Sneakpreview Studieweek Communicatie Tilburg

Sfeerafbeelding Fontys

Scroll door de weekagenda van Communicatie studenten Carlijn en Fay en krijg een sneakpreview van de opleiding en het beroep. Je kunt onder andere minicolleges volgen en opdrachten maken. Zo krijg je een beeld of de opleiding Communicatie bij je past.

De opleiding Communicatie leidt je op tot een communicatieprofessional die in alle hoeken van de samenleving aan de slag kan. Je zorgt bijvoorbeeld voor de social media van een groot merk, voor de interne communicatie bij een zorginstelling of voor het creëren van content bij een online marketingbureau.

Heb je vragen? Stel deze dan aan Carlijn of Fay via Whatsapp Carlijn of Whatsapp Fay.

03
Ma sept
04
Di sept
05
Wo sept
06
Do sept
07
Vr sept
03
Ma sept

Kennismaken

Maak kennis met Carlijn en Fay studenten bij onze opleiding Communicatie.

Kennismaken

Carlijn en Fay studeren bij de opleiding Communicatie Tilburg. In deze sneakpreview laten zij jou graag zien hoe een schoolweek er bij de opleiding uitziet. Heb je vragen voor hen? Dan kun je ze altijd even appen. Bekijk het filmpje en maak kennis met Carlijn en Fay.

Sfeerafbeelding Fontys

Periode 1

Aan de slag met het maken van een vakblad

Periode 1

Een schooljaar bestaat uit 2 semesters en 4 periodes. De opleiding Communicatie maakt voor elk semester een semesterboek. Daarin staat precies beschreven wat je gaat doen en leren die periode. De eerste opdracht waarmee je aan de slag gaat, is het maken van een vakblad. Je gaat daarbij onder andere werken met InDesign (een ontwerptool), je gaat teksten schrijven en interviews afnemen. Bekijk het filmpje en je weet precies wat je te wachten staat. Twee Communicatie studenten, Babs Loonen en Christian Jager, vertellen afsluitend wat hun ervaringen waren en hoe trots ze zijn op het eindresultaat.

16u Vergadering introductie-commissie

04
Di sept

FACK.TV: Tekst vormgeven

Hoe maak je een tekst goed op?

FACK.TV: Tekst vormgeven

FACK.TV, oftewel Frequently Asked Communication Kwestions, is een YouTube-kanaal van communicatiedocenten Joris van Dooren en Coen Luijten. Ze behandelen elke aflevering een communicatievraagstuk. Deze keer gaan ze met docent Kris Tan in gesprek over het opmaken van tekst. Waar let je op als je een tekst moet vormgeven? Kris legt het graag uit.

Sfeerafbeelding Fontys

Keuzemodule fashion branding

Aan de slag voor Sissy-Boy

Keuzemodule fashion branding

In periode 8 van de opleiding kun je kiezen uit twee richtingen: fashion branding of building better brands.

Waarom fashion branding? Mode laat van buiten zien wie je vanbinnen bent. En daarom is branding zo belangrijk in mode. Het is de manier waarop je kopers laat weten: als je je vanbinnen net als wij voelt, kun je dat met onze producten aan de buitenkant laten zien. Maar hoe bereik je dat?

Studenten gingen aan de slag met de branding voor het fashionmerk Sissy-Boy. Resultaat was onder andere een filmpje, die je hier kunt bekijken.

Alumnus Noreen de Vaan

Student Kelly de Leeuw in gesprek met Noreen de Vaan, projectmanager bij reclamebureau Scheepens.

Alumnus Noreen de Vaan

Kelly de Leeuw, student bij de opleiding Communicatie Tilburg, gaat in gesprek met oud-student Communicatie Noreen de Vaan. Zij is projectmanager bij reclamebureau Scheepens. Wat doet ze zoal voor werk? En hoe heeft de opleiding haar daar bij geholpen?

05
Wo sept

Opdracht archetypes

Welk archetype past bij welk merk?

Opdracht archetypes

Geef je merk een persoonlijkheid met archetypes

Elk bedrijf en iedere organisatie wil het: een merk zijn (of worden) waar mensen van houden. Je wilt herkenbaar zijn. Opvallen. Ergens voor staan. Maar daar heb je wel karakter voor nodig. Hoe zorg je ervoor dat het karakter van je merk overal herkenbaar in terugkomt?

Archetypes helpen daarbij, een concept bedacht door Carl Gustav Jung. Carl Gustav Jung was een Zwitserse psychiater en leerling van Sigmund Freud. Hij bedacht 12 verschillende karakters die iedereen direct herkent en die onbewust een gedachte en/of gevoel oproepen. Door een van de 12 archetypes uit te kiezen en goed uit te werken voor je merk, geeft het richting aan alle marketing- en communicatie-uitingen die je doet.

De 12 archetypes van Jung


1. Heerser (Ruler) De heerser is altijd op zoek naar structuur, veiligheid en orde. Hij is altijd ‘in control’ en vooral bezig met status en imago. Voorbeelden van merken met dit archetype: Mercedes en Albert Heijn.

2. Minnaar (Lover) De lover, is een echte verleider. Hij is gepassioneerd en creëert passievolle ervaringen die voor langdurige herinneringen zorgen. Voorbeelden van merken met dit archetype: Dior, Magnum

3. Magiër (Magician) De tovenaar zorgt ervoor dat onmogelijke dingen werkelijkheid worden. De tovenaar is verbazingwekkend, anders en wonderlijk. Voorbeelden van merken met dit archetype: Axe en Red Bull.

4. Clown (Jester) De clown is een grappenmaker en gaat voor fun en plezier. Hij laat je ontsnappen aan de dagelijkse sleur. Voorbeelden van merken met dit archetype: Fanta en Ben & Jerry’s.

5. Gewone man (Everyman) De everyman is benaderbaar en down-to-earth. De goede buur die voor je klaarstaat. Voorbeelden van merken met dit archetype: Hornbach en Hema.

6. Rebel (Outlaw) De outlaw is tegendraads en heeft lak aan alle regels. Regels zijn gemaakt om te breken. Voorbeelden van merken met dit archetype: Virgin en Harley Davidson.

7. Onschuldige (Innocent) De onschuldige leeft puur, perfect en zorgeloos. Hij staat voor eerlijkheid en bij hem voel je je beschermd en vertrouwd. Voorbeelden van merken met dit archetype: Spa en Zwitsal

8. Ontdekker (Explorer) De ontdekker is een pionier, eigenwijs en kiest zijn eigen weg. Voorbeelden van merken met dit archetype: The North Face en Landrover.

9. Wijze (Sage) Dit archetype is altijd bezig met ontwikkeling. Hij staat ook wel bekend als de filosoof en is zelfverzekerd, deskundig en heeft een coachende rol. Voorbeelden van merken met dit archetype: NOS en Phillips.

10. Schepper (Creator): De creator is innoverend, vernieuwend en inspirerend. Sta er dus niet raar van op te kijken als The Creator weer eens verrassend uit de hoek komt en met een voorstel komt waar je zelf nog nooit aan gedacht hebt. Voorbeelden van merken met dit archetype: Apple en Tesla.

11. Verzorger (Caregiver): De caregiver wil goed doen en zorgen voor anderen. Openheid, aandacht en betrouwbaarheid kenmerken The Caregiver. Voorbeelden van merken met dit archetype: Olvarit en Rabobank.

12. Held (Hero) De Hero geeft niet op en gaat geen uitdaging uit de weg. Hij inspireert je om zelf ook een beetje moediger, sterker en groter te zijn. Voorbeelden van merken met dit archetype: Audi en Armani.

Minicollege neuromarketing

Wat is dat nou precies..... neuromarketing?

Minicollege neuromarketing

In de wereld van reclame en communicatie wordt neuromarketing gebruikt om een beter beeld te krijgen welke campagnes en beelden werken. Op die manier kun je het gedrag, de keuzes en beslissingen van consumenten beter voorspellen. Docent Linda van Loon en Joris van Dooren gaan hier kort samen met elkaar over in gesprek. Ze leggen o.a. uit hoe het schaarsteprincipe en het autoriteitsprincipe werken.

FACK.TV: Minor in Volda

Waarom zou je in Volda gaan studeren?

FACK.TV: Minor in Volda

Waarom zou je in Volda gaan studeren?

Docenten Joris van Dooren en Coen Luijten brachten voor deze aflevering van FACK TV een bezoekje aan het mooie Volda, om op deze vraag het antwoord te vinden. In jaar 3 van de opleiding Communicatie staan er namelijk twee dingen op het programma; een stage en een minor. Joris en Coen leggen ontdekken waarom het zo interessant is om je minor te volgen aan de Høgskulen i Volda (oftwel Volda University College) in Noorwegen.

15.00u Afspraak met projectgroep

06
Do sept

FACK.TV: Marketingtrends

Wat zijn dé trends in marketing?

FACK.TV: Marketingtrends

Joep Peeters, docent marketing, vertelt tijdens aflevering 29 van FACK TV (Frequently Asked Communcation Kwestions) welke 5 marketingtrends op dit moment te zien zijn. Wat houdt bijvoorbeeld een term als Marketing Automation of Internet of Things in? Aan de hand van voorbeelden legt hij deze trends uit, zodat het voor iedereen begrijpelijk wordt.

Opdracht Spelling

Opdracht Spelling

Kennis en bewustzijn van de Nederlandse taal en de juiste toepassing ervan is ongelooflijk belangrijk in de wereld van communicatie, zowel in woord als in geschrift. Denk bijvoorbeeld eens aan alle advertenties die via jouw socials in je tijdlijn terecht komen. Of aan de campagnes van de overheid over hoe je je moet gedragen in tijden van corona. En je favoriete (online) magazine of youtubekanaal. Achter de schermen heeft een communicatieprofessional zich beziggehouden met het maken van visuals en het schrijven van teksten voor deze media.

Om te testen wat je zoal weet van onze mooie taal hebben wij een taalquiz opgesteld.

Lees de zin.
Bekijk de dikgedrukte woorden.
Zijn de dikgedrukte woorden goed geschreven?

Stadswandeling Boedapest

Aftermovie van bezoek aan Boedapest

Stadswandeling Boedapest

Bij de opleiding Communicatie zijn ze gek op reizen. In jaar 1 krijg je de kans om mee te gaan op studiereis, gekoppeld aan een opdrachtgever. In 2020 gingen studenten op pad voor Kilroy en konden ze kiezen tussen Athene, Lissabon en Boedepest. In deze terugblik laten studenten zien wat ze beleefd hebben tijden hun studiereis.

Sfeerafbeelding Fontys
07
Vr sept

Rondleiding op de campus

Een kijkje nemen in gebouw P4?

Rondleiding op de campus

Wil je een kijkje nemen op de campus Stappegoor en in ons gebouw (P4)? Lotte de Laat, bedrijfsvlogger en oud-student, ging voor jou op pad. Veel kijkplezier!​

Sfeerafbeelding Fontys

Minicollege social media

De do’s en dont’s van Instagram

Minicollege social media

Als je in het vakgebied communicatie werkzaam bent, heb je ook veel te maken met de inzet van social media kanalen. Denk aan Facebook, Instagram, Tiktok e.d. Docenten Elise van den Biggelaar en Kirsten van Poppel vertellen in dit minicollege wat de do’s en dont’s zijn bij het gebruik van instagram.

Sneakpeak SPIN Awards

Nieuw creatief online concept ontwikkelen

Sneakpeak SPIN Awards

In jaar 4 bedenken studenten hun eigen creatieve innovatieve idee. Ze werken hun ideeën uit en presenteren deze aan de vakjury van de SpinAwards en geïnteresseerden. Als hun idee wint, gaan ze door naar de SpinAwards Young Talent Finals. Een prijs speciaal voor studenten. De genomineerden presenteren hun werk opnieuw aan een vakjury. Dé kans voor studenten om hun beste werk te laten zien aan potentiële opdrachtgevers als KLM, Twitter, Philips en Coolblue, maar ook aan creatieve bureau’s zoals DDB & Tribal Amsterdam, MediaMonks en Achtung! Studenten doen op deze manier extra ervaring op, op het gebied van presenteren en conceptueel werken en leren van (internationale) competitie. Ze worden daarbij begeleid door professionele coaches. Bekijk hier de aftermovie van 2019.

Stel je vraag aan:
Carlijn: +31612548402 en fay +31629785015