagen werkte ik thuis aan mijn scriptie. Zonder dat ik het doorhad,, heb ik daar ontzettend veel geleerd. Vooral plannen, begrotingen maken en van deadline naar deadline racen.

    Waar ben je trots op?

    Beun Creatives, daar ben ik trots op. Trots op wat we in twee jaar tijd hebben opgebouwd, waar we nu staan, wat we doen en dat we een aanhang hebben van zeventig vrijwilligers die voor ons werken. En we zijn met niks begonnen. Het heeft ons overrompeld. We hadden heel hard gewerkt en in april dit jaar was het rustig en dachten we nog: “Het was leuk, maar we stoppen er gewoon mee.” En ineens zat de hele zomer vol. We hebben de productie gedaan voor de Desperados Roadshow en eerder dit jaar waren we met veertig vrijwilligers op Paaspop. We hebben entertainment-items als Bierpong XXL, Bakfiets Twister en Splash: een zwembad van 5 x 10 meter compleet met strandstoelen en een eigen barretje. Daarvoor stonden ze deze zomer op de festivals echt voor in de rij.

    Hoe is het contact met docenten?

    Ik vond het contact met docenten altijd super. Ik hield van de mooie verhalen over hun ervaringen en zocht het contact steeds op. Je kunt er zoveel van leren om buiten de lessen om met docenten te praten. Het heeft ook de nodige connecties opgeleverd, omdat docenten je goed kenden en ze altijd bereid zijn je te helpen.

    Wat ga je nooit meer vergeten van je opleiding?

    Alle commissies en alle vrienden die ik gemaakt heb door de jaren heen, de feestjes, de reisjes en de docenten. De hele sfeer op school vond ik super. Mijn prioriteit lag echt bij de opleiding en dat heeft alleen maar positief uitgepakt.

    Waarvoor wil je heel hard werken?  

    Ik wil heel hard werken voor Beun Creatives, zodat het uitgroeit tot een bedrijf waar we met zijn drieën fulltime kunnen werken en er goed van kunnen leven. En dat we op mooie festivals als bijvoorbeeld Lowlands een hele area mogen aankleden. Maar ook dat we iets moois voor een merk mogen bouwen rondom een marketingstunt bijvoorbeeld.

    Wat ga jij bijdragen aan de creatieve industrie

    Met Beun Creatives dragen we bij aan de creatieve industrie door mensen op festivals te entertainen met randactiviteiten die we zelf verzinnen, bouwen en aankleden. Dat is onze core business.

    [Interview september/oktober 2018]

    Sfeerafbeelding Fontys