Communicatie Tilburg

  • 4 jaar
  • Nederlands
  • Hbo-bachelor
  • Voltijd
Locaties: Tilburg

Ben jij geïnteresseerd in organisaties en hun gedrag? Lijkt het je wat om oplossingen te vinden voor mediavragen en innovatieve ideeën te vertalen naar een functioneel ontwerp of strategie en dit verder te ontwikkelen en realiseren? Dan is de opleiding Communicatie echt iets voor jou!

Over de opleiding

In de opleiding Communicatie staan media, mensen en merken centraal. Om deze relatie te begrijpen, werk je onder andere aan crossmediale communicatiecases van echte opdrachtgevers. Je kijkt om je heen, onderzoekt, experimenteert en analyseert. In een zoektocht naar het antwoord op de vraag: hoe gaan merken via media een relatie aan met mensen? 

Waarom de opleiding Communicatie?

  • Hoge studenttevredenheid en hoge ranking in studiekeuzegidsen
  • Projecten voor echte organisaties met echte vragen op communicatie- of mediagebied
  • Een eigen Honors Program-studiereis voor de uitblinkers
  • Persoonlijke benadering door vakkundige docenten

 

Wat ga je leren?

Welkom in de snel veranderende wereld van communicatie. Alles wat je als student leert, is op korte termijn relevant. Je bent als eerste op de hoogte van de nieuwste media en je leert hoe je een real life probleem aanpakt voor een bestaand bedrijf. 

  • Goede mix tussen theorie en praktijk
  • Vaardigheden: onderzoeken, organiseren, plannen, samenwerken, communiceren, creëren
  • Vakken: interne communicatie, branding, marketing communication, global advertising, concepting, creativity, media psychology
 
afspelen
 

Hoe ziet je week eruit?

Studeren is hard werken. Niet erg, als er maar afwisseling in zit. En dat zit wel goed bij de opleiding Communicatie. De ene keer volg je een hoorcollege over global advertising, de andere keer werk je met een projectgroep aan een case voor een bedrijf.  

 
 

Studie in cijfers

 
 
 
Deze opleiding
Landelijk gemiddelde
Tevredenheid
 
3,8 gemiddeld, 629 respondenten
3,7 gemiddeld, 3722 respondenten
Aantal eerstejaars
 
397
140
Lesuren per week
 
18-24
18-24
Door naar het tweede jaar
 
68%
64%
Diploma gehaald
 
Deze opleiding 45%
43%
 
HBO-bachelor of hoger 49%
48%
Doorstuderen
 
15%
13%
Arbeidsmarkt
 
-
werk op niveau
85%
werkloos
7%
van de werkende afgestudeerden
Bron: Studie in Cijfers Laatst bijgewerkt op 19-09-2019
sk123-logo-full
 

Toelatingseisen

  • Cultuur & Maatschappij met wiA of wiB, toelating wel mogelijk na behalen wiskundetoets
  • Economie & Maatschappij
  • Natuur & Gezondheid
  • Natuur & Techniek
  • Cultuur & Maatschappij
  • Economie & Maatschappij
  • Natuur & Gezondheid
  • Natuur & Techniek
  • Met een mbo-diploma (niveau 4) ben je direct toelaatbaar. 

    Na aanmelding bij Studielink ontvang je een uitnodiging voor het maken van: 

    • een toelatingstoets voor het vak M&O die je instapniveau en kennis meet.
    • de studiekeuzecheck die jouw persoonlijkheidskenmerken, interesse, motivatie en studie-aanpak meet. Deze online vragenlijst is onderdeel van toelatingsprocedure van alle studenten.

    De resultaten worden - voor zover mogelijk - meegenomen in het studiekeuzecheckgesprek waarin je een studiekeuzeadvies krijgt. Indien de toelatingstoets na het studiekeuzegesprek wordt gemaakt dan worden deze op een later moment teruggekoppeld. Zo weet je of de gekozen studie bij je past of wat je eventueel kan doen om deze passend te maken. Het studiekeuzeadvies vormt ook de start van jouw studieloopbaanbegeleiding bij Fontys. 

    Heb je vragen over de toelatingsprocedure? Of weet je niet precies in welke domein jouw mbo-opleiding  valt? Neem dan contact met feht@fontys.nl of bel met 088 507 72 22. 

Eén vak niet in jouw pakket? 
Heb je een havo- of vwo-diploma maar mis je een vak om aan de vooropleidingseisen te voldoen? Dan heb je bij Fontys de kans om alsnog te worden toegelaten bij de opleiding van jouw keuze door het behalen van een toelatingstoets.

Niet de juiste vooropleiding?  
Wil je starten met een Fontys-opleiding, maar heb je geen havo-, vwo- of mbo niveau 4-diploma en ben je 21 jaar of ouder? Dan kun je toelating aanvragen middels het toelatingsonderzoek 21+.   

Buitenlands diploma
Ben je in het bezit van een buitenlands diploma? Dan geldt als voorwaarde dat dit aan de Nederlandse normen voldoet. Daarnaast moet je over voldoende kennis van de Nederlandse taal beschikken. Neem contact met ons op om je diploma te laten waarderen. Contactgegevens vind je onderaan deze pagina.

 

Je bent als eerste op de hoogte van de nieuwste media en je leert hoe je een real life probleem aanpakt voor een bestaand bedrijf.”

 

Opbouw

In het eerste jaar bestaan je weken uit de volgende verdeling: 

  • 20 uur les
  • 10 uur projectwerk
  • 15 uur zelfstudie

Het eerste jaar staat in teken van het ontwikkelen van jezelf en je kennis rond het communicatievak. Je leert over de belangrijkste theorieën uit de communicatiewetenschap en je doet kennis op over economische en maatschappelijke omgevingsfactoren. Ook ontwikkel je creatieve en effectieve communicatiemiddelen. 

Het tweede jaar krijg je deels in het Engels les en staat in teken van reclame en corporate communicatie. Je volgt colleges over interne communicatie, branding, marketing communications, global advertising, concepting, creativity en media psychology. Daarnaast ga je met je medestudenten in een projectgroep aan de slag met een case voor een echt bedrijf. 

Honors program voor excellente studenten 
Ook krijg je de kans om een voet in Singapore te zetten. Deze studiereis is in de vorm van een Honors program, wat betekent dat er een select groepje studenten mee mag op basis van cijfers en motivatie. 

Het derde jaar loop je een oriënterende stage bij een (internationaal) bedrijf naar keuze. Je werkt deels mee en je lost een vraagstuk van het bedrijf op. Gedurende deze periode krijg je begeleiding van een docent die zelf een flinke dosis ervaring heeft in de communicatiewereld.

Ook doe je een minor om je te specialiseren in een vakgebied naar keuze. Denk bijvoorbeeld aan  psychologie, branding, Engelse taal en cultuur en journalistiek. Ook kun je een half jaar een minor volgen bij een van onze partneruniversiteiten in het buitenland, waaronder Parijs, Seoul of Kaapstad.

Of kies voor onze eigen Engelstalige minor Graphic Design. Deze minor draait om het combineren van tekst en beeld in allerlei communicatie-uitingen. Graphic Design wordt gezien als commerciële kunst die tegenwoordig niet meer weg te denken is. Kijk maar eens naar het logo van je favoriete jeans of de advertenties die voorbijkomen op weg naar de supermarkt. 

In het vierde jaar studeer je af. Met een onderzoek binnen jouw interessegebied laat je zien dat je op strategisch niveau kunt optreden als een échte marketing- en salesprofessional! 
 
 

Na je opleiding

Met een Communicatie-diploma op zak heb je knowhow, durf en enthousiasme en ben je sterk in theorie én praktijk. Klaar voor communicatiefuncties in alle hoeken van de samenleving. Je kunt aan de slag bij: 

  • Een televisieomroep, tijdschrift of reclame-, PR- of mediabureau
  • Als bijvoorbeeld communicatie-, PR- of marketingcommunicatiemedewerker

 

Noreen de Vaan, projectmanager bij reclamebureau Scheepens

"Ik heb het meeste geleerd van het projectmatig werken tijdens mijn studie en dat is precies wat ik nu tijdens mijn werk ook doe."

 

Meer weten over de opleiding Communicatie Tilburg

Tijdens een open dag kun je rondkijken, de sfeer proeven en presentaties bijwonen. En natuurlijk kun je in gesprek gaan met studenten en docenten.

Vanaf donderdag 30 januari kun je je aanmelden voor de open dag op zaterdag 21 maart.

Tilburg
21 mrt 2020
10:00 - 14:00 uur

Je studeert samen met andere scholieren een dag bij een opleiding. Voor deze groep is een speciaal programma samengesteld, zodat je een goed beeld krijgt van hoe de opleiding in elkaar zit. Je maakt kennis met studenten en docenten en je ervaart wat het studeren bij Fontys inhoudt. 

Tilburg
20 feb 2020
08:45 - 12:35 uur
Tilburg
02 apr 2020
08:45 - 12:35 uur

Tijdens een dagje meelopen word je gekoppeld aan een van onze studenten. Je volgt een aantal lessen, colleges en practica die bij de student op het programma staan voor die dag. Je maakt zo een gewone lesdag mee en kun je met studenten en docenten praten. Zij vertellen je graag wat de studie inhoudt en hoe het is om bij Fontys te studeren. 

Wil je weten hoeveel collegegeld je moet betalen voor deze opleiding? Ga dan naar de collegegeldmeter.
Houd naast je collegegeld ook rekening met kosten voor introductie, boeken, readers, excursies en computer.   
Op DUO kun je zien of je recht hebt op studiefinanciering of een studenten-reisproduct voor je OV-chipkaart. 

Stap 1: Je meldt je - uiterlijk 1 mei - aan via Studielink.
Raadpleeg regelmatig je berichten in je Studielink – dashboard.

Stap 2: Je doet de Studiekeuzecheck
De Studiekeuzecheck zorgt ervoor dat we je vanaf het begin begeleiding op maat kunnen bieden. Dat vergroot je kans op studiesucces. De studiekeuzecheck bestaat in ieder geval uit een digitale vragenlijst en een check-in gesprek met je opleiding. Tijdens het gesprek wordt het studiekeuzeadvies opgesteld en besproken. Uitgebreide informatie vind je op de Studiekeuzecheck, jouw check-in bij Fontys.

Stap 3: Je regelt de machtiging voor de betaling van je collegegeld. Een machtiging afgeven kan vanaf 15 mei in je Studielink-dashboard, je ontvangt hierover een e-mail. De eerste incasso vindt plaats op of rond 25 september.  .  

Als je je hebt aangemeld, betekent dit nog niet dat je al bent ingeschreven. Je bent pas inschreven zodra je aan alle inschrijfvoorwaarden hebt voldaan.

In de factsheet vind je de belangrijkste opleidingsinformatie handig op een rij.

Download de factsheet