Sprint naar content

WhatsApp met Calvin

Student Commerciële Economie (Eindhoven)

Hulp nodig? Stuur mij een appje

WhatsApp met Ichraq

Student Commerciële Economie (Tilburg)

Hulp nodig? Stuur mij een appje

WhatsApp met Kai

Student Commerciële Economie (Venlo)

Hulp nodig? Stuur mij een appje

 

Opbouw

Je kunt de hbo Commerciële Economie volgen in Eindhoven, Tilburg of Venlo. Informatie over de opzet en opbouw van deze opleiding vind je hieronder per stad én studiejaar.

Wanneer je Commerciële Economie gaat studeren in Eindhoven kun uit vier afstudeerrichtingen kiezen om je verder te specialiseren tijdens deze brede opleiding. Je kunt kiezen uit:

  • Branding & Communication
  • Concept Design & Leisure
  • Digital & Data
  • Sales & Accountmanagement

Propedeuse (1e jaar)

In het eerste jaar bestaan je weken uit de volgende verdeling:

  • 10-12 uur projectwerk
  • 18-24 uur les
  • 16-20 uur zelfstudie

Tijdens de opleiding Commerciële Economie wordt je breed opgeleid en heb je in de hoofdfase ruimte om jouw richting te kiezen. In het eerste jaar zul je vooral heel breed opgeleid worden zodat je kunt ontdekken wat je écht leuk vindt. In het eerste semester ga je een ondernemersplan schrijven met medestudenten. Met deze ervaring op zak ga je in het tweede semester een adviesplan schrijven voor een bedrijf dat je zelf gaat benaderen. In beide semesters volg je lessen, neem je deel aan tentamens en werk je aan projecten.

Tijdens het eerste jaar volg je onder andere deze vakken:

  • Marketing
  • Consumentengedrag
  • Algemene economie
  • Bedrijfseconomie
  • Sales
  • Business management
  • Engels
  • Marktonderzoek
  • E-marketing

Naast je studie heb je de mogelijkheid om deel te nemen aan extra curriculaire masterclasses en activiteiten. Daarnaast kun je vanaf het tweede jaar van je studie voor extra uitdaging kiezen door deel te nemen aan het Honours Programme. Meer daarover lees je op de pagina van de FEC Talent Academy.

2e jaar

In de eerste helft van het tweede studiejaar maak je kennis met de vier afstudeerrichtingen Branding & Communication, Concept Design & Leisure, Digital & Data en Sales & Accountmanagement. Dit gebeurt aan de hand van praktijkopdrachten, inspiratiecolleges en educatieve games. Je gaat op zoek naar vaardigheden die je graag verder wil ontwikkelen. Je wordt hierin intensief begeleid door een Personal Coach.

Tijdens Personal coaching ga jij op zoek naar jouw belangrijkste talent of zelfs talentén. Met deze kennis rondom je talent kom je erachter welke vaardigheden jou liggen en kun jij gericht gaan kiezen binnen het brede beroepenveld van een Commercieel Econoom. Daarnaast bieden de Personal coaches jou een steun in de rug en geven ze je overzicht en inzicht tijdens de intensieve hoofdfase van deze opleiding.

Met “develop my skills” krijg je ook zicht op welke richting bij jou past, waarin je zelf kiest in welke skills jij je wil verdiepen. Wil je bijvoorbeeld een extra taal leren, je verdiepen in photoshop of meer weten over growth hacking? In het onderdeel “develop my skills” kan dat! Dit alles ter voorbereiding op de stage die je in het tweede of derde studiejaar loopt.

3e jaar

Je derde jaar start met een stage of een minor (afhankelijk van de keuze die je in het tweede jaar hebt gemaakt). In de tweede helft van dit jaar start je met een afstudeerrichting. Nadat je in de eerste twee jaar een brede basis hebt gelegd, werkervaring hebt opgedaan tijdens een stage en een minor hebt gevolgd, is het nu tijd om je te gaan specialiseren. Je werkt veel in projectgroepen aan echte opdrachten uit het bedrijfsleven. Naast de vakken en vaardigheden die bij jouw afstudeerrichting horen, volg je ook nog enkele vakken die iedere student van de opleiding volgt.

De specialisaties zijn als volgt:

Branding & Communication

In de afstudeerrichting Branding & Communication ontdek je de wereld van het bouwen aan merken. Met de kennis en vaardigheden die je hier opdoet, werk je aan de identiteit en het imago van een merk. Aan de hand van theorie- en praktijkopdrachten leer je over creatieve communicatiecampagnes, waarbij er veel aandacht uitgaat naar de klantreis, de merkpositionering en -propositie en de media en middelen die je kunt inzetten voor de campagne. Je wordt uitgedaagd om creatieve concepten te bedenken, budgetteren, uitvoeren en evalueren.

Concept Design & Leisure

In de afstudeerrichting Concept Design & Leisure ligt de nadruk op conceptontwikkeling, design, (event-)organisatie en de realisatie van experiences. Belevingen worden hoe langer hoe belangrijker, iets waar deze afstudeerrichting slim op inspeelt. Je leert hoe een commerciële organisatie zich op unieke wijze onderscheidt en weet de perfecte valuefit te creëren tussen organisatie en consument. Je gaat de markt bewerken mét beleving. Dit kan in het leisure werkveld tot uiting komen, maar ook in vele andere branches.

Digital & Data

De continu veranderende wereld van digitale marketing staat centraal in de afstudeerrichting Digital & Data. We bereiden je in deze afstudeerrichting voor op een job als bijvoorbeeld digital marketeer of data analist. We maken gebruik van tools die in het werkveld veelvuldig worden ingezet. Met de afstudeerrichting Digital & Data ontwikkel je dus niet alleen je analytische, maar ook je commerciële skills.

Sales & Accountmanagement

Sales & Accountmanagement bereidt je perfect voor op een (internationale) commerciële functie op managementniveau. Je beschikt over een brede kennis van het werkveld en je hebt een accurate en flexibele werkhouding. We leren jou een gezonde omzet voor je bedrijf te realiseren, waarbij je on- en offline marketing en sales afstemt op de behoeften en het koopgedrag van je klanten, zonder je team daarbij een ongezonde prestatiedruk op te leggen.

4e jaar

Tijdens het afstudeerjaar vervolg je het werken en verdiepen in je afstudeerrichting. Je verwerft zelf opdrachten voor bedrijven of onderzoeksgroepen waarbij je gedurende het schooljaar zelfstandig of in kleine groepen werkt aan diverse opdrachten waarmee je je portfolio bouwt en je competenties gaat bewijzen. De twee semesters van dit schooljaar worden beide afgesloten met een assessment.

Als het goed is ben je na het vierde studiejaar afgestuurd. Maar, wat dan? Joost en Roos nemen je mee in de mogelijkheden die je hebt na je hbo opleiding Commerciële Economie:

Maak kennis met de opleiding Commerciële Economie Tilburg

1e jaar

In het eerste jaar draait alles om wennen aan het studeren op het hbo en het verkennen van het vakgebied marketing en sales.

We gaan het eerste jaar van start met een week vol leuke teambuildingsactiviteiten. Zo leer je de andere studenten goed kennen. Dat is belangrijk omdat je samen met je medestudenten een leergemeenschap vormt. Samenwerken en samen leren zijn hierbij heel belangrijk voor een succesvolle en leuke studietijd.

Ons onderwijs bestaat uit persoonlijke coaching en leren door te doen. Je werkt al vanaf het eerste jaar aan echte marketing en sales praktijkopdrachten.

Hoe ziet jouw week eruit?
  • We hebben een vast blokkenrooster. Dat betekent dat je op maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag onderwijsactiviteiten hebt op school, van 9.30 uur tot 12.30 uur. Deze onderwijsactiviteiten zijn verschillend: korte theorie-instructies door docenten, overleg over de theorie, samenwerken met je projectgroep, persoonlijke coaching, gastcolleges en bedrijfsbezoeken. Na 12.30 uur kun je alleen of in een groep zelfstandig doorwerken op school, maar dat mag ook ergens anders.
  • Op woensdag werk je samen met je projectgroep aan een praktijkopdracht, dit noemen we een “Business Challenge”, bij een opdrachtgever.
Wat ga je doen?

Ons onderwijs gaat uit van leerdoelen (leeruitkomsten). Dit zijn vakinhoudelijke leerdoelen, professionele leerdoelen en ook persoonlijke leerdoelen. Tijdens het uitvoeren van praktijkopdrachten verzamel je bewijsmateriaal waarmee je kunt aantonen dat je deze doelen hebt bereikt in je e-portfolio. Je startpunt hierbij is altijd de theorie. Studenten Janneke en Iva leggen in dit interview uit waarom je veel leert van de praktijkopdrachten.

We starten met een brede basis. Je maakt kennis met de theorie van marketing(communicatie), e-commerce, online marketing en sales. Ook leer je hoe je met een groep aan projecten kunt werken.

We brengen je in contact met het commerciële werkveld in de regio Tilburg. Dit doen we met gastcolleges, een rondleiding langs bedrijven in de regio (de 013-bedrijven-tour) en korte ontmoetingen (speeddates).

Daaruit komt de “Business Challenge”. Dit is een opdracht waarbij je met je medestudenten vraagstukken oplost voor echte bedrijven. Vanuit de praktijk vind je de juiste theorie en je leert deze direct te gebruiken. Je docent staat klaar om je goed te begeleiden. Studenten Pleun en Marit vertellen in dit interview over hun Business Challenge.

Persoonlijke ontwikkeling vinden we belangrijk. Als toekomstige commercieel econoom is jouw ontwikkeling in het commerciële vak belangrijk. Maar ook dat je je bewust wordt van jouw kwaliteiten en talenten, van jouw persoonlijke normen, waarden en visie en hoe je die kan inzetten in jouw rol als commercieel econoom met toegevoegde waarde. Tijdens het doen van projecten ontdek je deze talenten. Ook hierin word je persoonlijk en in een groep door onze docenten begeleid.

Happy Students

Vanaf het eerste jaar kan je deelnemen aan het team Happy Students. Dit is een online marketingbureau gerund door studenten uit verschillende leerjaren van de opleiding. De studenten werken twee tot vijf dagen in de week samen om ondernemers te helpen om hun online vindbaarheid te vergroten. Je doet hier veel kennis op en ontwikkelt je talent.

Wegens nog niet accepteren van de cookies is de YouTube video niet zichtbaar.

2e jaar en 3e jaar

Je bent nu klaar om te beginnen aan de hoofdfase van de opleiding. In deze fase werken we op dezelfde wijze als in het eerste jaar, met leerdoelen en een vast rooster. Je krijgt wel steeds meer vrijheid om eigen invulling te gaan geven aan jouw studie door praktijkopdrachten bij verschillende bedrijven. Zo ontdek je steeds beter welke branches je aanspreken en waar je interesses liggen.

Vanaf het tweede jaar werk je minimaal één à twee dagen per week bij de opdrachtgever en dit wordt steeds meer tijdens de studie. Studenten Luuk en Marieke vertellen in dit interview waarom ze het handig vinden om tijdens hun studie veel werkervaring op te doen.

Jij benut jouw commerciële talenten en kennis meer en meer en je groeit in de richting die jij interessant vindt. Je wordt hierbij intensief begeleid door de docenten van de opleiding. Iedere periode sluit je af met een portfolioshow waarin je je leerdoelen bewijst met kennisdocumenten en een beroepsproduct vanuit de praktijkopdracht.

Dit alles vraagt om een stuk Personal Leaderschip: Waar ligt je hart? Bij welke rol, branche, bedrijf en/of commercieel thema? Hier ligt de basis van jouw toekomstige rol en jouw visie als commercieel econoom.

Onze studenten ontwikkelen hun eigen specialisme. Student Koen vertelt in dit interview over zijn Business Challenge en wat hij heeft geleerd.

Start je liever je eigen bedrijf?

Ook dat kan. Wat je ook kiest, je kiest je eigen route, zoekt zelf opdrachtgevers en opdrachten die helemaal bij jou en je interesses passen. Uiteraard word je hierbij ondersteund door de docenten en onze werkveldactiviteiten.

Minor

In het derde jaar volg je een minor binnen of buiten Fontys om je te ontwikkelen in een interessegebied naar keuze. Het is ook mogelijk om een minor in het buitenland te volgen.

4e jaar

In het vierde jaar studeer je af. Bij een opdrachtgever naar keuze ga je een heel studiejaar aan de slag met de ‘Ultimate Business Challenge’. Daarnaast ben je bezig met het afmaken van je portfolio. Ook nu zijn de docenten steeds aanwezig om je te begeleiden.

Hierna ben je er echt klaar voor: je hebt voldoende bagage om de arbeidsmarkt met succes te gaan bestormen. Door jouw complete portfolio en de praktijkervaring die je de afgelopen vier jaren hebt opgedaan, is je CV al goed en heel professioneel gevuld.

Een indruk krijgen van wat je kan doen met de opleiding? Oud-student Simon Bongers vertelt je graag over zijn ervaringen na de opleiding.

1e jaar

In het eerste jaar bestaan je weken uit de volgende verdeling:

  • 8 uur projectwerk, inclusief begeleiding
  • 16 uur les: dit is maatwerk
  • 16 uur zelfstudie

Tijdens je eerste jaar krijg je de kans om je breed te oriënteren. Je leert waar in dit vakgebied je grootste kracht ligt. Veel projecten die je gaat doen zijn grensoverschrijdend, je gaat voor bedrijven in de grensregio aan de slag. Ook staat Venlo bekend om haar interculturele onderwijs, je ontmoet studenten en docenten uit verschillende culturen. Verder is er binnen de opleiding veel aandacht voor je Personal Professional Development (PPD) en komt het thema duurzaamheid vaker terug in het onderwijs. Overigens kun je deze opleiding in Venlo ook in het Engels volgen.

2e jaar

Vanaf het tweede jaar verdiep je je verder in specifieke marketingvaardigheden, zoals online marketing, marktonderzoek en branding. Een leerzaam onderdeel in het tweede jaar is ook het project Startup Factory. Dit is een project waarbij je op een realistische manier gedurende tien maanden te maken krijgt met de uitdagingen van een onderneming. Je werkt samen met studenten van andere opleidingen. Zo leer je al vroeg om samen te werken met verschillende disciplines.

3e jaar

In het derde jaar doe je nog meer praktijkervaring op. Een belangrijk deel van het jaar besteed je aan een stage. Je gaat 5 maanden lang aan de slag in het bedrijfsleven. Verder geef je via een minor richting aan je studie. Je volgt een specifiek lesprogramma of studeert 1 semester bij één van onze 125 partneruniversiteiten in het buitenland.

4e jaar

In het vierde studiejaar kan je kiezen uit verschillende marketingthema’s, zoals sport of eventmarketing. Tijdens je afstudeerfase ga je onder meer binnen een bedrijf een casus onderzoeken en uitwerken.

Bekijk hieronder het volledige curriculum van de opleiding:

In Venlo wordt deze opleiding ook in het Engels aangeboden. Wil je graag in het Engels studeren?