Inhoud opleiding

Inhoud

In de communicatiewereld kunnen de regels van vandaag morgen alweer anders zijn. Vanuit deze gedachte ontwerpen en organiseren we ons onderwijs. We investeren in innovatie en vervullen een voortrekkersrol op het gebied van nieuwe media. Onze opleiding laat zich kenmerken door hechte klassen en intensieve coaching, zodat studenten en docenten elkaars verhaal kennen. We werken altijd met crossmediale communicatiecases van échte opdrachtgevers, afkomstig van aansprekende merken. Daarbij laten we studenten nieuwsgierig om zich heen kijken, onderzoeken, experimenteren en analyseren. Smartphones, tablets en laptops gebruik je dagelijks.

Hoe krijg je les: colleges en workshops

Ieder studiejaar is verdeeld in 2 semesters. Ieder semester heeft zijn eigen thema en bestaat uit colleges, excursies en workshops. Alle lessen zijn onderdeel van dit thema zodat er duidelijke samenhang bestaat. Het semester sluit je af met een kennistoets en een assessment; een vraaggesprek met je docenten, waarbij je in de rol van een professional je capaciteiten aantoont.

Wanneer je in het eerste jaar aan de Propedeusenorm van 54 studiepunten voldoet, mag je door naar het volgende jaar. Om je P vervolgens te halen heb je 60 studiepunten nodig.

Projectmatig met echte praktijkcases

Alles wat je als student leert moet op korte termijn relevant zijn. Aan ‘dat is handig voor later’, heb jij als student niets. De kennis en vaardigheden die je bij ons opdoet pas je direct toe in projecten voor opdrachtgevers uit het beroepenveld. Op die manier oefen je de diverse beroepsrollen direct in de praktijk.

Persoonlijke studieloopbaanbegeleider

Vanaf dag één krijg je bij Fontys Economische Hogeschool Tilburg een persoonlijke studieloopbaanbegeleider, ook wel slb-er genoemd, toegewezen die jou tijdens je studie volgt en begeleidt. Bij hem of haar kun je terecht met vragen over je studie, je leerstijl of je persoonlijke studievoortgang. Je voert regelmatig voortgangsgesprekken met je slb-er en hij/zij helpt je bij jouw persoonlijke ontwikkeling en het maken van de juiste (studie)keuzes. Kortom: de slb-er is jouw eerste aanspreekpunt voor vrijwel alle studiegerelateerde zaken.

Media

Mensen

Merken

Worden dit jouw docenten?

De opleiding Communicatie heeft een eigen website, die wordt onderhouden door een studenten-assistent. Op deze site stellen de docenten van de opleiding zich aan je voor. Ben je benieuwd wie het zijn? Volg dan deze link.

  • Opbouw

    Opbouw

    Communicatie bestaat uit 4 jaren met elk 2 semesters. Ieder semester heeft een eigen thema en wordt afgesloten met een assessment, waarin je een campagne presenteert of een mediaplan beargumenteert.

    Hoeveel uren per week ben je met je studie bezig?

    • 20 uur les
    • 10 uur projectwerk
    • 15 uur zelfstudie

    Hoe is de studie ingedeeld?

    Theorie
    40%
    Zelfstudie
    20%
    Praktijk
    40%

    Het eerste jaar: communicatie en content

    De propedeuse kent 2 thema’s: Hello World! en Connecting the Dots. Hello World! geeft jou een kijkje in de communicatiewereld. Daarmee krijg je de kans om jezelf te introduceren in deze wereld. Het tweede semester draait om het produceren van content. Bij Connecting the Dots bedenk je samen met je projectgroep een multimediaal concept voor opdrachtgevers als BNN en Endemol. Je gaat dit eerste jaar ook met de hele klas op studiereis naar een Europese stad.

    Het tweede jaar: reclame en corporate communicatie

    Het tweede jaar krijg je deels in het Engels les. Dit jaar draait vooral om reclame en corporate communicatie. Je volgt colleges in onder meer:

    • Interne communicatie
    • Branding
    • Marketing communications
    • Global advertising
    • Concepting
    • Creativity
    • Media psychology.

    Ook in jaar twee ga je met je mede-studenten in een projectgroep aan de slag met een case voor een echt bedrijf. Een selecte groep studenten, de zogeheten honors studenten, gaan dit jaar op buitenland reis naar Singapore.

    Het derde jaar: oriëntatiestage en minor

    Het derde jaar loop je tijdens het eerste semester een oriënterende stage bij een (internationaal) bedrijf naar keuze. Het tweede semester is er ruimte voor verbreding of verdieping via een minor in het binnen- of buitenland.

    Het vierde jaar: afstuderen

    In het vierde jaar staat alles in het teken van het bedenken van een digitaal concept, je onderzoek en de bijbehorende scriptie.

    Honors program voor excellente studenten

    In het laatste jaar van de opleiding Communicatie Tilburg krijg je een kans om Amerika van dichtbij mee te maken. Deze studiereis is in de vorm van een honors program. Dat houdt in dat er een selecte groep studenten mee mag op basis van cijfers en motivatie.

    Honors Program

  • Struikelvakken

    Specifieke struikelvakken zijn lastig te benoemen. Waar de ene student makkelijk door een vak wandelt, heeft de ander wat extra begeleiding nodig. Dat laatste geldt in het geval van de opleiding Communicatie eigenlijk alleen in de eerste periode. En dan vooral voor de vakken Nederlands (spelling), Engels, Communicatietheorie en Omgevingsanalyse.

    Trek op tijd aan de bel

    Als je denkt dat dit ook voor jou geldt of als je merkt dat je bij deze of andere vakken wel wat extra hulp kunt gebruiken: trek aan de bel. We geven je graag extra uitleg. Incidenteel én structureel.​

    Extra aandacht voor spelling

    We vinden taal ontzettend belangrijk bij Communicatie, dus spelling is iets waar we op focussen. In het eerste jaar bieden we dan ook lessen spelling aan.Toch drukken we studenten op het hart om hier vanaf de start van de studie aandacht aan te besteden.

  • Specialisaties

    Minor in het derde jaar

    Na je stage kies je in het derde jaar een minor om je te specialiseren op een vakgebied naar keuze. Denk hierbij aan bijvoorbeeld Psychologie, Branding, Engelse Taal en Cultuur, Journalistiek, Recht, et cetera.


    Graphic Design

    Je kunt er ook voor kiezen om onze eigen, Engelstalige minor te volgen: Graphic Design! Dit is het combineren van tekst en beeld in allerlei communicatie-uitingen. Graphic Design wordt gezien als commerciële kunst die tegenwoordig niet meer weg te denken is. Kijk maar eens naar het logo van je favoriete jeans of de advertenties die voorbijkomen op je weg naar de supermarkt.

    Buitenland minor

    Er zijn ook tal van mogelijkheden om een half jaar een minor te volgen bij een van onze partneruniversiteiten in het buitenland. Parijs, Londen, Madrid, Barcelona, Berlijn; of juist liever wat verder weg en ga je voor een minor in Bangkok, Seoul of Kaapstad.

  • Stage en afstuderen

    Oriëntatiestage in het derde jaar

    Misschien wel het belangrijkste component van de opleiding Communicatie is de oriënterende stage in het derde jaar. Je zoekt zelf een bedrijf waar je een half jaar aan de slag mag als communicatiemedewerker en onderzoeker. Je gaat het vak Communicatie in de praktijk meemaken door mee te werken en gaat een onderzoeksvraagstuk van het bedrijf oplossen. Gedurende de gehele periode krijg je begeleiding van een van je docenten. Een docent die kan putten uit een fikse dosis eigen ervaring in de communicatiewereld.

    En dan: afstuderen in het vierde jaar!

    Na afronding van alle onderdelen van de opleiding ga je in het vierde en laatste studiejaar afstuderen. Je toont in een onderzoek aan dat je op strategisch niveau kunt optreden als communicatieprofessional op het gebied van bijvoorbeeld voorlichting, interne communicatie, social media of marketingcommunicatie.

  • Studie in cijfers

    Een goede studie kiezen die echt bij jou past kan lastig zijn. De keuze voor de opleiding en de plaats waar je die opleiding wilt gaan volgen heeft grote consequenties. Het is dan ook wijs dat je weet hoe studenten zelf hun opleiding beoordelen en hoe er landelijk over gedacht wordt.

    Fontys vindt eerlijke voorlichting heel belangrijk. Fontys ziet graag de juiste student op de juiste plek. Vandaar dat je hieronder een handig overzicht vindt, waarin je heel snel kunt zien hoe deze opleiding scoort ten opzichte van het landelijke gemiddelde. Voor meer informatie, zie de toelichting.

    Toelichting SiC mei 2017

    Sfeerafbeelding Fontys
  • Typerend voor deze opleiding
    • Persoonlijke benadering door vakkundige docenten
    • Brede keuzemogelijkheden
    • Uiterst innovatief onderwijs
    • Projecten voor echte (internationale) organisaties met een werkelijke vraag op communicatie- of mediagebied
    • Een eigen Honors Program met een studiereis naar de VS voor uitblinkers
    • Hoge studenttevredenheid en hoge ranking in studiekeuzegidsen
    • Je beschikt na de opleiding over knowhow, durf en enthousiasme voor het vak
    • Je bent klaar voor de communicatiewereld van morgen, hoe die er ook uitziet