Inhoud opleiding

Elk studiejaar telt 4 periodes waarin een beroepsrol en thema in de wereld van sport en sportbusiness centraal staan. Hierdoor krijg je een goed beeld van de gehele business. Zowel de profit als non-for zijde komen aan bod. Tijdens je studie pas je jouw kennis direct toe tijdens projecten voor echte opdrachtgevers uit de sportwereld.

Hoe krijg je les: projectmatig met echte praktijkcases

Je krijgt kennis aangereikt in colleges en je werkt in workshops aan het versterken van je vaardigheden. Wat je daarbij leert pas je direct toe in je projectopdracht. Deze opdracht krijg je aan het begin van de periode van een echte sportorganisatie. Dit vraagstuk pak je niet alleen aan, maar samen met een projectgroep en onder begeleiding van je projectcoach. Daarnaast krijg je gastlessen van bekende mensen uit de sport, bezoek je interessante sportorganisaties en ga je naar grote sportevenementen.

Toetsen

Elke periode krijg je één grote kennistoets, waarin je laat zien hoe je theoretische kennis is van diverse vakken. In dezelfde periode werk je aan een groot project, dat je afsluit met bijvoorbeeld een bedrijfspresentatie van je sportmarketingplan, sponsorplan of campagne. We toetsen ook op vaardigheden, zoals presenteren, debatteren en creativiteit. Je wordt toegelaten tot leerjaar twee als je alle studiepunten van het eerste jaar hebt behaald.

Personal Branding

Naast onderwijs bieden we je nog iets bijzonders. Namelijk de kans om je eigen ontwikkeling vorm te geven en je passie te volgen. Dat doen we via Personal Branding. Personal Branding is hét programma voor SPECO studenten die zich willen onderscheiden en ontwikkelen naast de studie. Dat gebeurt door middel van verschillende activiteiten, zoals gastcolleges en workshops. Je leert jezelf profileren en 'branden'.

Heb jij een passie voor sport? Raak jij gefascineerd door sportmerken? Haal jij alles uit jezelf en werk je graag in teams?
Maak dan kennis met SPECO Sportmarketing!
  • Opbouw

    Opbouw

    SPECO Sportmarketing bestaat uit 4 studiejaren die elk bestaan uit 4 periodes. Elke periode staat een ander thema centraal.

    Hoeveel uren per week ben je met je studie bezig?

    • 18 uur projectwerk, inclusief begeleiding
    • 12 uur les
    • 10 uur zelfstudie

    Hoe is de studie ingedeeld?

    Theorie
    25%
    Zelfstudie
    25%
    Praktijk
    50%

    In de praktijk kunnen de uren en percentages afwijken.

    Het eerste jaar

    Tijdens deze periodes is er aandacht voor kennis én vaardigheden om je voor te bereiden op praktijksituaties en je te helpen bij projecten. De thema’s die centraal staan zijn Sportmarketeer, Verenigingsadviseur, Commercieel Medewerker en Sponsor manager. Daarnaast besteed je tijd aan Engels, ICT en je persoonlijke ontwikkeling.

    Het tweede jaar

    Dit jaar besteed je extra aandacht aan je persoonlijke ontwikkeling en je functioneren in groepen. Je gaat je nu ook voorbereiden op je stage. Je gaat aan de slag met de thema’s Online Marketeer, Sportbeleidsmedewerker, Marketingmanager en Eventmanager. Dit jaar besteed je extra aandacht aan je persoonlijke ontwikkeling en je functioneren in groepen.

    Het derde jaar: stage en minor

    Werken op een stageplek is de perfecte manier om het werkveld van de sportmarketeer te leren kennen. Daarom loop je dit jaar stage bij een (sport)organisatie. Om je verder te specialiseren in een vakgebied naar keuze, volg je in het derde jaar ook een minor. Een minor kun je volgen binnen of buiten Fontys of zelfs in het buitenland bij een van onze partneruniversiteiten.

    Het vierde jaar staat alles in het teken van je afstuderen

    Het laatste jaar staat in het teken van de afstudeerstage en de bijbehorende scriptie. Je afstudeerstage draait om onderzoek en advies. Je gaat aan de slag met een probleemstelling of vraagstuk van een echt (sport)bedrijf- of een echte (sport)organisatie. Ook is deze stage de ultieme kans om relaties te leggen met potentiële werkgevers. Verder bieden wij je in de eerste 2 periodes van dit jaar de mogelijkheid om een specialisatie (keuzevak) te volgen binnen de opleiding, zodat je jezelf verder kunt ontwikkelen in een richting waar jouw interesses liggen.

  • Struikelvakken

    Specifieke struikelvakken zijn lastig te benoemen. Waar de ene student makkelijk door een vak wandelt, heeft de ander wat extra begeleiding nodig. Dat laatste geldt in het geval van de opleiding SPECO Sportmarketing vooral voor de vakken Nederlands (taalvaardigheid), Engels en Bedrijfseconomie.

    Als je denkt dat dit ook voor jou geldt of als je merkt dat je bij deze of andere vakken wel wat extra hulp kunt gebruiken: trek aan de bel. We geven je graag extra uitleg.

  • Studiebegeleiding

    Hulp bij je ontwikkeling tot sportmarketeer

    Vanaf dag één krijg je een persoonlijke studieloopbaanbegeleider (slb'er) toegewezen. Hij of zij volgt en begeleidt jou tijdens je opleiding en beantwoordt vragen over je studie, je leerstijl of je persoonlijke studievoortgang. Daarnaast voer je regelmatig gesprekken over je persoonlijke ontwikkeling als professional (via personal branding) en bij het maken van de juiste (studie)keuzes. Kortom, je slb'er is jouw eerste aanspreekpunt voor vrijwel alle studie gerelateerde zaken.

    Sfeerafbeelding Fontys
    Je kunt rekenen op veel individuele aandacht en begeleiding.
  • Studie in cijfers
    Een studie kiezen die echt bij jou past kan lastig zijn. Het is dan ook goed om te weten hoe studenten hun opleiding beoordelen en hoe er landelijk over gedacht wordt.

    Bij Fontys vinden we eerlijke voorlichting heel belangrijk, want we zien graag dat je op de juiste plek terechtkomt. Daarom vind je hieronder een handig overzicht, waarin je snel ziet hoe de opleiding scoort ten opzichte van het landelijke gemiddelde. Zie de toelichting voor meer informatie.
    Studie in cijfers informatie kaart
  • Typerend voor deze opleiding
    • Actueel en gericht op de sportbusiness;
    • Jouw persoonlijke ontwikkeling staat centraal;
    • Betrokken en ervaren docenten uit het werkveld;
    • Uitgebreide expertise van sportbusiness, SPECO bestaat al 25 jaar;
    • Actieve studievereniging SRS;
    • Grote actieve alumnivereniging B.V.V.S., met een landelijk netwerk in het sportbedrijfsleven;
    • Activiteiten zoals symposia, etiquettediner en een honours program.
    Sfeerafbeelding Fontys

  •   SPECO: welke smaak past bij jou?

    SPECO Sportmarketing

    Sfeerafbeelding Fontys

    Als je SPECO Sportmarketing studeert, wordt je opgeleid voor functies als sportmarketeer, sponsordeskundige, accountmanager of marketingcommunicatiespecialist. Je houdt je bijvoorbeeld bezig met vraagstukken op het gebied van sponsoring, evenementen, marketing, marketingcommunicatie, sales en sportbeleid. Lees meer...


    SPECO Sportcommunicatie

    Sfeerafbeelding Fontys

    Liggen je interesses meer in de communicatie- of mediawereld? Dan is SPECO Sportcommunicatie iets voor jou. Je wordt opgeleid tot een communicatie- of mediadeskundige in de sportwereld. Je zorgt bijvoorbeeld voor de reclame en pr rond een sportmerk, een atleet of sportevenement. Denk hierbij aan functies als social media redacteur, persvoorlichter of communicatiemanager. Lees meer...