Sprint naar content
Placeholder for Fontys video
Een deel van de colleges wordt opgenomen. Zo kun je tijdens een trainingskamp de lessen buiten school(tijden) alsnog volgen."
 

Opbouw

Opbouw van Commerciële Economie aan de Johan Cruyff Academy Tilburg:

In het eerste jaar maak je (in overleg met je studiecoach) je eigen rooster die zo optimaal mogelijk past bij jouw trainingsschema. Het aantal contacturen in de week varieert tussen de 16 en 20 uur. Op schooldagen heb je kennislessen, vaardighedenworkshops, Engels, SPECO pro en werk je aan projecten. We nemen een deel van de colleges op. Ook kun je colleges online bij te wonen als je vanwege reisafstand in combinatie met je trainingsschema fysiek niet op school kunt zijn. Op die manier kun je tijdens een trainingskamp de lessen buiten school(tijden) alsnog volgen. In de werkcolleges, die wel klassikaal zijn, pas je de theorie toe in diverse sportcases.

Dit studiejaar staan de volgende onderwerpen centraal: sportmarketing, sales en accountmanagement, online marketing en sportmanagement.

De kennislessen en vaardighedenworkshops worden in de klas gegeven door docenten. Daarna ga je in de projecturen samen met je projectgroep onder begeleiding van je coach aan de slag. Daarin gebruik je de kennis en vaardigheden uit de lessen. Doordat de opleiding persoonlijk en coachend onderwijs biedt, staan docenten en studenten dicht bij elkaar. Dit betekent goede begeleiding en alle ruimte voor jouw vragen.

Verder krijg je regelmatig gastlessen van oud-studenten en andere professionals uit de sportwereld. Ook bezoeken we sportorganisaties en grote sportevenementen.

Met het vak SPECO pro ontwikkel je soft skills zoals bijvoorbeeld: plannen en organiseren en het geven en ontvangen van feedback. Verder vergroot je jouw kennis van de sportwereld.

Naarmate je verder komt in de opleiding krijg je meer verantwoordelijkheid en regie over jouw eigen leerproces. Zo leer je steeds zelfstandiger werken.

In het tweede jaar kom je meer te weten over social marketing en activatie. Je werkt in een project van een betaald voetbalorganisatie. Onderwerpen die centraal staan zijn sportsponsoring, sportevents, fanengagement en Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen.

In de tweede helft van het tweede jaar ga je stage lopen of een minor volgen.

Werken op een stageplek is de perfecte manier om het werkveld van de sportmarketeer te leren kennen. Je loopt stage bij een (sport)organisatie naar keuze. Een stage in het buitenland is ook mogelijk. Bij het vinden van een stageplek kun je rekenen op het uitgebreide netwerk van oud-studenten en andere professionals in de sport.

Ook kun je kiezen om eerst een minor te volgen binnen of buiten Fontys of zelfs in het buitenland bij een van onze partneruniversiteiten.

In het derde jaar ga je het eerste half jaar stage lopen als je in het tweede jaar een minor hebt gevolgd. En als je in het tweede jaar al op stage bent geweest dan volg je een minor naar keuze.

In de tweede helft van het derde jaar ga je je verder specialiseren in de richting van jouw interesses. In de projecten leer je over business modelling, consumentengedrag en strategische marketing.

Het laatste jaar staat in het teken van afstuderen. In het begin van dit jaar ga je jezelf verder specialiseren in een bepaald kennisgebied, zodat je jezelf verder kunt ontwikkelen in een richting waarin jouw interesses liggen. Dit doe je door te werken aan vraagstukken in de praktijk bij een afstudeerorganisatie naar keuze.