Malta

Studiereis 13 tot en met 17 november 2017

Deze week zijn 25 Commerciële Economie en Commerciële Economie Leisure Management studenten in Malta. Dit in het kader van 'Global Business Development Manager' - semester 7.

Dag 1

Maandag 13 november zijn wij met een groep van 25 CE/CELM studenten vertrokken van Vliegveld Zaventem naar Malta. Voor veel studenten betekende dit vroeg opstaan en vervolgens een lange autorit naar Brussel. Keurig op tijd waren alle studenten op de afgesproken plaats en liepen we probleemloos door de douane naar de gate waar de Boeing van Ryanair al op ons stond te wachten. De vlucht naar Malta verliep vlekkeloos en precies op tijd zijn we geland. In de aankomsthal werden we opgevangen door een medewerker van AM Languages en na een korte rit met de bus werden we voor de deur van ons hotel afgezet.

Soepeltjes (maar niet heus) werden we ingecheckt en kregen we de sleutels voor de kamers. Dat de indeling niet geheel, of beter gezegd, geheel niet, overeenkwam met de voorkeuren van onze studenten namen we even voor lief. Uiteindelijk zijn alle koppeltjes voor een korte opfrisbeurt naar de kamers gedirigeerd waarna er nog wat tijd was om de nabije omgeving van het hotel te verkennen.

Om 16.30 uur sharp werden we met alle egards ontvangen door de staff van AM Languages, onze contactpersonen op Malta. De studenten hebben een presentatie gekregen van de Marketing Managers van Coca Cola en Corinthia Hotels. Verdeeld over 5 groepen zal voor deze organisaties een stevige marketingopdracht worden uitgewerkt waarna op vrijdag de presentatie bij deze bedrijven volgt.

Na een gezellig diner in een restaurant aan zee werd nog een drankje genuttigd in een bruisende kroeg nabij het hotel. De leiding gaf het goede voorbeeld door op tijd in de veren te duiken en de studenten beloofden hetzelfde te doen aangezien er voor dag 2 een intensief programma wacht. Meer daarover morgen.

Dag 2

Dinsdag 14 november. Fris en fruitig stonden de studenten om 10.00 uur klaar voor een informatieve rondleiding door het stadje Sliema. Vanaf het hotel voerde de wandeling langs verschillende interessante bezienswaardigheden langs oevers van de baai van Sliema, vrij vertaald “vredige haven”. Dat Nederlanders een onderzoekend volk zijn bleek al snel want vanuit verschillende etablissementen werden onze studenten met een blik van herkenning begroet. De toer eindigde bij het uitzicht punt op Valetta en het moderne winkelcentrum.

De middaguren werden gevuld met Engelse les waarin in groepen gewerkt werkt aan “presentation skills” in het kader van de opdrachten voor de bedrijven. Inmiddels regende het pijpenstelen en na de lunch stortten de studenten zich op de voorbereiding van de geplande bedrijfsbezoeken op woensdag. Vroeg in de avond werd met elke groep de voortgang van de opdracht besproken.

Dag 3

Woensdag 15 november. Vandaag hebben we een bezoek gebracht aan Coca Cola en het Corinthia Hotel. Bij Coca Cola werden we rondgeleid door Abigail die enthousiast vertelde over de historie van Coca Cola op Malta. Drie informatieve filmpjes verder waren de studenten volledig op de hoogte van de historie, productie en distributie van Coca Cola op Malta. Diverse studenten grepen de gelegenheid aan om zo veel mogelijk gedetailleerde informatie te vergaren om op vrijdag een zo goed mogelijk plan te kunnen presenteren.

Vervolgens werd een bezoek gebracht aan het Corinthia Hotel waar de studenten in een prachtige zaal werden bijgepraat over de historie van dit 5 sterren hotel. Vier stagiaires waarvan 2 uit Nederland en 2 uit Algerije en een masseuse gaven inzicht in de marketing en sales activiteiten van het hotel en de manier waarop de medewerkers van het hotel  de gasten van een onvergetelijke vakantie laten genieten. De rondleiding was indrukwekkend; prachtige ruime kamers, ruime vergaderzalen en diverse zwembaden met de zee op een steenworp afstand. Ook na deze presentatie en rondleiding maakten studenten gebruik van de gelegenheid om vragen te stellen.

De middag was ingeruimd om aan de opdrachten te werken en de dag werd afgesloten met een gezellig diner.

Dag 4

Op donderdag stond een bezoek aan een glasblazerij en de historische plaatsen Mdina en Rabat op het programma. Het was vrij rustig in de bus en Iris, Ernest en ik trokken direct de meest voor de hand liggende conclusie dat de studenten op woensdagavond kennelijk lang waren doorgegaan met het uitwerken van de opdrachten. Joe, onze gids, bleek bijzonder goed op de hoogte van de historische feiten (altijd handig voor een gids).

Eerst werd een glasblazerij bezocht en het was indrukwekkend om te zien hoe handig een bol heet glas in “no time” werd omgevormd tot een prachtige glazen bloem of zwaan. Ook mooi om te zien hoe onze studenten oprecht geïnteresseerd het proces volgden en dit vastlegden op foto en video. Uiteraard was er ook een winkel waar de bijzonder mooie producten verkocht werden.

Na dit bezoek vertrokken we richting Mdina. Mdina is de oude hoofdstad van Malta en gesticht rond 800 voor Christus. Oorspronkelijk vormden Mdina en Rabat één stad maar na de val van het Romeinse rijk werd een deel van de stad ommuurd om de stad beter verdedigbaar te maken. Het deel dat buiten de muren bleef kreeg de naam Rabat. Joe leidde ons rond en overspoelde ons met leuke wetenswaardigheden tot we op het hoogste punt van de stad kwamen. Vanaf die plek hadden we uitzicht over vrijwel geheel Malta. Het was inmiddels lunchtijd en ieder kreeg de tijd om op eigen gelegenheid Mdina te bezoeken. Ernest en ik kozen voor om de kerk te gaan bekijken en vervolgens hebben we een bijzonder leuke en informatieve film over “The Knights of St. John” bekeken. Rond 13.00 uur vertrokken we weer richting Valetta en zijn de studenten weer aan de slag gegaan met de opdrachten. Op vrijdagochtend stond namelijk de presentaties van de uitgewerkte opdrachten bij AM Languages op het programma. De dag werd afgesloten met een heerlijke BBQ op het dak van AM Languages. De Sangriá en het bier zorgden er voor dat de studenten, en onder lichte druk van de studenten, ook Iris, Ernest en Frank zich in staat achtten deel te nemen aan de Maltese versie van het oer-Hollandse koekhappen en het Egyptische mummificeren. De foto’s hiervan zullen we ter bescherming van alle direct betrokkenen niet breed verspreiden.

Dag 5

“The moment of truth”. Om 10.00 uur werden we wederom ontvangen bij AM Languages waar een klaslokaal in gereedheid was gebracht voor de presentaties. Naast de Fontys delegatie waren vertegenwoordigers van Coca Cola, het Corinthian Hotel en twee docenten van AM Languages aanwezig. Al snel werd duidelijk dat de studenten op een bijzonder serieuze wijze aan de slag waren gegaan met de opdrachten. In duidelijke, mooi uitgewerkte presentaties werden de resultaten van het marktonderzoek gepresenteerd waarna ook adviezen voor verbetering werden toegelicht. Duidelijk was dat de opdrachtgevers onder de indruk waren van de resultaten en deze intern zouden gaan bespreken om de verbeterpunten door te voeren. Ook vermeld mag worden dat Iris, Ernest en ik bijzonder trots waren op onze studenten. Na afloop werden alle studenten verrast met een “Certificate  of Attendance”.

’s Middags hebben de studenten voor een laatste keer kunnen genieten van een onverwacht zomerse dag maar werden net zo onverwacht getrakteerd op een fikse regenbui. Om 16.30 uur vertrokken we naar het vliegveld en werden Iris, Ernest en ik in de bus, door Dominique namens alle studenten, uitgebreid in het zonnetje gezet met als toegift een cadeau in de vorm van een flesje BAJTRA likeur met bijbehorend likeurglas en ansichtkaart. Allemaal niet nodig natuurlijk maar wel erg gewaardeerd! Na een meer dan voorspoedig vlucht zette we voet op Belgische bodem. Er werd uitgebreid afscheid van elkaar genomen waar hier en daar een traantje weggepinkt diende te worden.

Al met al was het een zeer geslaagde studiereis waar studenten, maar ook Iris, Ernest en ik, met plezier op terug zullen kijken.

Vriendelijke groeten,

Frank Vogels, Iris van Hest en Ernest van Wijk
Docenten Fontys Hogeschool Economie en Communicatie

Sfeerafbeelding Fontys Sfeerafbeelding Fontys Sfeerafbeelding Fontys Sfeerafbeelding Fontys Sfeerafbeelding Fontys Sfeerafbeelding Fontys Sfeerafbeelding Fontys Sfeerafbeelding Fontys Sfeerafbeelding Fontys