Inhoud opleiding

Inhoud

In de communicatiewereld kunnen de regels van vandaag morgen alweer anders zijn. Vanuit deze gedachte ontwerpen en organiseren we ons onderwijs. We investeren in innovatie en vervullen een voortrekkersrol op het gebied van nieuwe media. Je komt terecht in hechte klassen en krijgt intensieve coaching, zodat jij en je docenten elkaars verhaal kennen. We werken altijd met crossmediale communicatiecases van echte opdrachtgevers. Je mag daarbij nieuwsgierig om je heen kijken, onderzoeken, experimenteren en analyseren. Je smartphone, tablet en laptop heb je dagelijks nodig.

Hoe krijg je les: colleges, workshops en praktijkcases

Een studiejaar is verdeeld in 2 semesters. Ieder semester heeft zijn eigen thema en bestaat uit colleges, excursies en workshops die allemaal samenhangen met dit thema. Elk semester sluit je af met een kennistoets en een assessment; een vraaggesprek met je docenten, waarbij je in de rol van een professional je kennis en vaardigheden aantoont.

Alles wat je als student leert is op korte termijn relevant. Aan ‘dat is handig voor later’, heb jij als student niet veel. Je past je opgedane kennis en vaardigheden direct toe in projecten voor echte opdrachtgevers uit het beroepenveld. Zo leer je de diverse beroepsrollen kennen en oefen je direct in de praktijk.

Media

Mensen

Merken

  • Opbouw

    Opbouw

    De opleiding Communicatie Tilburg bestaat uit 4 jaren met elk 2 semesters. Ieder semester heeft een eigen thema en wordt afgesloten met een assessment, waarin je een campagne presenteert of een mediaplan beargumenteert.

    Hoeveel uren per week ben je met je studie bezig?

    • 20 uur les
    • 10 uur projectwerk
    • 15 uur zelfstudie

    Hoe is de studie ingedeeld?

    Theorie
    40%
    Zelfstudie
    20%
    Praktijk
    40%

    Het eerste jaar

    Dit semester staat in het teken van het ontwikkelen van jezelf en jouw kennis omtrent het communicatievak. De eerste 7 weken krijg je voornamelijk klassikaal les en zullen er verschillende vakken aan bod komen die te maken hebben met de belangrijkste theorieën uit de communicatiewetenschap. Ook ga je kennis opdoen over economische en maatschappelijke omgevingsfactoren. Daarnaast houden we ons bezig met het ontwikkelen van creatieve en effectieve communicatiemiddelen. Je gaat het beroepenveld ontdekken en onderzoeken welke mogelijkheden er zijn in de communicatiewereld. Het centraal stellen van jouw persoonlijke onwikkeling gaat aan ons niet voorbij, maar je bent zelf verantwoordelijk voor je eigen leerproces. De eerste 7 weken van dit semester sluit je af met (individuele) tentamens en dossiers.

    Als je 60 studiepunten hebt behaald ontvang jij je propedeuse en mag je door naar het tweede jaar. Je mag per periode (of cluster) van de propedeuse één onvoldoende onderdeel compenseren, mits die onvoldoende niet lager is dan een 4.5 en het gemiddelde van die periode (of cluster) minimaal 5,5 is. Uitsluitend het propedeusejaar kent deze compensatieregeling.

    Het tweede jaar

    Het tweede jaar krijg je deels in het Engels les. Dit jaar draait vooral om reclame en corporate communicatie. Je volgt colleges in onder meer:

    • Interne communicatie
    • Branding
    • Marketing communications
    • Global advertising
    • Concepting
    • Creativity
    • Media psychology.

    Ook in jaar twee ga je met je mede-studenten in een projectgroep aan de slag met een case voor een echt bedrijf.

    Honors program voor excellente studenten

    In het tweede jaar krijg je ook de kans om Singapore van dichtbij mee te maken. Deze studiereis is in de vorm van een honors program. Dat houdt in dat er een selecte groep studenten mee mag op basis van cijfers en motivatie.

    Het derde jaar: oriëntatiestage en minor

    Het derde jaar loop je een oriënterende stage bij een (internationaal) bedrijf naar keuze. Je gaat het vak in de praktijk meemaken door mee te werken en een onderzoeksvraagstuk van het bedrijf op te lossen. Gedurende deze periode krijg je begeleiding van een docent die zelf een flinke dosis ervaring heeft in de communicatiewereld.

    Na je stage kies je een minor om je te specialiseren op een vakgebied naar keuze. Denk hierbij aan bijvoorbeeld psychologie, branding, engelse taal en cultuur, journalistiek et cetera. Er zijn tal van mogelijkheden om een half jaar een minor te volgen bij een van onze partner universiteiten in het buitenland. Denk hierbij aan Parijs, Londen, Bangkok, Seoul of Kaapstad.

    Minor Graphic Design

    Je kunt er ook voor kiezen om onze eigen Engelstalige minor Graphic Design te volgen. Deze draait om het combineren van tekst en beeld in allerlei communicatie-uitingen. Graphic Design wordt gezien als commerciële kunst die tegenwoordig niet meer weg te denken is. Kijk maar eens naar het logo van je favoriete jeans of de advertenties die voorbijkomen op je weg naar de supermarkt.

    Het vierde jaar: afstuderen

    Als je alle onderdelen van de opleiding hebt afgerond, ga je in het vierde en laatste studiejaar afstuderen. In een onderzoek toon je aan dat je op strategisch niveau als communicatieprofessional optreedt op het gebied van bijvoorbeeld voorlichting, interne communicatie, social media of marketingcommunicatie.

    Honors Program

  • Struikelvakken

    Specifieke struikelvakken zijn lastig te benoemen. Waar de ene student een vak makkelijk vindt, heeft de ander wat extra begeleiding nodig. Dat laatste geldt vaak in het geval van de opleiding Communicatie Tilburg, met name in de eerste periode. We merken dat het meestal gaat om de vakken Nederlands (spelling), Engels, communicatietheorie en omgevingsanalyse.

    Als je denkt dat je bij deze of andere vakken wel wat extra hulp kunt gebruiken: trek aan de bel. We geven je graag extra uitleg. Incidenteel én structureel.​

    Extra aandacht voor spelling

    We vinden taal ontzettend belangrijk bij Communicatie, dus spelling is iets waar we op focussen. In het eerste jaar bieden we dan ook lessen spelling aan. We drukken studenten op het hart om hier vanaf de start van de studie aandacht aan te besteden.

  • Studiebegeleiding

    Persoonlijke studieloopbaanbegeleider

    Vanaf dag één krijg je een persoonlijke studieloopbaanbegeleider (slb'er) toegewezen die jou tijdens je studie volgt en begeleidt. Bij hem of haar kun je terecht met vragen over je studie, je leerstijl of je persoonlijke studievoortgang.

    Je voert regelmatig voortgangsgesprekken met je slb'er en hij/zij helpt je bij jouw persoonlijke ontwikkeling en het maken van de juiste (studie)keuzes. Kortom: de slb'er is jouw eerste aanspreekpunt voor vrijwel alle studiegerelateerde zaken.

    Je kunt rekenen op veel individuele aandacht.
    Wij kennen je naam én je verhaal!
  • Studie in cijfers

    Een studie kiezen die echt bij jou past kan lastig zijn. De keuze voor je opleiding en de plaats waar je die wilt volgen heeft grote consequenties. Het is dan ook goed om te weten hoe studenten hun opleiding beoordelen en hoe er landelijk over gedacht wordt.

    Bij Fontys vinden we eerlijke voorlichting heel belangrijk, want we zien graag dat je op de juiste plek terechtkomt. Daarom vind je hieronder een handig overzicht, waarin je snel ziet hoe de opleiding scoort ten opzichte van het landelijke gemiddelde. Zie de toelichting voor meer informatie.

    Sfeerafbeelding Fontys
  • Typerend voor deze opleiding
    • Persoonlijke benadering door vakkundige docenten
    • Brede keuzemogelijkheden
    • Innovatief onderwijs
    • Projecten voor echte (internationale) organisaties met echte vragen op communicatie- of mediagebied
    • Een eigen Honors Program studiereis voor de uitblinkers
    • Hoge studenttevredenheid en hoge ranking in studiekeuzegidsen
    • Je beschikt na de opleiding over knowhow, durf en enthousiasme voor het vak
    • Je bent klaar voor de communicatiewereld van morgen, hoe die er ook uitziet

    Worden dit jouw docenten?
    Op deze site stellen de docenten van de opleiding zich aan je voor. Ben je benieuwd wie het zijn? Volg dan deze link.